Către: Nicolae-Ionel Ciucă, Prim-ministru al Guvernului României
De la: Dan Tanasă, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureș
Subiectul întrebării: Beneficiarii de card de energie din România
Stimate Domnule Prim-ministru,
De la 1 februarie 2023, începe programul de distribuire a tichetelor pentru plata facturilor la energie. Ați anunțat în deschiderea ultimei ședințe de Guvern că „subliniez că astăzi avem o OUG prin care asigurăm implementarea sistemului de plăți electronice”, iar Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a primit numeroase observații și sugestii referitoare la Ordonanța 166, o va modifica în sensul în care aceste plăți să fie făcute în platforma electronică și sistemul informatic disponibil pentru implementarea mecanismului. „Practic, dacă se va aproba Ordonanța de Urgență, plățile online vor putea fi făcute pentru a achita facturile la furnizorii de energie, va fi o aplicație informatică simplă care va presupune încărcarea în platformă a documentelor necesare plăților, respectiv cartea de identitate, cardul de energie și factura doveditoare a datoriei față de furnizorul de energie, astfel vor exista trei posibilități de efectuare a acestor plăți (prin oficiile poștale, direct la poștași și plăți electronice”. Executivul a adoptat o ordonanță ce conține patru modificări pentru beneficiarii de card de energie.
„Prima măsură reglementată privește la beneficiarii care au domiciliu fără nomenclator stradal, la sate, mai ales în zona rurală, unde încă nu s-au elaborat nomenclatoarele stradale. Este posibil ca beneficiarii noștri să figureze toți la o singură adresă. Sunt, din estimările noastre, peste 550.000 de astfel de situații (exemplul județului Teleorman unde 40.000 de beneficiari figurează la aceeași adresă), iar Guvernul a aprobat ca, printr-un sistem de declarații pe propria răspundere și cu informațiile culese din teren de către Poșta Romană, practic să ajungem în posesia acestor informații cu beneficiarii noștri, a clarificării locative raportate la locul de consum și să se poată face verificările în ceea ce privește plafonul de venit și, respectiv, calculul venitului mediu pe membru de familie per loc de consum pentru ca beneficiarii să poată intră în drepturi.
A doua măsură luată în cadrul ședinței de Guvern este aceea a beneficiarilor care au colocatari la adresa de domiciliu, dar aceștia nu locuiesc efectiv la acea adresă și nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu, atunci beneficiarul este exclus din lista de beneficiari. Mecanismul aprobat de către Guvern este cel în care beneficiarul în cauză, pe baza înștiințării transmise pentru fiecare dintre beneficiarii excluși din listă, se va adresa primăriei de care aparține pentru a i se întocmi o anchetă socială în care se va valida situația de la fața locului, respectiv câți locuiesc la adresa de domiciliu”. Plafonul de venit la locul de consum este de 2.000 de lei în prezent.
A treia măsură adoptată de Guvern se referă la decontarea lemnelor de foc care au fost cumpărate pentru sezonul de frig 2022-2023, dar mai ales populația rurală, persoanele vârstnice care și-au cumpărat lemne de foc pentru care au documente justificative, respectiv factură și documentul de plată, intră în sistemul de decontare și pot ridica în numerar de la poștaș sau de la oficiile poștale aceste sume de bani pe care le-au cheltuit.
„A patra modificare este cea privitoare la mecanismul instituțional de elaborare a listei de beneficiari. La elaborarea ei participă Ministerul Muncii, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Serviciul de Telecomunicații Speciale, Agenția Națională de Administrare Fiscală și Ministerul Administrației și Internelor, prin Direcția de Evidență a Populației. Lista de beneficiari are mecanismul verificării plafonului de venit al beneficiarului, limita de 2.000 de lei, care a fost aprobată prin ordonanța de urgență și apoi la locul de consum se verifică situația veniturilor realizate de către cei care sunt la Evidența populației, și care figurează ca locatar și realizează venit pentru ca să ne asigurăm că acest venit mediu pe membru de familie la locul de consum nu depășește plafonul de 2.000 de lei”.
