Claudiu Târziu – întrebare parlamentară către Ministerul Muncii și Protecției Sociale – Motivele reale și temeinice pentru care România nu a negociat și semnat până în prezent cu Ucraina un Acord bilateral în domeniul securității și protecției sociale

Adresată:  Doamnei Raluca TURCAN, ministru al Muncii și Protecției Sociale

De către: Senator Claudiu-Richard TÂRZIU, președinte al Comisiei pentru comunitățile de români de pretutindeni

Data: 21/04/2021

Obiectul întrebării: Motivele reale și temeinice pentru care România nu a negociat și semnat până în prezent cu Ucraina un Acord bilateral în domeniul securității și protecției sociale


Stimată doamnă ministru,

Din 1 mai 2020, în relațiile dintre România și statele membre ale Uniunii Europene sunt în vigoare Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulanentului (CE) nr. 883/2004.

De asemenea, o Rețea de informare reciprocă privind protecția socială (Mutual Information System on Social Protection – MISSOC) pune la dispoziția cetățenilor interesați informații detaliate, comparabile și actualizate periodic cu privire la sitemele naționale de protecție socială din 32 de țări (28 de state ale UE plus Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția).

În plus, România a semnat și aplică acorduri bilaterale de securitate socială și cu Albania, Canada și provincia Quebec, Republica Coreea, Israel, Republica Turcă, Republica Macedonia de Nord, Republica Moldova și Republica Serbia.

Astfel, singurul stat vecin în care există o importantă comunitate istorică de români (circa jumătate de milion de persoane) și cu care România nu a semnat un Acord de securitate socială este Ucraina. Acest fapt este de natură să afecteze drepturile și interesele legitime ale românilor originari din actualul cuprins al Ucrainei.

Este de notorietate că mai multe mii de români din Ucraina și-au redobândit cetățenia României. Un număr important dintre aceștia și-au stabilit reședința legală în România și, nefiind de vârstă pensionară, sunt angajați în câmpul muncii în țara noastră.

Mai multe presoane aflate în această situație ne-au făcut cunoscut faptul că angajatorii din România (instituții publice sau private) iau în calcul doar vechimea în muncă din România și nu consideră vechime în muncă perioada în care respectivele persoane au prestat în Ucraina, chiar dacă au prezentat drept dovadă confirmări oficiale din partea angajatorilor anteriori din Ucraina.

În multe domenii de activitate din România vechimea în muncă este o condiție pentru angajarea în anumite funcții și se ia în calcul la stabilirea salariului. Astfel, neluarea în calcul de către angajatorii din România a prestațiilor cetățenilor români depuse în Ucraina și activi în câmpul muncii în țara noastră afectează direct drepturile acestor români.

Așa cum bine cunoașteți, cadrul bilateral dintre România și Ucraina în domeniul securității și protecției sociale este unul perimat, datând din epoca comunismului. Astfel, în prezent, este în vigoare – cu Ucraina și alte trei state (Armenia, Federația Rusă și Bielorusia) – Convenția între Republica Populară Română (RPR) și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste (URSS) privind colaborarea în domeniul prevederior sociale, încheiată la București în data de 24 decembrie 1960, aprobată prin Decretul nr. 165/1961 şi publicată în Buletinul Oficial nr. 7/1961.

Considerăm că România trebuie să negocieze, să încheie și să pună în aplicare un Acord bilateral cu Ucraina în domeniul securității și protecției sociale.

Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm respectuos să îmi transmiteți:

  1. Motivele reale și temeinice pentru care România nu a negociat și nu a semnat până în prezent un Acord bilateral cu Ucraina în domeniul securității și protecției sociale, așa cum a semnat cu toate celelate state în care există comunități istorice de români.
  2. Dacă România intenționează să negocieze și să semneze, iar dacă da în ce condiții, la ce nivel și în ce orizont realist de timp, un Acord bilateral cu Ucraina în domeniul securității și protecției sociale, care să înlocuiască Convenția dintre RPR și URSS din 1960 în partea referitoare la Ucraina?
  3. Care este poziția Ministerului Muncii și Protecției Sociale față de faptul că angajatorii din România refuză să considere vechime în muncă perioadele de prestare în Ucraina de către persoanele care și-au redobândit cetățenia română, și-au stabilit domiciliul legal și obișnuit în România și sunt angajate în câmpul muncii?
  4. Dacă actualul cadru juridic bilateral al României cu Ucraina este suficient pentru considerarea ca vechime în muncă a prestațiilor din Ucraina în cazul persoanelor care și-au redobândit cetățenia română, și-au stabilit domiciliul legal și obișnuit în România și sunt angajate în câmpul muncii?
  5. O statistică la zi a persoanelor care și-au importat în România pensiile/drepturile legate de prestațiile de muncă din Ucraina.

Vă rugăm să transmiteți răspunsul dumneavoastră în scris.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

”Mircea Geoană a revenit printre pământeni după experiența de „mare șef” la NATO. După o asemenea „curățare” de imagine, Geoană probabil credea că vom uita trecutul lui din politica românească. Chiar atât de naivi să îi creadă pe români? Ei bine, da! Lucrul acesta a fost […]
”Astăzi, cadrele medicale au ieșit din nou în stradă. Cei care ar trebui să reprezinte o categorie prioritară pentru statul român se văd umiliți de către cei care administrează domeniul sănătății. Revendicările colegilor mei aflați în stradă sunt normale, acestea fiind lucruri de bun simț care […]
Propunerea europarlamentarului AUR Claudiu Târziu, președinte al Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor, vine la finalul unei săptămâni în care acesta a vizitat mai multe județe afectate de secetă în sudul României și a discutat cu agricultori, specialiști și reprezentanți ai comunităților devastate […]
Președintele AUR, George Simion, a prezentat joi, la Turceni, în județul Gorj, planul de măsuri pentru domeniul energetic. Liderul AUR a declarat că dacă vrem să avem industrie, atunci trebuie să ne gândim la acele industrii care funcționează cu resursele noastre. „Trebuie să exploatăm toate resursele […]
Aflat la Orodel, județul Dolj, în cea de-a treia zi a campaniei pe care o întreprinde în județele din sudul României afectate de secetă și de pesta micilor rumegătoare, președintele Consiliului Național de Conducere al AUR și liderul delegației partidului în Parlamentul European, Claudiu Târziu, a […]
Cum mai toate comentariile iscate de cartea senatorului Ciucă seamănă între ele, nu mă voi apuca acum să le repet. Mă voi mărgini să fac câteva considerații pe care genul acesta de carte le îndreptățește. Ce îi reproșez autorului Ciucă nu e lipsa de talent, pe […]