Adresată: Domnului Ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene,
Marcel-Ioan BOLOȘ
De către: Dumitrina MITREA,
Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț
Data: 25.01.2023
Obiectul întrebării: Clarificări asupra jalonului PNRR cu strictă referire la Autoriatea de Audit
Stimate Domnule Ministru,
Pentru fondurile europene a fost creat un sistem format din Autorități de Management, auditarea fiind alocată Autorităților de Audit, iar Comisia Europeană a dorit expres implicarea Autorității de Audit, fapt certificat de Mecanismul de Control și Implementare al PNRR, de altfel agreat cu Comisia în cadrul PNRR.
În acest sens, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este ministerul coordonator și deasupra sa se află doar primul ministru, în cadrul unui comitet de coordonare la nivel de miniștri, prezidat de premier, cu ministrul de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – vicepreședinte. Ministerele care asumă reforme și investiții primesc acorduri de delegare din partea Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Responsabilitatea este a lor, dar cu un control de oportunitate și calendar din partea Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, iar banii sunt audiați de către Autoritatea de Audit, celelalte funcții de control revenind Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Astfel a fost asigurată cerința Comisiei de a exista un control ierarhic și o răspundere clară.
În ultimul timp, au apărut o serie de declarații la nivel guvernamental despre o posibilă Agenție dedicată monitorizării PNRR. O asemenea agenție ar afecta, în mod evident, rolul de coordonare al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și presupune o schimbare a mecanismului de implementare, deci a PNRR. De fapt, se lua în calcul transferarea de bani de la ministere la ADR-uri (Agențiile de Dezvoltare Regionale) și cum banii din PNRR urmează reformele, transferul unor componente întregi de la ministere la ADR-uri ar implica o separare a banilor de reforme.
De fapt, sub aparenta grijă față de autoritățile locale (marii beneficiari ai PNRR) se dorește a se muta banii la Consiliile Județene (care controlează ADR-urile), astfel rupându-se legătura cu proiectele reale, iar ținând cont de faptul că țintele PNRR sunt naționale o astfel de descentralizare aruncă în aer mecanismele de urmărire a performanțelor. Deși întregul concept a fost prezentat ca ajutor pentru autoritățile locale, de fapt este fix opus: primăriile care au școli, spitale și centre sociale în subordine, în loc să fie direct beneficiari vor trebui să treacă pe la ADR.
O altă problemă, de maximă importanță poate fi entitatea care aplică sancțiuni. În mecanismul de implementare a PNRR, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene era cel care aplică sancțiuni (pentru că Autoritatea de Audit nu are în atribuții legale proprii, iar Curtea de Conturi nu e prinsă în PNRR, deoarece Comisia a insistat pentru Autoritatea de Audit). Acest rol revenea către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în forma de OUG pusă în dezbatere publică. Ulterior, prevederea a fost scoasă în ședința de guvern. În acest moment, nu avem un sistem care se închide audit – constatare – sancționare, aruncând acest jalon în pericol de a fi atins și/sau implementat.
Ținând cont de cele anterior menționate, vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
- Cine aplică sancțiuni în cazul în care se întâmplă fraude sau achiziții cu probleme?
- În legătură cu textul OUG-ului pus în dezbatere publică, se consideră suficient de acoperitor pentru ca MIPE să controleze achizițiile? Însă, nu rezolvă problema sancțiunilor, MIPE neavând alt text normativ prin care să poată da sancțiuni. Ce se întâmplă în acest caz?
Nu există răspunsuri