Adresată de către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 18/06/2024
Titlul declarației politice: Timpii ridicați de așteptare din cadrul unităților sanitare de stat
Stimați colegi și cetățeni,
A fi pacient în țara noastră înseamnă a accepta durata îndelungată de așteptare pentru a beneficia de serviciile medicale pentru care ai cotizat o viață întreagă. În România, timpul îndelungat de așteptare din cadrul unităților sanitare de stat reprezintă o problemă majoră pentru pacienți, o problemă ce impune o soluționare urgentă. Din nefericire, celor mai mulți pacienți care apelează la serviciile unităților medicale de stat în caz de urgență le va fi testată rezistența la durere continuă și capacitatea de a gestiona așteptarea îndelungată, în loc să le fie efectuate prompt testele și investigațiile necesare determinării și tratării afecțiunii lor.
Deficitul de personal esențial reprezintă cauza principală a acestor timpi de așteptare îndelungați. Însă, conform celor ce ne-au fost aduse la cunoștință de către pacienții ori aparținătorii care au fost nevoiți să apeleze la serviciile unităților sanitare, deficitul de personal medical nu reprezintă singura cauză importantă ce conduce la durata îndelungată de așteptare a pacienților. În situația în care starea de sănătate a pacientului impune efectuarea de investigații ori de teste în intervalul în care se realizează schimbul de tură de către personalul medical, perioada de așteptare a acestuia va fi prelungită, iar în cele mai frecvente cazuri, acest interval suplimentar de așteptare va fi necunoscut de către pacient. Adesea, durata perioadei adiționale de așteptare cauzată de efectuarea schimbului de tură de către personalul medical nu este adusă la cunoștință pacientului ori familiei sale, cetățenii în cauză fiind, astfel, obligați să aștepte și să gestioneze incertitudinea, până ce le vor fi comunicate noi informații.
Susținem faptul că sănătatea și viața cetățenilor țării noastre sunt primordiale. Cetățenii au dreptul să beneficieze prompt de serviciile medicale pentru care cotizează lună de lună, au dreptul să fie informați cu privire la durata perioadei de așteptare și au dreptul să beneficieze de servicii medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune. Timpii de așteptare cu care se confruntă pacienții în caz de urgență medicală determină, în cele mai multe cazuri, rezultatele intervenției, având capacitatea de a conduce către apariția de complicații medicale dificil de gestionat și de controlat de către personalul medical.
Întrebăm Ministerul Sănătății dacă are în vedere planuri menite să reducă acest timp de așteptare din cadrul unităților sanitare de stat, precum și planuri pentru o gestionare mai adecvată a timpului și procedurii specifice efectuării schimbului de tură de către personalul medical, ori dacă pacienții vor fi nevoiți să suporte în continuare aceste neplăceri cauzatoare, adesea, de complicații. Ținând seama de lipsa de comunicare personal medical-pacient și de lipsa de informare completă a pacientului sau a aparținătorului cu privire la informațiile solicitate, ne întrebăm, totodată, cum plănuiește Ministerul Sănătății să contribuie la îmbunătățirea comunicării și la îmbunătățirea relațiilor interpersonale dintre pacienți și personalul unităților sanitare de stat.
Nu există răspunsuri