Adresată: Domnului Dragoș Pîslaru, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene
De către: Senator Sorin LAVRIC
Circumscripția electorală: nr. 29 – Neamț
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Obiectul întrebare parlamentară: Introducerea componentei de prevenție în mecanismul RESTORE menit să vină în ajutorul localităților din județele Neamț și Suceava afectate de dezastrul hidrologic din luna august
Stimate domnule ministru,
Pe data de 21 august 2025, în cadrul Comitetului de Monitorizare a Programului Regional Nord-Est 2021-2027, organizat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Est, la care au participat și președinții Consiliilor Județene Suceava și Neamț, a fost activat mecanismul european RESTORE pentru a veni în ajutorul satelor inundate din aceste două județe.
În comunicatul emis pe 21 august 2025 ați precizat că: „Mecanismul RESTORE, un instrument european de intervenție rapidă în situații de criză și urgență, a fost conceput în decembrie 2024 și este aplicat acum pentru prima dată în România, pentru a răspunde nevoilor urgente din regiunea Moldovei. Alocarea pentru această intervenție este de 15 milioane de euro, din care 12,75 milioane de euro sunt fonduri europene, și vizează refacerea infrastructurii afectate – de la drumuri și poduri, până la infrastructura urbană și rurală”.
Apreciem că Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a activat mecanismul într-un timp atât de scurt. Nu contestăm necesitatea acestuia, însă credem că el trebuie direcționat nu doar pentru repararea a ceea ce s-a distrus, ci și înspre pregătirea localităților afectate pentru a rezista în fața unor noi dezastre hidrologice.
După cum foarte bine a semnalat presa locală din județul Neamț, componenta de prevenție lipsește din mecanismul RESTORE. Prevenția în cazul inundațiilor unor localități înseamnă în principiu implementarea unor proiecte integrate pe bazin hidrografic. Redăm câteva soluții concrete propuse de presa locală:
- „Două apeluri distincte: unul rapid, pentru reparații (drumuri/poduri), și unul dedicat prevenției, cu listă clară de lucrări eligibile (diguri, regularizări, retenții, corecții de torenți, împăduriri țintite).”
- „Proiecte pe bazin, nu pe UAT: o primărie nu poate opri singură o viitură; la masă trebuie să stea toate UAT‑urile din bazin, Apele Române, județele.”
- „Mentenanță obligatorie: fără buget anual rezervat întreținerii (cosiri, colmatare, mici reparații), orice lucrare bună de azi devine vulnerabilă mâine.”
- „Calendar și transparență: harta publică a propunerilor, eligibilităților și contractărilor, cu «butoane roșii» acolo unde prevenția este amânată iar și iar.”
- „Consultare reală în Comitetul de Monitorizare: primari, ingineri hidrotehnici, comunități afectate să fie ascultați când se rescriu ghidurile – ca să nu mai finanțăm doar asfaltul care se vede, ci și lucrările care se simt când plouă tare.”
Având în vedere cele de mai sus, vă solicit respectuos să ne răspundeți la următoarele întrebări:
- Veți produce schimbări în mecanismul RESTORE astfel încât să fie inclusă și componenta de prevenție împotriva unor viitoare viituri?
- Dacă răspundeți afirmativ la întrebarea de mai sus, ce schimbări veți produce în mecanism RESTORE astfel încât să fie inclusă și componenta menționată?
- Dacă răspunsul dumneavoastră la prima întrebare este negativ, ce alte măsuri aveți în vedere în afara mecanismului RESTORE pentru a pregăti localitățile afectate de inundațiile din vară împotriva unor noi calamități hidrologice?
- Presa locală din județul Neamț a propus cinci măsuri pentru includerea componentei de prevenție în mecanismul RESTORE. Ce măsuri din cele propuse veți adopta?
Comments are closed