Către: Domnul Sorin Mihai GRINDEANU, Ministrul Transporturilor
De la: Dan TANASĂ, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureş
Subiectul întrebării: Calea ferată Râmnicu Vâlcea – Pitești abandonată
Stimate domnule Ministru,
Calea ferată care ar fi legat Râmnicu Vâlcea de Pitești a fost un proiect ambițios inspirat din legatura italiană Roma – Florența sau cea franceză Paris – Lyon. Acest proiect a fost unul dintre multe altele proiecte Naționale care aveau drept scop recuperarea din decalajul între Occident și România, lucrările au fost aproape de finalizare ajungând la 95% din execuția lucrărilor iar în 1990 trebuia să se dea în funcțiune.
Traseul feroviar a fost schițat inițial în anul 1862, în vederea unirii sudul țării și Capitala cu centrul și nord-vestul României respectiv, calea ferată Râmnicu Vâlcea – Vâlcele – Pitești – București. După darea în folosință, proiectul ar fi trecut în etapa a doua, modernizarea, respectiv electrificarea. Studiile de teren au fost demarate în anul 1949, iar construcția efectivă în 1979.
Pentru această linie de cale ferată au fost construite două tuneluri – cel mai lung de 2,2 km (Tunelul Gibei), viaductul Topolog, ridicarea căii ferate deasupra satelor la aproximativ 50 de metri înălțime, podul peste Olt, la intrarea în Râmnicu Vâlcea, mai multe stații CFR, zeci de viaducte peste diverse văi, prin urmare, drumul de la București la Sibiu ar fi fost scurtat cu 125 de kilometri, prin legătura feroviară Pitești – Râmnicu Vâlcea.
Din păcate după 1990 proiectul a fost lăsat în paragină, șinele căii ferate au fost furate de către localnici și date la fier vechi, gările au fost vandalizate iar pe pod au crescut arbori.
În acest context, domnule Ministru, vă rog să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
- Cum este posibil ca în mai mult de 30 de ani sa nu se aloce bani pentru finalizarea unei lucrări strategice care era aproape gata să fie dată în exploatare?
2. Din ce motiv Ministerul Transporturilor ignoră potențialul acelei legături ferate?
3. Care este viziunea Ministerului Transportului asupra legăturii feroviare Pitești – Râmnicu Vâlcea?
Nu există răspunsuri