Mitrea Dumitrina – întrebare către Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene – Clarificări asupra jalonului PNRR cu strictă referire la Autoriatea de Audit

Adresată: Domnului Ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene,

               Marcel-Ioan BOLOȘ

De către:  Dumitrina MITREA,

                Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț

Data: 25.01.2023

Obiectul întrebării: Clarificări asupra jalonului PNRR cu strictă referire la Autoriatea de Audit

                                           Stimate Domnule Ministru,

          Pentru fondurile europene a fost creat un sistem format din Autorități de Management, auditarea fiind alocată Autorităților de Audit, iar Comisia Europeană a dorit expres implicarea Autorității de Audit, fapt certificat de Mecanismul de Control și Implementare al PNRR, de altfel agreat cu Comisia în cadrul PNRR.

           În acest sens, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este ministerul coordonator și deasupra sa se află doar primul ministru, în cadrul unui comitet de coordonare la nivel de miniștri, prezidat de premier, cu ministrul de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – vicepreședinte.  Ministerele care asumă reforme și investiții primesc acorduri de delegare din partea Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Responsabilitatea este a lor, dar cu un control de oportunitate și calendar din partea Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, iar banii sunt audiați de către Autoritatea de Audit, celelalte funcții de control revenind Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Astfel a fost asigurată cerința Comisiei de a exista un control ierarhic și o răspundere clară.   

             În ultimul timp, au apărut o serie de declarații la nivel guvernamental despre o posibilă Agenție dedicată monitorizării PNRR. O asemenea agenție ar afecta, în mod evident, rolul de coordonare al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și presupune o schimbare a mecanismului de implementare, deci a PNRR. De fapt, se lua în calcul transferarea de bani de la ministere la ADR-uri (Agențiile de Dezvoltare Regionale) și cum banii din PNRR urmează reformele, transferul unor componente întregi de la ministere la ADR-uri ar implica o separare a banilor de reforme.

          De fapt, sub aparenta grijă față de autoritățile locale (marii beneficiari ai PNRR) se dorește a se muta banii la Consiliile Județene (care controlează ADR-urile), astfel rupându-se legătura cu proiectele reale, iar ținând cont de faptul că țintele PNRR sunt naționale o astfel de descentralizare aruncă în aer mecanismele de urmărire a performanțelor. Deși întregul concept  a fost prezentat ca ajutor pentru autoritățile locale, de fapt este fix opus: primăriile care au școli, spitale și centre sociale în subordine, în loc să fie direct beneficiari vor trebui să treacă pe la ADR.

           O altă problemă, de maximă importanță  poate fi entitatea care aplică sancțiuni. În mecanismul de implementare a PNRR,  Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene era cel care aplică sancțiuni (pentru că Autoritatea de Audit nu are în atribuții legale proprii, iar Curtea de Conturi nu e prinsă în PNRR, deoarece Comisia a insistat pentru Autoritatea de Audit). Acest rol revenea către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în forma de OUG pusă în dezbatere publică. Ulterior, prevederea a fost scoasă în ședința de guvern. În acest moment, nu avem un sistem care se închide audit – constatare – sancționare, aruncând acest jalon în pericol de a fi atins și/sau implementat.

           Ținând cont de cele anterior menționate, vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Cine aplică sancțiuni în cazul în care se întâmplă fraude sau achiziții cu probleme?
  2. În legătură cu textul OUG-ului pus în dezbatere publică, se consideră suficient de acoperitor pentru ca MIPE să controleze achizițiile? Însă, nu rezolvă problema sancțiunilor, MIPE neavând alt text normativ prin care să poată da sancțiuni. Ce se întâmplă în acest caz?  

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) s-a reunit miercuri, 22 ianuarie, în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Național de Conducere (CNC). În privința alegerilor prezidențiale, AUR a votat în unanimitate pentru reintrarea în cadrul constituțional prin reluarea turului 2 al alegerilor prezidențiale. Totodată, în perspectiva organizării unei […]
AUR condamnă ferm refuzul majorității parlamentare PSD-PNL-UDMR de a introduce pe ordinea de zi a plenului Senatului solicitarea noastră pentru convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, esențială pentru revenirea la un cadru constituțional legitim. Reprezentanții PSD, PNL și UDMR au votat împotriva solicitării AUR în Biroul […]
“Bazându-se pe cei 28 de miliarde de euro din PNRR, guvernul a încheiat contracte de 42 de miliarde de euro. Pentru a plăti cele 42 de miliarde de euro, Guvernul a reușit să încaseze de la Uniunea Europeană puțin peste 9 miliarde de euro, din care […]
Alianța pentru Unirea Românilor solicită Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la Ordonanța de Urgență pentru organizarea alegerilor prezidențiale, în contextul în care modificările aduse legislației electorale, adoptate în mod netransparent, afectează grav drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor români. Printr-o încercare disperată de […]
“Sâmbătă, în fața prefecturilor din întreaga țară, au avut loc manifestații impresionante organizate de Partidul AUR. Românii au ieșit să denunțe lovitura de stat din decembrie 2024, când primul tur al alegerilor prezidențiale a fost anulat, iar Klaus Iohannis și-a prelungit ilegitim mandatul după 21 decembrie. […]
Nu ne oprim! Democrația nu e de vânzare! Zeci de mii de români au ieșit astăzi în stradă, atât în țară, cât și în diaspora, pentru a cere alegeri libere și corecte, în contextul în care, de pe 22 decembrie, România are în fruntea țării un […]