Andrei Busuioc – Declarație politică – Trotinetele electrice utilizate de minori, de la amuzament la accident.

Adresată de către: Senator Andrei BUSUIOC 

Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 14/11/2023

Titlul declarației politice: Trotinetele electrice utilizate de minori, de la amuzament la accident.

Stimați colegi și cetățeni,

Odată cu apariția unui nou  mijloc de transport electric, trotineta electrică, se remarcă utilizarea tot mai intensă a acesteia mai ales de către tineri. Într-un sens pozitiv, acest mijloc inovativ de transport a facilitat viața cetățenilor prin rapiditatea deplasării cu un efort minim. Totodată, printre aspectele pozitive ale trotinetelor electrice se numără și costul scăzut de întreținere, depozitarea ușoară comparativ cu alte mijloace de transport și faptul că poluarea pe care o generează utilizarea unei trotinete electrice, comparativ cu cea generată de utilizarea mașinii sau a autobuzului, este minimă.

Însă, aspectele pozitive ale trotinetelor electrice pot fi plasate cu ușurință în umbra aspectelor negative. Printre aceste aspecte negative se plasează utilizarea trotinetelor electrice de către minorii neînsoțiți, având vârsta sub 16 ani, pe șosele și/sau pe trotuare, care nu respectă legislația în vigoare și care cad victime accidentelor rutiere.

O trotinetă electrică poate fi achiziționată de către orice persoană, direct din magazin sau online, atât timp cât dispune de resursele financiare necesare achiziționării ei. Important este faptul că viteza medie a unei trotinete electrice este de aproximativ 25 km/h. Cu toate acestea, există trotinete electrice care pot atinge la viteze mult mai ridicate, până în 60 km/h, sau poate chiar mai mult. Acest lucru denotă faptul că un minor care dispune de resursele financiare achiziționării unei trotinete electrice se poate deplasa cu viteza unei mașini, fie pe șosea, fie pe trotuar. Cu toate acestea, deși reprezintă un element relativ nou în viețile noastre, utilizarea trotinetelor electrice a început să fie reglementată. Din nefericire, se pot constata adesea abateri de la aceste noi reglementări.

Conform Codului Rutier, Capitolul I Dispoziții generale, „10.1. trotineta electrică – vehiculul cu două sau trei roți și ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevăzut cu loc șezând sau care este echipat cu un loc șezând pentru conducător, al cărui punct de ședere de referință se află la o înălțime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roți, respectiv la o înălțime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu motor electric; punctul de ședere de referință are înțelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013;”. De asemenea, Codul Rutier prezintă, în cadrul aceluiași capitol, „25. pistă pentru biciclete – subdiviziunea părții carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pistă separată de drum, special amenajată, semnalizată și marcată corespunzător, destinată numai circulației bicicletelor și trotinetelor electrice;”

Conform ORDONANȚEI DE URGENȚĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (**republicată**) privind circulația pe drumurile publice, Capitolul V Reguli de circulație, secțiunea a 2-a Reguli pentru circulația vehiculelor, articolul 41, „(3) Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.”

Conform acestor secțiuni, înțelegem  că persoana care se află pe o trotinetă electrică trebuie să nu transporte și alte persoane și trebuie să utilizeze pista pentru biciclete, atunci când acesta există. În cazul în care drumul nu este prevăzut cu o pistă de biciclete, persoana, inclusiv cetățeanul minor, o poate utiliza pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h (reprezentând majoritatea șoselelor dintr-un oraș, fie ele aglomerate sau nu). Considerăm faptul că acesta reprezintă un punct de interes pentru noi, pietoni, șoferi, părinți sau simplii cetățeni. Pentru a conduce o trotinetă electrică pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h nu este nevoie ca persoana care controlează trotineta să fi trecut de examenele specifice conducerii unui autoturism, însă este nevoie ca aceasta să respecte aceleași reguli privind circulația rutieră. Șoselele orașelor, inclusiv trotuarele, sunt împânzite cu cetățeni care conduc trotinete electrice, numărându-se, printre aceștia, un număr mult prea ridicat de minori neînsoțiți care nu respectă regulile de circulație și care, din păcate, sînt implicați în accidente grave sau mortale.

Secțiunea a 3-a din cadrul aceleiași Ordonanțe de Urgență prevede: Reguli pentru alți participanți la trafic, articolul 70, „(2) Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. (3) Bicicletele, mopedele și trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare. (4) Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă. (5) Se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice.”

Deși această secțiune prevede posibilitatea utilizării trotinetelor electrice pe drumurile publice doar de către persoane având vârsta de cel puțin 14 ani, faptul că acestea trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente, faptul că este obligatorie utilizarea căștii de protecție pentru conducătorii ai căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă, și faptul că este interzis transportul pasagerilor, aceste obligativități sunt adesea încălcate. Se pot observa adesea pe șosele două persoane pe o trotinetă electrică, minorii având vârsta sub 14 ani care le conduc, pe timp de noapte, puține dintre acestea sunt semnalizate corespunzător, iar casca de protecție pare mai mult o opțiune decât o necesitate pentru mulți minori.

