Adresată: Domnului IONEL TESCARU, președinte al Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice
De către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 22/02/2023
Obiectul întrebării: Practici abuzive ale operatorului de servicii publice Aquavas SA din Vaslui.
Stimate domnule președinte,
În urma numeroaselor reclamații sosite pe adresa grupului parlamentar AUR din Senatul României și a cabinetului meu parlamentar, vă supun atenției o serie de abuzuri – la limita definiției de înșelăciune – ale operatorului de servicii publice SC Aquavas SA din Vaslui. Cetățenii reclamă atât majorarea fără o notificare prealabilă a prețurilor și tarifelor, cât și facturarea unor cantități absurde de apă și canalizare menajeră. Temeiul invocat de operatorul de servicii publice este următorul:
În data de 23-12 2022, SC Aquavas SA Vaslui a solicitat ANRSC majorarea tarifelor pentru apa potabilă furnizată clienților finali și pentru canalizarea menajeră aferentă. Solicitarea SC Aquavas SA Vaslui a fost înregistrată la ANRSC cu numărul 969813 din 27 decembrie 2022.
Cu o promptitudine admirabilă, ANRSC a aprobat solicitarea SC Aquavas SA în aceeași zi, 27 decembrie 2022, prin decizia numărul 246. Așadar, înregistrarea cererii de majorare a tarifelor, aprobarea ei întocmai și comunicarea deciziei s-au făcut în aceeași zi din ultima săptămână lucrătoare a anului 2022. Decizia menționa că noile prețuri și tarife aprobate se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2023.
Facturile eliberate clienților finali conțin mențiunea “Decizia ANRSC nr. 246/27.12.2022”, iar răspunsul societății respective la nenumăratele reclamații trimite la această decizie.
Numeroase reclamații ale cetățenilor și societăților comerciale din județul Vaslui aflate în aria de răspundere contractuală a SC Aquavas SA sunt confirmate chiar de către angajați ai respectivei societăți, care nu vor să depună mărturie publică de frica pierderii locurilor de muncă. Aceștia sunt, ei înșiși, consumatori finali, victime ale abuzurilor societății la care lucrează.
Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm să ne transmiteți:
- Prețul unitar (pe m.c. de apă) practicat de SC Aquavas SA Vaslui este unul din cele mai mari din țară. Prin ce acte normative operatorul de servicii publice cere, iar ANRSC aprobă aceste prețuri?
- Câte reclamații ați primit din județul Vaslui, în legătură cu facturarea exagerată a canalizării menajere, mult peste cantitatea de apă potabilă primită de clienții finali?
- Câte controale ați efectuat la SC Aquavas SA Vaslui? Ați descoperit practica abuzivă de facturare a canalizării menajere mult peste cantitatea de apă potabilă furnizată?
- La solicitarea SC Aquavas SA de majorare a tarifelor, ați verificat dacă pierderile sunt deja trecute în preț și apar, ulterior, în factură? Această practică, dacă se dovedește reală, poate fi chiar de natură penală, sub incidența noțiunii de înșelăciune.
- Vă rog să ne prezentați schema de calcul după care ANRSC aprobă – uneori deosebit de prompt – tarifele cerute de operatorii de utilități publice.
- Dacă da, ce măsuri ați impus pentru a curma aceste practici și pentru a recupera prejudiciul suferit de consumatorii finali?
- Dacă nu, cum explicați fenomenul producerii unei cantități de apă reziduală mult peste cea potabilă livrată, mai ales în condițiile secetei prelungite, care a făcut ca precipitațiile să fie mult deficitare în lunile decembrie și ianuarie 2022, situație care face absurdă invocarea aportul de apă pluvială în rețeaua de canalizare?
- Ca practică generalizată, considerați că este normal ca cetățenii, consumatorii finali, să plătească pentru apa din precipitații care cade deasupra lor și se varsă în rețeaua de canalizare, pe care nu o pot contoriza?
Nu există răspunsuri