După cum știm, Guvernul s-a angajat să achiziționeze diverse echipamente militare de la partenerii noștri, cap de listă fiind achiziția avioanelor F-35, în valoare de peste 6 miliarde de dolari.
Aș vrea, mai întâi, să aduc aminte un incident ce nu poate fi ignorat și anume prăbușirea recentă a unui aparat F-35, când un pilot american a aterizat în curtea unui cetățean american, iar Statele Unite au pornit o anchetă pentru a găsi resturilor aparatului din care s-a catapultat acest pilot.
Revenind la România, pe lângă faptul suspect că plata o facem acum, iar primele livrări vor fi abia peste 7 ani, mai avem o altă problemă semnalată de către GAO, adică de către Biroul Responsabilității Guvernamentale al Statelor Unite.
Raportul GAO cu titlul "F-35 Aircraft: Department of Defense and the Military Services Need to Reassess the Future Sustainment Strategy" conține următoarea idee în rezumat „Provocările legate de întreținere afectează negativ capacitatea de luptă a aparatului F-35”
Din acest raport reies numeroase nereguli ale programului derulat în Statele Unite printre care urmatoarele:
-Rata de pregătire a programului a fost de circa 55%, cu mult sub obiectivele programului
-Lipsa datelor tehnice și a pregătirii personalului
-Pregătirea pentru întreținerea aparatelor din programul F-35 este inadecvată în cea mai mare parte
-Disputele dintre contractorul primar şi subcontractori referitoare la datele tehnice au întârziat activarea unor procese de întreținere, care au fost acum amânate până în 2028
Raportul subliniază că guvernul american are o capacitate limitată de decizie și de influențare a procesului de întreținere a aparatelor F-35, care se bazează puternic pe contractori și subcontractori.
“Oficialii Departamentului Apărării ne-au declarat că subcontractorul ezită să împărtășească datele sale tehnice din cauza controlului pe care contractantul principal o are asupra programului şi că nu dorește ca datele tehnice să ajungă sub controlul contractantului principal”, se mai arată în raportul GAO la pagina 21.
Toate aceste lucruri fac imposibile până și simplele reparații ale acestor dispozitive.
“Dacă nu sunt în măsură să îndepărteze sau să repare o componentă din cauza faptului că nu au acces la datele tehnice, unitatea sau escadrila trebuie să solicite asistența unui contractor”, se arată în raportul de la GAO.
Durata medie a reparațiilor componentelor este de până la 141 de zile în februarie 2023 și este încă foarte departe de obiectivul programului, de 60 de zile.
Dacă aceasta este atitudinea contractorilor față de armata americană, nu este greu de ghicit care ar fi relațiile cu ceilalți aliați care și-au “îmbunătățit” securitatea prin achiziționarea aparatelor F-35.
Despre ce securitate națională este vorba când până și oficialii americani semnalează lacune grave ale acestui program de înzestrare?
Despre ce securitate națională este vorba, când România depinde de importurile de armament, alimente, energie și materiale de construcții?
Nu există răspunsuri