Adresată: Doamnei ministru Ligia DECA, Ministrul Educației
De către: Domnul Senator Sorin Cristian MATEESCU
Circumscripţia electorală nr.14 Constanța
Grupul Parlamentar AUR – Senat
şi prezentată în şedinţa Plenului din 01.03. 2023
Obiectul interpelării: schimbări în evaluarea națională și bacalaureatul din 2023
Doamnă ministru, potrivit ordinului nr. 3.138 din 25 ianuarie 2023, disciplinele la care se organizează simularea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2022-2023 sunt: limba și literatura română, limba și literatura maternă și matematică.
În privința simulării examenului național de bacalaureat, disciplinele la care se susțin probele scrise sunt următoarele: limba și literatura română, limba și literatura maternă, matematică, istorie, fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare și comunicare, psihologie, economie, sociologie, filosofie, conform ordinului citat.
Ce este interesant este că dacă anii anteriori au fost scoase elemente, la limba și literatura română și la matematică atât la evaluarea națională cât și la bacalaureat, de o complexitate mai mare ținându-se cont de orele online și lipsa predării fizice, anul acesta nu s-a mai respectat acest aspect. În schimb au fost eliminate, din programa pentru Limba și literatura română – clasa a VIII-a, noțiuni despre limba română în Europa, comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni, despre limba și cultura țărilor din vecinătatea României, iar la nivel de liceu la disciplina Istorie, atât la simulare cât și la examenul propriu-zis de bacalaureat se are în vedere eliminarea conceptului de Românie postbelică. Noțiunile despre stalinism și comunism, dizidență anticomunistă și România în timpul războiului rece.
În baza celor de mai sus vă rog să precizați doamna ministru de ce au fost eliminate fix acele noțiuni pe care tânară generație trebuie să le cunoască ? Are vreo legătură scoaterea acestor subiecte cu noul curent al culturii anulării (cancel culture) care asemeni deciziilor din anii 50-60, din perioada comunistă, nu se dorește să fie aprofundate noțiuni ce privesc identitatea națională în contextul actual european ?
Nu există răspunsuri