Dumitrina Mitrea – întrebare către Ministru al Transporturilor și Infrastructurii – Clarificări privind jalonul PNRR corespondent strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025

Adresată: Domnului  Ministru al Transporturilor și Infrastructurii  

                Sorin Mihai Grindeanu

De către:  Mitrea Dumitrina,

                Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț

Data: 25.01.2023

Obiectul întrebării: Clarificări privind jalonul PNRR corespondent strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025

Stimate Domnule Ministru,

            Așa cum bine cunoașteți, acest jalon presupune adoptarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare și a planului de acțiuni. Strategia a fost adoptată în decembrie 2020 de către guvernul Orban prin HG 985/2020 și transmisă Comisiei Europene de către guvernul Cîțu, iar programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare a fost adoptat de către actualul Guvern în 30 decembrie 2021 prin HG 1302/2021.          

         Trecând la fondul problemei este lesne de observant că, până acum, nu au fost folosite fonduri europene pentru întreținere, fondurile europene fiind strict atașate ideii de modernizare, ci nu și pentru proiectele de întreținere. Așa s-a ajuns la situația atipică de a fi fost investite fonduri europene massive, dar numai pe segmente limitate. Fondurile europene au fost concentrate pe coridorul european Constanța – Arad. Din acesta fac parte București – Constanța (800 milioane euro) și București – Predeal (500 milioane euro), asistând la un eșec – la 15 ani de la aderare nu a fost finalizat coridorul CFR european – acum aflandu-se în implementare legătura Brașov – Sighișoara și Simeria-Deva-Arad.

           În rest, infrastructura feroviară se prăbușește, la propriu.

          Strategia adoptată în 2020 spune că lucrările de întreținere trebuie prioritizate. Finanțarea căilor ferate din PNRR merge în ambele direcții: două proiecte mari de modernizare pe 315 km de coridor feroviar în valoare de peste 3 miliarde euro (Caransebeș – Arad și Episcopia Bihorului – Cluj) și, în plus, reînnoirea a 2426 km cu 728 milioane euro, pe secțiuni precum București-Pitești, Giurgiu-Videle, Constanța-Mangalia sau București-Craiova. O parte din aceste lucrări sunt așa numitele quick wins – numite astfel pentru că putem obține creștere rapidă a vitezei de deplasare, cu lucrări limitate.

          În Programul de acțiune adoptat de guvern în decembrie 2021 și care ar trebui să închidă jalonul se întâmplă, însă, o schimbare majoră. Deși sunt asumate tinte cum că trebuie investit în întreținere, când vine vorba despre lucrări efective se vorbește doar despre modernizări. Practic, programul de acțiune contrazice Strategia pe care teoretic o aplică și negociat-o pentru PNRR. De fapt, se exclud fondurile europene de la plata lucrărilor de întreținere, iar acest lucru este dublat de faptul că se fac referiri la doar 6% din necesarul de finanțare pentru reînnoiri pe perioada 2021-2025 (fonduri necesare – 6203 mil lei, fonduri alocate – 374 mil lei), ignorându-se fondurile din PNRR ca sursă de finanțare, asta pe lângă crasa subfinanțare de la bugetul național.

          Tinând cont de cele mai sus expuse, vă solicit să îmi răspundenți la următoarele întrebări:

  1. Aveți în vedere creearea unui modul de lucru cu indicatori pentru prioritizarea investițiilor pe segmentul feroviar?

2. Dacă se dorește a se renunța la aceste investiții, atunci trebuie schimbată Strategia. Își va asumă Guvernul Ciucă faptul că infrastructura se degradează (ca jalon în PNRR trebuie să reducem cu 25% întârzierea medie anuală a trenurilor, în 2026) și că vor trebui alocați bani de la buget?

3. Cum vor fi refăcute și investițiile din PNRR In situația în care guvernul Ciucă schimbă Strategia, ori reface Programul de acțiune?

4. Care sunt măsurile avute în vedere pentru creșterea traficului de marfă feroviar și a numărului de călători din transportul feroviar cu cel puțin 25 % până în 2026 față de 2020?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Europarlamentarul Claudiu Târziu, liderul grupului AUR din Parlamentul European și Președintele Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor vizitează în cursul acestei săptămâni mai multe județe din sudul țării afectate de seceta severă din acest an și de pesta micilor rumegătoare. Scopul turneului este […]
Claudiu Târziu, liderul europarlamentarilor AUR și președintele Consiliului Național de Conducere al partidului, a lansat un manifest pentru salvarea sistemului de educație din România. În prima zi a noului an școlar, eurodeputatul Claudiu Târziu solicită Ministerului Educației elaborarea unei strategii de combatere a analfabetismului la nivel […]
”Economia României, sub conducerea tandemului format din Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani. Datele economice recente reflectă o serie de provocări majore, cu perspective îngrijorătoare pentru evoluția viitoare. În al doilea trimestru al anului 2024, economia românească […]
Astăzi, în jur de 3 milioane de elevi au început școala, dintre care 180.000 de elevi au început clasa Pregătitoare, fiecare dintre aceștia având propriile vise și aspirații privind viitorul lor de oameni mari, năzuințe pe care statul român ar fi trebuit să le susțină cu […]
În calitate de europarlamentar român și de membru al Comisiei pentru agricultură și dezvoltare rurală din Parlamentul European, merg pe teren să discut cu agricultorii despre seceta catastrofală de anul acesta și dezastrul provocat de pesta oilor. Trebuie să identificăm și să aplicăm rapid soluțiile de […]
“Prețul fiecărui obiect care se produce în România și al fiecărui serviciu pe care o companie românească îl face este influențat în mod determinant de costul finanțării și cel al energiei. Companiile românești plătesc cele mai mari dobânzi din Uniunea Europeană la creditele pe care le […]