Vasile Nagy – declarație de presă – Guvernul trebuie să investească în creşterea atractivităţii şi competitivităţii serviciilor de transport feroviar pentru călători.

Deputatul AUR Vasile Nagy a declarat că, în acest moment, creşterea atractivităţii şi competitivităţii serviciilor de transport feroviar pentru călători trebuie să fie o prioritate pentru România.

Deşi transportul pe calea ferată constituie baza pentru dezvoltarea oricărei ţări, în România, numărăul a scăzut drastic începând cu anii ’90, iar ponderea transportului feroviar de pasageri continuă să se menţină la un procent mic, de 20%, din piaţa transporturilor, explică deputatul AUR. Aceasta situaţie este cauzată în primul rând de starea precară a infrastructurii, care se traduce şi într-o viteză redusă a trenurilor de călători, precum şi în lipsa de punctualitate a acestora. „O comparaţie cu practica europeană relevă un nivel foarte scăzut al subvenţiei destinate serviciilor publice din România. Cu toate acestea, lipsa de competitivitate a transportului feroviar de călători este generată în mare măsură de cauze interne sistemului feroviar”, a precizat Vasile Nagy. În acest context, o posibilă soluţie ar fi adoptarea unei noi filozofii proiectare a serviciilor oferite clienţilor, astfel că, pe lângă modernizarea staţiilor de cale ferată:

  • trebuie dezvoltat segmentul transportului feroviar suburban în zonele metropolitane importante şi trebuie adoptată şi implementată o filozofie de integrare a acestuia cu transportul public urban, în scopul realizării unor călătorii intermodale rapide şi confortabile.
  • trebuie crescut nivelul de accesibilitate al staţiilor de cale ferată prin crearea unor interfeţe intermodale eficiente cu alte moduri de transport, inclusiv cu transportul individual. Trebuie ameliorat semnificativ nivelul calitativ al serviciilor asigurate în staţii, pentru a conferi nivelul necesar de atractivitate al transportului feroviar.
  • Redăm mai jos câteva precizări din declaraţia politică a deputatului AUR Vasile Nagy, susţinută astăzi 14 aprilie în Parlamentul României: „Regulamentul (UE) nr. 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului reglementează principiile mecanismului de compensare a obligaţiilor de serviciu public în domeniul transportului de călători, cu accent pe transportul feroviar, în principal cu scopul de a soluţiona problema creşterii atractivităţii şi competitivităţii transportului public de călători, astfel încât acesta să devină o alternativă viabilă pentru clienţi în raport cu varianta transportului individual (rutier).Filozofia conceptului de finanţare din fonduri publice a serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor este sintetizată în textul punctului (5) din preambulul Regulamentului (CE) nr. 1370/2007: În prezent, multe dintre serviciile de transport terestru de călători care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general nu pot funcţiona în regim comercial. Autorităţile competente ale statelor membre trebuie să poată acţiona pentru a se asigura că asemenea servicii sunt prestate. Mecanismele pe care aceste autorităţi le pot utiliza pentru a asigura prestarea de servicii publice de transport de călători includ următoarele: atribuirea de drepturi exclusive operatorilor de servicii publice, acordarea de compensaţii financiare operatorilor de servicii publice şi definirea de norme generale de exploatare a transportului public care se aplică tuturor operatorilor. Altfel spus, scopul mecanismelor de finanţare publică a serviciilor de transport feroviar al călătorilor trebuie să îl constituie interesul economic general, cu accent pe reducerea costurilor totale aferente transportului, la nivelul economiei naţionale, şi nu protecţia socială a beneficiarilor serviciilor publice de transport. Prin prisma acestui principiu, enunţat în cadrul Regulamentului (UE) nr. 1370/2007, este necesar şi oportun ca mecanismul de compensare a obligaţiei de serviciu public pentru transportul feroviar al călătorilor să fie conceput ca un mecanism orientat spre creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa transporturilor terestre de călători. Finanţarea publică a serviciilor de transport feroviar al călătorilor s-a implementat în România începând din anul 2008, ca efect al aplicării prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1370/2007. Deşi finanţarea din fonduri publice a serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor a crescut cu cca 60% în perioada 2008-2017, s-a înregistrat o diminuare cantitativă cu cca 10% a ofertei de astfel de servicii. Trebuie avute în vedere creşterea atractivităţii şi competitivităţii serviciilor de transport feroviar al călătorilor şi diversificarea gamei de servicii publice puse la dispoziţia clienţilor căii ferate. Implementarea unor servicii de transport caracterizate prin frecvenţă ridicată a trenurilor şi prin intervale egale de succesiune (aşa-numitele servicii cadenţate), destinate călătoriilor interurbane. Implementarea serviciilor de transport feroviar suburban în zonele metropolitane, destinate în principal preluării fluxurilor de navetişti specifice acestor zone”, se arată în declaraţia politică a deputatului AUR Vasile Nagy.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) solicită ministrului Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, să obțină un calendar clar privind eliminarea vizelor SUA pentru cetățenii români, în urma întrevederii cu secretarul de stat american Antony Blinken, programată să aibă loc marți. Acest subiect nu mai trebuie să fie tergiversat […]
Expertul în energie Dian Popescu a prezentat, în cadrul unei conferințe organizate de AUR la Palatul Parlamentului având ca temă: ˝Cartea Neagră a guvernării Ciucă. Comemorarea unui an de la instalarea guvernului PNL-PSD-UDMR˝, semnificația vizitei delegației OMV Petrom la Palatul Cotroceni. „OMV are 850 MW putere […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) atrage atenția că decizia Guvernului Ciucă privind majorarea salariului minim brut nu rezolvă problema sistemică, ci doar întreține o masă de manevră în cheie electorală. Soluția corectă ce oferă predictibilitate și stabilitate este cea propusă de AUR, ca venitul minim garantat […]
Adresată:  Domnului PETRE DAEA, Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale De către domnul senator:  Dorinel COSMA Circumscripția electorală: Nr. 7, Botoșani Data: 17.11.2022 Obiectul întrebării: Reiterearea întrebării parlamentare nr. 1559/a din  14.9.2022  privind situația reală a sistemului de irigații din județul Botoșani Stimate domnule Domnule Ministru, Având […]
Adresată: Domnului Barna TÁNCZOS, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor De către:  Senator Andrei HANGAN Circumscripţia electorală: nr. 9 Brăila Grupul parlamentar: AUR Şedința Senatului din data de: 16.11.2022 Obiectul întrebării: Intensificarea furturilor de lemne Stimate domnule Ministru, În pragul sezonului rece și cu apariția scumpirilor care, […]
Adresată: Domnului Nicu MARCU, Președinte Autoritatea de Supraveghere Financiară De către: Domnul Senator Sorin Cristian MATEESCU Circumscripţia electorală nr.14 Constanța Grupul  Parlamentar  AUR – Senat şi prezentată în şedinţa Plenului din 23.11.2022       Obiectul întrebării: amendarea diferitelor companii de asigurări Domnule Președinte , în ultima perioadă […]