Axinia Adrian – Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

CĂTRE,

                                      BIROUL PERMANENT AL SENATULUI

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, vă înaintăm ”Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale”, spre dezbatere și adoptare.

În temeiul art. 113 din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, solicităm procedura de urgenţă pentru această iniţiativă legislativă.

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita, în cel mai scurt timp, punctul de vedere al Guvernului şi avizul Consiliului Legislativ.

PENTRU INIȚIATORI:

1. DEPUTAT: GEORGE NICOLAE SIMION         

2. DEPUTAT: ADRIAN – GEORGE AXINIA                 

3. DEPUTAT: DUMITRINA MITREA                    

Expunere de motive

Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activităţii partidelor politice și a campaniilor electorale a suferit, de-a lungul timpului, mai multe modificări și completări, cele mai notabile fiind aduse prin Legea nr. 113/2015, care a condus, în principal, la creşterea semnificativă a transparenţei în finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, mai ales privind modul de acordare şi de utilizare a subvenţiilor de la bugetul de stat.

Evoluțiile recente referitoare la interesul public crescut față de utilizarea banului public, acordat prin subvenții de la bugetul de stat pentru activitatea partidelor politice, în condițiile de criza economică prin care trece societatea românească, relevă necesitatea reașezării limitelor cheltuielilor aferente.

Aspectele menţionate, reliefează necesitatea modificării şi completării Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, astfel încât să fie asigurate următoarele deziderate principale:

a) Scăderea sumei alocate anual de la bugetul de stat, ca subvenție partidelor politice;

b) Creșterea gradului de transparență cu privire la cheltuielile realizate de partidele politice;

c) Completarea cadrului legal privind transparenta și raportarea modului de utilizare, de către partidele politice, a sumelor de la bugetul de stat utilizate pentru propagandă electorală;

d) Reglementarea clară a posibilităţii de utilizare a sumelor de la bugetul de stat pentru finanțarea cheltuielilor pentru presă, propagandă, producția și difuzarea de spoturi publicitare, precum și a subvențiilor neutilizate;

e) Consolidarea disciplinei financiare a partidelor politice şi creşterea responsabilităţii persoanelor care asigură conducerea partidelor politice și care administrează fondurile obținute de partidele politice.

Impactul economic al prezentului act normativ

Prezenta propunere legislativă nu are un impact negativ asupra bugetului general consolidat al statului.

Prin aplicarea prevederilor prezentei propuneri legislative, fondurile care nu vor mai fi alocate sub forma unor subvenții pentru susținerea activității unor entități care nu se încadrează în categoria instituțiilor publice, pot fi utilizate pentru dezvoltarea sau susținerea altor domenii necesar a fi susținute de către stat.

In categoria acestor domenii putem include, printre altele spitalele de stat, unitățile de învățământ, dezvoltarea infrastructurii sportive sau de transport.

De asemenea, prin transparentizarea relațiilor contractuale dintre formațiunile politice, alianțele politice sau electorale și organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care beneficiază  de subvenții de la bugetul de stat și instituțiile mass-media, opinia publică poate beneficia de o mai bună informare asupra conținutului furnizat, pe orice tip de canal media și dacă acest conținut este unul care se încadrează în categoria propagandă electorală, astfel cum prevede Legea nr. 334/2006, sau nu.

          De aceea, față de cele prezentate, vă supunem aprobării propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

PENTRU INIȚIATORI:

1. DEPUTAT: GEORGE NICOLAE SIMION         

2. DEPUTAT: ADRIAN – GEORGE AXINIA                  

3. DEPUTAT: DUMITRINA MITREA                    

LEGE pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Parlamentul României adoptă prezenta lege:

Art. I Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 23 iunie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și completează după cum urmează:

  1. La articolul 18, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

          ”(2) Suma alocată anual partidelor politice de la bugetul de stat este de cel puțin 0,0025% și de cel mult 0,01% din produsul intern brut. Pentru partidele politice care promovează femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma alocată de la bugetul de stat va fi majorată dublu proporțional cu numărul mandatelor obținute în alegeri de candidații femei.”

  • La articolul 25, după  alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

”(21) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și alin. (2) veniturile care provin din subvenții de la bugetul de stat, neutilizate, vor putea fi folosite pentru investiții în bunuri mobile și imobile precum și în servicii sociale, destinate interesului general. ”

  • La articolul 25, după  alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și alin. (5), cu următorul cuprins:

”(4) Transparenţa cheltuielilor pentru activitatea formațiunilor politice, alianțele politice sau electorale și organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale  care primesc anual subvenții de la bugetul de stat, se asigură prin publicarea lunară, pe site-ul propriu, până la data de 25 a fiecărei luni, a unei situații defalcate privind cheltuielile efectuate din subvenții în luna anterioară. Situația se comunică lunar, până la aceeași dată și Autorității Electorale Permanente. ”

”(5) Formațiunile politice, alianțele politice sau electorale și organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care primesc anual subvenții de la bugetul de stat, asigură publicarea lunară, pe site-ul propriu, a informațiilor referitoare la contractele de publicitate pentru promovarea în presă și pentru propagandă, încheiate cu instituții mass-media și valorile absolute ale tuturor sumelor plătite către acestea, atât direct, cât și indirect – prin operatori economici intermediari.”

Art. II Prevederilor prezentei legi intră în vigoare începând cu anul bugetar următor adoptării.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

“A fost o zi lungă și foarte încărcată, pe care am petrecut-o printre fermierii din Ialomița. Din nefericire, nivelul pagubelor înregistrate aici în urma secetei prelungite din acest an este uluitor. Am vorbit cu fermieri care nu vor putea recolta niciun știulete de porumb de pe […]
De ani de zile ascultăm un refren diabolic: boala vacii nebune, gripa aviară,  pesta porcină, aberația covid. În urmă cu un an eram amenințați cu septicemia hemoragică la păstrăvi, o altă balivernă născocită de niște minți diabolice, a căror intenție este să ne lipsească complet de […]
Europarlamentarul Claudiu Târziu, liderul grupului AUR din Parlamentul European și Președintele Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor vizitează în cursul acestei săptămâni mai multe județe din sudul țării afectate de seceta severă din acest an și de pesta micilor rumegătoare. Scopul turneului este […]
Claudiu Târziu, liderul europarlamentarilor AUR și președintele Consiliului Național de Conducere al partidului, a lansat un manifest pentru salvarea sistemului de educație din România. În prima zi a noului an școlar, eurodeputatul Claudiu Târziu solicită Ministerului Educației elaborarea unei strategii de combatere a analfabetismului la nivel […]
”Economia României, sub conducerea tandemului format din Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani. Datele economice recente reflectă o serie de provocări majore, cu perspective îngrijorătoare pentru evoluția viitoare. În al doilea trimestru al anului 2024, economia românească […]
Astăzi, în jur de 3 milioane de elevi au început școala, dintre care 180.000 de elevi au început clasa Pregătitoare, fiecare dintre aceștia având propriile vise și aspirații privind viitorul lor de oameni mari, năzuințe pe care statul român ar fi trebuit să le susțină cu […]