Educaţia trebuie să devină o prioritate pentru România, dacă vrem să ţinem pasul cu digitalizarea şi cu schimbările tehnologice din următorii zece ani, susţine deputatul AUR Vasile Nagy.
Parlamentarul a vorbit în cea mai recentă declaraţie politică despre provocările sistemului educaţional din România şi despre necesitatea ca acesta să menţină ritmul cu schimbările ce au loc în societate.Vasile Nagy arată că există discrepanţe ale sistemului educaţional în ceea ce priveşte mediul urban şi mediul rural. „Inegalităţile sociale, sărăcia, declinul demografic, gradul de cultură şi educaţie, rezultatele foarte slabe la învăţătură, lipsa oportunităţilor de angajare, izolarea politică, socială şi culturală sunt reprezentative pentru situaţia tinerilor de la sat”, arată deputatul.
Acestea au fost accentuate şi mai mult de contextul pandemiei, explică Nagy: aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online, doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis şi exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger sau teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online.Potrivit informaţiilor, peste 55% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie, iar 8% afirmă că nu deţin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-şi continue educaţia acasă, 20% din copii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei.
„În România aspectul practic al învăţământului se află într-o profundă contradicţie cu aspectul teoretic: deşi misiunea şcolii este prezentată într-un set de standarde generale ce interpretează aşteptările beneficiarilor, în realitate se simte lipsa de interes pentru dezvoltare, pentru crearea unor şanse egale cu provocările viitorului, iar învăţământul din mediul rural este principalul domeniu defavorizat.
Situaţia actuală a şcolilor este că 1 din 4 şcoli nu are conexiune la internet, 9 din 10 şcoli nu au laptop – PC – tablete pentru educaţia digitală, 87% dintre directorii de şcoală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă, 60% dintre ei cred că procesul educaţional va fi afectat din cauza pandemiei şi materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoţională a elevilor va fi afectată şi 12% cred că riscul de analfabetism va creşte ca urmare a crizei COVID-19”, a punctat deputatul.
El susţine că ne confruntăm cu o catastrofă generaţională în care se iroseşte potenţial uman incalculabil, se subminează decenii de progrese şi se exacerbează inegalităţi deja înrădăcinate. Tocmai de aceea, conchide Vasile Nagy, trebuie ca măcar în cel din urmă ceas autorităţile să facă din educaţie o prioritate. „Pentru a rămâne competitivă în acest sector, oferind în acelaşi timp şanse reale de integrare pe piaţa muncii, schimbarea trebuie să înceapă acum”.
Nu există răspunsuri