Mitrea Dumitrina – întrebare către Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene – Clarificări asupra jalonului PNRR cu strictă referire la Autoriatea de Audit

Adresată: Domnului Ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene,

               Marcel-Ioan BOLOȘ

De către:  Dumitrina MITREA,

                Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț

Data: 25.01.2023

Obiectul întrebării: Clarificări asupra jalonului PNRR cu strictă referire la Autoriatea de Audit

                                           Stimate Domnule Ministru,

          Pentru fondurile europene a fost creat un sistem format din Autorități de Management, auditarea fiind alocată Autorităților de Audit, iar Comisia Europeană a dorit expres implicarea Autorității de Audit, fapt certificat de Mecanismul de Control și Implementare al PNRR, de altfel agreat cu Comisia în cadrul PNRR.

           În acest sens, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este ministerul coordonator și deasupra sa se află doar primul ministru, în cadrul unui comitet de coordonare la nivel de miniștri, prezidat de premier, cu ministrul de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – vicepreședinte.  Ministerele care asumă reforme și investiții primesc acorduri de delegare din partea Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Responsabilitatea este a lor, dar cu un control de oportunitate și calendar din partea Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, iar banii sunt audiați de către Autoritatea de Audit, celelalte funcții de control revenind Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Astfel a fost asigurată cerința Comisiei de a exista un control ierarhic și o răspundere clară.   

             În ultimul timp, au apărut o serie de declarații la nivel guvernamental despre o posibilă Agenție dedicată monitorizării PNRR. O asemenea agenție ar afecta, în mod evident, rolul de coordonare al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și presupune o schimbare a mecanismului de implementare, deci a PNRR. De fapt, se lua în calcul transferarea de bani de la ministere la ADR-uri (Agențiile de Dezvoltare Regionale) și cum banii din PNRR urmează reformele, transferul unor componente întregi de la ministere la ADR-uri ar implica o separare a banilor de reforme.

          De fapt, sub aparenta grijă față de autoritățile locale (marii beneficiari ai PNRR) se dorește a se muta banii la Consiliile Județene (care controlează ADR-urile), astfel rupându-se legătura cu proiectele reale, iar ținând cont de faptul că țintele PNRR sunt naționale o astfel de descentralizare aruncă în aer mecanismele de urmărire a performanțelor. Deși întregul concept  a fost prezentat ca ajutor pentru autoritățile locale, de fapt este fix opus: primăriile care au școli, spitale și centre sociale în subordine, în loc să fie direct beneficiari vor trebui să treacă pe la ADR.

           O altă problemă, de maximă importanță  poate fi entitatea care aplică sancțiuni. În mecanismul de implementare a PNRR,  Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene era cel care aplică sancțiuni (pentru că Autoritatea de Audit nu are în atribuții legale proprii, iar Curtea de Conturi nu e prinsă în PNRR, deoarece Comisia a insistat pentru Autoritatea de Audit). Acest rol revenea către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în forma de OUG pusă în dezbatere publică. Ulterior, prevederea a fost scoasă în ședința de guvern. În acest moment, nu avem un sistem care se închide audit – constatare – sancționare, aruncând acest jalon în pericol de a fi atins și/sau implementat.

           Ținând cont de cele anterior menționate, vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Cine aplică sancțiuni în cazul în care se întâmplă fraude sau achiziții cu probleme?
  2. În legătură cu textul OUG-ului pus în dezbatere publică, se consideră suficient de acoperitor pentru ca MIPE să controleze achizițiile? Însă, nu rezolvă problema sancțiunilor, MIPE neavând alt text normativ prin care să poată da sancțiuni. Ce se întâmplă în acest caz?  

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

AUR propune măsuri de sprijin pentru antreprenorii Români Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a depus un proiect de lege care prevede că, în cazul construcțiilor cu destinație de producție sau depozitare, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare accelerată pentru o valoare maximă de 1.000.000 lei […]
Nici săptămâna aceasta persoanele chemate la audieri în cadrul Comisiei de anchetă privind achizițiile din timpul pandemiei nu au dat curs invitațiilor transmise. Primele 7 puncte de pe ordinea de zi a comisiei au fost:  1) audierea domnului Alexandru Rafila, ministrul sănătății, 2) audierea domnului Victor […]
AUR
Federația Maghiară de Fotbal a reușit să iasă din anonimat printr-o știre mincinoasă publicată pe siteul oficial al forului. Într-un articol infirmat chiar de UEFA, oficialii maghiari pretindeau că federația europeană și-ar fi dat acceptul pentru utilizarea materialelor cu harta Ungariei mari pe stadioane.    La mai […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a organizat marți, 21 martie, la Parlament, dezbaterea cu tema „Legile educației – de la intenție la realitate”. La evenimentul organizat de AUR au luat parte specialiști în domeniul educației, reprezentanți ai sindicatelor, ai Patriarhiei Române, cadre didactice, studenți, reprezentanți ai […]
AUR
Alianța pentru Unirea Românilor organizează în data de 21 martie 2023 de la ora 12:00, în sala Grupului AUR de la Camera Deputaților, o dezbatere cu tema: Legile educației – de la intenție la realitate. Comisia națională de specialitate din cadrul partidului organizează dezbaterea „Legile educației […]
Claudiu Târziu, preşedintele Consiliului Naţional de Conducere al AUR și președintele Comisiei pentru românii de pretutindeni a Senatului României, a avut o întâlnire cu E.S. Ambasadorul Brândușa Predescu și echipa misiunii diplomatice a României la Sofia. Printre temele abordate s-a aflat situația culturală dificilă a comunității […]