Din data de 16 ianuarie și până la 1 februarie se distribuie către asociațiile de proprietari scrisoarea care prezintă metodologia de utilizare a certificatului de validare a datoriilor și modelul de certificat de validare a datoriei. Acest certificat a apărut ca o nevoie, ca o necesitate a decontării căldurii la bloc, mai ales pentru persoanele vârstnice. Având în vedere faptul că asociațiile de proprietari nu emit facturi locatarilor era necesar un document justificativ prin care să se facă dovada datoriei căldurii la bloc. Această înștiințare, împreună cu certificatul de validare a datoriei va ajunge la asociațiile de proprietari, care au fost instruite din 20 ianuarie 2023. În perioada 1 februarie – 15 februarie vor fi distribuite înștiințările pentru cei care figurează că locuiesc împreună cu alte persoane. În perioada 1 februarie-15 februarie se vor distribui înștiințările pentru cei care sunt eliminați din liste, întrucât figurează împreună cu alți colocatari care, din verificările noastre realizează venituri și duc media venitului peste cei 2.000 de lei pe care i-am menționat (se estimează în jur de 313.000 de cazuri) soluția este de radiere a celor care sunt în evidențe și figurează la adresa de domiciliu a beneficiarului sau o adresă la primăria de care aparțin pentru întocmirea anchetei sociale care să valideze numărul și situația locativă a beneficiarului”.
Din 1 februarie se va distribui cardul de energie, iar plățile sunt programate să se facă de la 1 martie, existând și posibilitatea devansării acestui termen la 20 februarie. Pentru ca tot acest mecanism să funcționeze, Compania Națională Poșta Română a câștigat contractul fără licitație cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru distribuirea acestui card de energie pe motiv că nici o companie nu ar fi avut capacitatea să implementeze acest proiect. Teoretic este un lucru bun pentru o companie românească, dar în afara faptului că s-au cheltuit milioane de euro pentru cititoarele electronice (cele aproximativ 7000 care oricum nu acoperă necesarul companiei) cu care vor lucra poștașii, aceștia nu au fost încă instruiți pentru folosirea lor și nici nu li s-au mărit salariile având în vedere faptul că vor avea o atribuție în plus pe fișa postului și o mare responsabilitate în efectuarea acestor plăți. Ce se va întâmpla dacă un posesor de card de energie va încerca să fenteze sistemul, va plăti poștașul din salariul său acest prejudiciu?
Stimate domnule Prim-ministru, vă întreb cum este posibil să modificăm legislația în domeniul energiei continuu? De ce nu a ales România un model mai simplu, ca în alte state europene pentru a ajuta populația vulnerabilă? De ce nu pot beneficia și cei cu venituri medii de aceste ajutoare de la nivel european? Clasa de mijloc a sărăcit, iar cei care nu au muncit niciodată primesc vaucere pentru mâncare și energie, ajungând la venituri lunare mai mari decât ale celor care au muncit pe salariul minim pe economie și au pensii minime! La nivel guvernamental, recunoașteți că ar trebui ridicat pragul de la 2000 la 3000 de lei pentru care populația trebuie să primească ajutoare, dar nu o faceți fiindcă sunt prea mulți românii care se încadrează în această categorie (conform datelor oficiale, 1.188.000 de români beneficiază de pachete de alimente de la Uniunea Europeană). Domnule Prim-ministru, abia acum ați conștientizat că în țara noastră mai mult de o treime din populație este în risc maxim de sărăcie, iar jumătate din populație este în pragul sărăciei! Domnul ministru Boloș a afirmat: „Am încercat ca în funcție de plafonul de venit, să vedem cum se derulează mecanismul, să stabilim într-o primă etapă 2.000 de lei, dar probabil că după ce vom mai vedea cum se derulează mecanismul este posibil, dacă va aproba coaliția, ca acest plafon de venit să se actualizeze. De ce nu a acționat Coaliția în acest sens până acum? Nu este clar câți români au ajuns să aibă nevoie de ajutoarele de la Uniunea Europeană? „Am discutat cu Comisia Europeană, în mecanismul de derulare și implementare intervin doar dacă prevederile regulamentului Comisiei Europene sunt puse în discuție. Este în momentul de față o decizie a Guvernului”, a subliniat Marcel Boloș. Dacă stă în puterea lui și nu a organismelor europene, de ce nu acționează Guvernul României? De ce nu ați folosit datele de la ultimul recensământ care s-a desfășurat în România pentru a avea bază de date completă despre populația vulnerabilă? Sau România a cheltuit milioane de euro pentru organizarea acestui recensământ, iar datele oficiale nu sunt corespunzătoare realității?
Nu există răspunsuri