O societate emblemă a industriei aerospațiale românești, ROMAERO S.A., se îndreaptă într-un ritm rapid către faliment, pe fondul evoluției dezastruoase a activității operaționale, rezultat al unei conduceri, ar fi impropriu să i se spună politică managerială, incompetente, lamentabile și pe alocuri, liminară.
Societatea, aflată în insolvență din data de 17.01.2024, este menținută deliberată într-o involuție severă a cifrei de afaceri, a cărei valoare a scăzut până la 70% din bugetul de salarii, urmare a unor decizii interne contrare intereselor sale, cum ar fi refuzul de a contracta lucrări și servicii, refuzul de a prelua aeronave civile în mentenanță, care sunt redirecționate către o firmă concurentă, BLUE AIR TECHNICS SRL, reorganizarea societății fără aprobarea creditorilor, aducerea la conducerea ROMAERO a unor relații personale, pensionari militari aflați la vârsta senectuții, peste 70 de ani, promovați și plătiți nelegal, și efectuarea de cheltuieli nejustificate, prin contractarea de persoane lipsite de libertate de la Penitenciarul JILAVA pentru curățenia spațiilor verzi și a aleilor.
Anul 2024 îndeplinește toate condițiile pentru a deveni cel mai slab an din istoria societății, dar și ultimul din existența acesteia, dezideratul provocării falimentului fiind vizibil atât din deciziile scandaloase ale actualului director general, cât și ale ministerului de resort și guvernelor PSD, astfel:
• în mandatul fostului ministru Spătaru, pe de o parte, la vedere, se aproba Planul de restructurare operațională al ROMAERO prin HG 1004/2022, care prevedea susținerea financiară a centrului de mentenanță aeronave militare, iar, pe de altă parte, în spatele ușilor închise, se aproba în Consiliul de Administrație, un memorandum prin care mentenanța aeronavelor militare era preluată de o asociere AEROSTAR – ROMAERO, ceea ce ar fi condus la prăbușirea ROMAERO, prin pierderea unei surse certe de venituri din mentenanță și prin pierderea subvențiilor prevăzute de Legea nr. 232 din 2016.
• cu toate că ROMAERO putea salva activele extrem de importante date în plată la HIDROELECTRICA, respectiv Hangarul 3 și platforma adiacentă, ministrul OPREA, bun prieten cu directorul general COSTAȘ, nu a semnat ordinul necesar emiterii hotărârii de către AGEA din 29.09. 2023, prin care era aprobată încheierea unei noi dări în plată cu HIDROELECTRICA, prin care erau înlocuite imobilele inițial oferite și care permitea restituirea imobilelor către ROMAERO, dacă în termen de 2 ani datoria era plătită, fapt care a permis HIDROELECTRICA să pună în executare silită Hangarul și platforma, care au fost preluate de o subsidiară a ONE PROPERTY, la un preț infracțional DERIZORIU, de 170 euro/mp teren și 100 euro/mp construcție;
• urmare a presiunilor vremelnicilor reprezentanți ai statului, prăbușirea ROMAERO, în contextul executării silite demarate de HIDROELECTRICA, a fost facilitată și de intervenția ANAF și CEC BANK în cadrul executării silite. Suplimentar, Statul Major al Forţelor Aeriene/MAPN, al cărui șef provine din sfera de interes a AEROSTAR BACĂU, a început să execute garanțiile și să retragă contractele care nu fuseseră finalizate din lipsa de fonduri, pentru a le redirecționa către firma menționată.
• în continuare, printr-o prevedere perfidă, introdusă în OUG 31/2024 care a modificat Legea nr.296/2023, GUVERNUL a înlăturat aplicarea măsurilor de restructurare organizațională și reducerea cheltuielilor de către societățile din industria de apărare, inclusiv cele aflate in insolvență, precum ROMAERO;
• mai nou, între șefii ANAF, pe de o parte, și cei de la Autoritatea de Administrare a Activelor Statului, în asociere cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, pe de altă parte, există o competiție acerbă pentru obținerea poziției de reprezentant al statului în tabelul creditorilor, sens în care a fost pregătită o ordonanță de urgență, al cărui proiect a fost publicat pe site-ul Autorității de Administrare a Activelor Statului, care, dacă va fi adoptată, această autoritate va deveni reprezentantul creditorului principal, statul român, și va numi administratorul judiciar definitiv, fapt care îi va permite vânzarea celor 34 hectare de teren, cu o valoare de peste 250 milioane euro, care, dacă se va schimba PUZ-ul actual, în sensul de a se permite dezvoltarea de locuințe, acestui teren îi va crește valoarea de piață la aproximativ 1 miliard de euro.
Nu există răspunsuri