            Conform unui articol publicat în data de 06 Septembrie 2022, „Numărul accidentelor grave de circulație în care au fost implicați conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii 4 ani, a anunțat marți Uniunea Națională a Societăților de Asigurare (UNSAR), care citează date puse la dispoziție de Inspectoratul General al Poliției Române. În acest interval de timp, în România, s-au produs 198 de accidente grave în care au fost implicate trotinete electrice. Urmare a acestora, 13 persoane și-au pierdut viața, peste 200 de persoane au fost rănite grav și 12 rănite ușor, spun firmele de asigurări, care citează datele Poliției. Majoritatea acestor accidente s-au produs din vina conducătorilor de trotinete, principala cauză fiind abaterile săvârșite în trafic, precum neadaptarea vitezei la condițiile de drum, neacordarea priorității vehiculelor, neasigurarea la schimbarea direcției de mers și circulația pe sens opus.”

            De asemenea, constatăm prezența online a următoarelor știri:

  1. 11.02.2022, Un copil, având vârsta de doar 8 ani, a fost accidentat după ce a ieșit cu trotineta electrică din curtea casei direct în fața unui autoturism.
  2. 14.03.2023, „Tragedie într-o familie din comuna Fârtățești, județul Vâlcea, în urma unui banal accident. Din cauza neatenției, în timp ce se afla pe o trotinetă electrică, Marian, în vârstă de 12 ani, și-a pierdut viața”
  3. 31.05. 2022, „Accident într-un parc din Bihor. Un adolescent care se deplasa pe o trotinetă electrică a dat peste o fetiță de doar un an și jumătate. A fost nevoie de intervenția medicilor.”
  4. 25.03.2023, „ La data de 24 martie a.c., în jurul orei 16:00, polițiștii din cadrul Biroului Rutier Roman au fost sesizați cu privire la producerea unui eveniment rutier, pe strada Gloriei, din municipiul Roman. Din primele cercetări efectuate de polițiști a reieșit că, în timp ce un minor, de 12 ani, din Roman, se deplasa, nesupravegheat, pe o trotinetă electrică, pe strada Gloriei, nu ar fi respectat semnificația indicatorului Oprire, intrând în coliziune cu un autoturism (…)”
  5. „O fetiță, în vârstă de 10 ani, a fost accidentată, după ce a ieșit cu trotineta electrică de pe trotuar direct în fața unei mașini. Totul s-a întâmplat miercuri seara, în zona „Maxxa” din municipiul Deva. Copila a fost rănită ușor și transportată la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale.”
  6. 22.07.2022 „Azi, la  Ștefănești, pe DN 7, s-a produs un accident rutier între un autoturism și o trotinetă electrică. Conducătorul trotinetei, un minor de 16 ani, a fost rănit ușor și transportat la spital, pentru investigații suplimentare.”

Ca atare, având ca punct de sprijin numărul mult prea ridicat de accidente în care sunt implicați minorii neînsoțiți ce utilizează trotinetele electrice, considerăm faptul că, pentru a utiliza o trotinetă electrică pe drumurile publice, persoanele în cauză ar trebui să aibă vârsta de cel puțin 16 ani (vârsta minimă la care se poate obține un permis de conducere). Totodată, este necesar ca acestea să susțină aceleași examene pe care le susțin și le promovează conducătorii de automobile, pentru dobândirea unui permis sau a unei calificări specifice care să demonstreze competența acestora de a se angaja în trafic fără a se implica în accidente.

Susținem faptul că viața este prioritară, în detrimentul amuzamentului. Deși trotinetele electrice pot reprezenta un element important al vieții cotidiene, ce pot contribui semnificativ la ușurarea activităților zilnice, trebuie utilizate cu responsabilitate, protejând, astfel, viața cetățeanului care o utilizează, cât și viața celor din jur.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Claudiu Târziu, liderul europarlamentarilor AUR și președintele Consiliului Național de Conducere al partidului, a lansat un manifest pentru salvarea sistemului de educație din România. În prima zi a noului an școlar, eurodeputatul Claudiu Târziu solicită Ministerului Educației elaborarea unei strategii de combatere a analfabetismului la nivel […]
”Economia României, sub conducerea tandemului format din Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani. Datele economice recente reflectă o serie de provocări majore, cu perspective îngrijorătoare pentru evoluția viitoare. În al doilea trimestru al anului 2024, economia românească […]
Astăzi, în jur de 3 milioane de elevi au început școala, dintre care 180.000 de elevi au început clasa Pregătitoare, fiecare dintre aceștia având propriile vise și aspirații privind viitorul lor de oameni mari, năzuințe pe care statul român ar fi trebuit să le susțină cu […]
În calitate de europarlamentar român și de membru al Comisiei pentru agricultură și dezvoltare rurală din Parlamentul European, merg pe teren să discut cu agricultorii despre seceta catastrofală de anul acesta și dezastrul provocat de pesta oilor. Trebuie să identificăm și să aplicăm rapid soluțiile de […]
“Prețul fiecărui obiect care se produce în România și al fiecărui serviciu pe care o companie românească îl face este influențat în mod determinant de costul finanțării și cel al energiei. Companiile românești plătesc cele mai mari dobânzi din Uniunea Europeană la creditele pe care le […]
Deputatul Dan Tanasă, purtătorul de cuvânt al AUR, consideră că România nu are nevoie de eroi falși, precum Nicolae Ciucă, și că românii au nevoie de lideri adevărați! “Nicolae Ciucă sau „eroul de la Nassiriya” sau cum s-a încercat transformarea acestui mit al ostașului în realitate! […]