Andrei Busuioc – interpelare parlamentară către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Proiectele de infrastructură și eficientizarea lor

Adresată: domnului Cătălin Drulă, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De către senator: Andrei Busuioc

Data: 07.04.2021

Obiectul interpelării: privind proiectele de infrastructură și eficientizarea lor


Stimate domnule ministru,

Potrivit Constituției României, toți cetățenii români beneficiază de drepturi şi de libertăți consacrate prin actul suprem al țării. Românii de pretutindeni au aceleași drepturi ca și cei de acasă și trebuie să se bucure de aceste drepturi și garanții din partea statului.

Recent, în cadrul vizitei la Chișinău, Președintele României, Klaus Iohannis, a anunțat un nou pachet de sprijin pentru Republica Moldova, împreună cu declarația relansării parteneriatului strategic dintre România și Republica Moldova.

În contextul celor menționate mai sus, pentru a garanta atât protejarea drepturilor cetățenilor români din Republica Moldova, cât și consolidarea parteneriatului bilateral între statele noastre, sunt necesare eforturi și acțiuni concrete pentru consolidarea legăturilor comunicațiilor terestre, construirea de noi drumuri și poduri, modernizareaacestora și eficientizarea activității birourilor vamale pe granița România-Moldova.

Voi menționa mai jos o serie de probleme și obstacole depistate, cărora rog să le acordați atenția cuvenită și să reacționați cu soluții pentru redresarea acestora cât mai urgentă, după cum urmează:

  1. Situația podului de la Fălciu,construit în anul 1951, care pe parcursului ultimilor douăzeci de ani nu a beneficiat de lucrări de întreținere, renovare și modernizare din partea statului. Un pod vechi de cale ferată pe traseul Prut 2 – Fălciu, care necesită a fi transformat cel puțin în unul terestru ori identificarea unei soluțiicare ar cuprinde și modalitatea de traversare terestră și feroviară. În regiunea respectivă nu există o altă cale de acces peste Prut, la o distanță de peste 60 km, nu mai sunt alte poduri care să asigure legătura între cele două maluri ale Prutului. Românii de pe ambele maluri ale Prutului, în special, tinerii studenți care fac naveta la studii și se reîntorc acasă la părinți și rude, sunt nevoiți să ocolească această regiune, provocând nu doar o irosire a timpului prețios, dar și nivelul de poluare a mediului prin parcurgerea unui traseu dublu față de distanța necesară. Ignorarea solicitărilor transmise din partea primăriei Fălciu către Guvernul României, nu doar că este o dovadă de neprofesionalism, dar și o crimă față de românii de pe ambele maluri ale Prutului, o crimă împotriva Constituției României, care garantează aceste drepturi ale românilor.
  2. O altă problemă cuprinde eficientizarea căilor de acces către punctele vamale, în special, cele ce duc către punctele de trecere a frontierei ,,Lipcani-Rădăuţi Prut”, ”Sculeni-Sculeni”, ”Leuşeni-Albiţa” şi ”Giurgiuleşti-Giurgiuleşti.Multe dintre acestea necesită reparații și investiții, care să asigure fluidizarea procesului de control și de trecere a frontierei terestre.
  • Un proiect strategic și de importanță națională ,,Autostrada Moldovei A7”, care deși este aflată în construcție nu are termen de realizare clar definit. Lipsa acesteia creează probleme pentru românii din această regiune, cei care călătoresc des la nivel regional, cât și spre direcția Republicii Moldova, pentru investitori și micii antreprenori locali. Această autostradă, deși a fost anunțată și promovată politic, stagnează în proces de implementare, procesul de executare a lucrărilor este atestat a fi lent și care poate să dureze ani de zile. Infrastructura adiacentă autostrăzii nu poate fi dezvoltată odată ce programul de construire a autostrăzii nu are etape bine determinate și cu termeni concreți.
  • La data de 7 iulie 2020, Mariana Ioniță, Director General al CNAIR, a semnat contractul de servicii având ca obiect “Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru Drum Expres Tișița – Albița”, cu ofertantul desemnat câștigător al procedurii de achiziție publică, Asocierea S.C. SEARCH CORPORATION S.R.L. – S.C. EGIS ROMANIA S.A.”. Valoarea contractului inițial afost de 11.057.073,07 lei fără TVA, bani europeni, și durata de realizare a contractului de servicii a fost anunțat de 26 luni de la data de începere a contractului. Proiectul avea ca scop realizarea unui sector de Drum Expres între localitățile Tișița și Albița, realizând legătura rutieră între București și Chișinău, tronsonul fiind situat pe rețeaua TEN-T globală în România, potrivit CNAIR.
    Practic, în zona Tișița viitorul Drum expres urma să se conecteze la Autostrada Moldovei A7 care în prezent este în curs de proiectare și ar putea fi scoasă la licitația de execuție din 2021 (după cum a fost planificat anterior). Licitația pentru SF-ul pentru Drumul expres Tișița – Albița a fost lansată pe 27 iunie 2019 și, conform informațiilor din caietul de sarcini, contractul de SF prevedea patru obiective: 1. Stabilirea criteriilor de proiectare, inclusiv pe baza analizei de rezistenta la schimbări climatice; 2. Identificarea constrângerilor, identificarea a minim 3 variante de traseu, compararea lor prin analiza multi-criteriala și selectarea a două variante; 3. Compararea detaliata a celor doua variante, la nivel de proiect conceptual, evaluare preliminara a impactului asupra mediului și analiza cost-beneficiu. Selectarea variantei optime. 4. Detalierea variantei optime și finalizarea studiului de fezabilitate. Însă acest procesul de executare a lucrărilor pare a fi foarte lent și care poate să dureze ani de zile, acest proces nu are etape bine determinate și cu termeni concreți.

În considerarea faptului că aceste subiectele menționate mai sus reprezintă un interes vital pentru românii de pe ambele maluri ale Prutului, iar autoritățile sunt obligate să intervină și să soluționeze aceste probleme majore, vă rog să-mi răspundeți la următoarele întrebări:

  • de ce nu se soluționează problema podului de la Fălciu?
  • care sunt soluțiile și intervențiile propuse din partea Guvernului pentru modernizarea podului de la Fălciu?
  • câte poduri urmează să fie construite ori reabilitate la frontiera dintre România și Republica Moldova?
  • care sunt programele de modernizare a căilor de acces către punctele vamale menționate mai sus?
  • la ce etapă se află executarea lucrărilor asupra Autostrăzii A7, ce măsuri sunt întreprinse pentru eficientizarea procesului? Care sunt termenii de realizare? Ce măsuri sunt preconizate pentru dezvoltarea infrastructurii adiacente autostrăzii?
  • la ce etapă se află proiectul de elaborare a Studiului de Fezabilitate pentru Drum Expres
  • Tișița – Albița ? Și care este perioada planificată pentru construcția acestuia?

Solicit răspuns scris.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție de a respinge contestația președintelui AUR, George Simion, împotriva deciziei CCR care anulează alegerile, este o nouă pată adusă democrației, menită să reducă și mai mult încrederea românilor în independența justiției. Democrația din România a fost anulată prin decizia […]
Administrația condusă de primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, pregătește un nou abuz fiscal fără precedent. Prin suplimentarea ordinii de zi a ședinței Consiliului Local al Sectorului 4 din 12 decembrie 2024, se propune adoptarea unei taxe anuale de 540 de lei pentru fiecare autovehicul înregistrat pe […]
În aceste zile s-a realizat patrulaterul negru antidemocratic din România pe care noi îl preconizam. A văzut toată opinia publică cât de false erau acele pancarte ale PNL-ului în care propaganda liberală vorbea despre un binom inventat PSD-AUR. Iată cât de false erau acele acuzații! Vedem […]
În timpul campaniei electorale, mai marii PNL și USR strigau cât puteau de tare că AUR are blat cu PSD. Adevăratul blat se vede foarte clar acum: liderii PNL, PSD, USR și UDMR discută azi despre o viitoare guvernare împreună, în contextul în care vor să […]
Înalta Curte de Casație și Justiție va judeca mâine, 11 decembrie, ora 11:30, contestația formulată de președintele AUR, George Simion, împotriva hotărârii CCR nr. 32 privind anularea întregului proces electoral al alegerilor prezidențiale. În sesizarea depusă la ÎCCJ, președintele AUR, George Simion, arată că decizia luată […]
Laura Gherasim, deputat AUR de Vaslui, explică și detaliază ce s-ar fi putut face pentru români cu 280 de milioane de euro, care s-au evaporat pentru că regimul a respins voința poporului, exprimată prin vot. ”Costurile pentru anularea democrației și a libertății de gândire și exprimare, […]