Andrei Busuioc – Interpelare – Exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de  autovehicule care prestează servicii de curierat

Adresată: Prim-ministrului României, Ion-Marcel CIOLACU

De către: Senator Andrei BUSUIOC 

Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 27/09/2023

Obiectul interpelării: Exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de  autovehicule care prestează servicii de curierat

Stimate domnule Prim-ministru,

Virusul SARS-CoV-2 și pandemia COVID-19 au reprezentat, pentru o listă cuprinzătoare de întreprinzători, sfârșitul implicării lor în consolidarea unei afaceri. Însă, puțini au fost cei norocoși care au văzut și au profitat de oportunitățile date, oportunități care astăzi s-au transformat în întreprinderi înfloritoare, cu rezultate reprezentate de un portofoliu larg de clienți și cifre de afacere în creștere. Aceste întreprinderi înfloritoare au fost și sunt rezultatul dezvoltării anumitor industrii pe timpul pandemiei COVID-19, respectiv industria comerțului digital și industria serviciilor de curierat.

Autoizolarea la domiciliu și carantina au dus la o imposibilitate a cetățenilor de a-și duce la bun sfârșit sarcinile cotidiene uzuale. Întreprinzătorii au remarcat posibilitățile și avantajele oferite de către industria digitală și de către cea care privește serviciile de curierat, iar astfel, pe când anumite afaceri se prăbușeau, anumite întreprinderi prosperau. Numărul de companii de curierat a crescut, precum și cel al agenților livratori.

Supermarketurile, hipermarketurile și anumite afaceri locale au introdus opțiunea livrării la domiciliul clientului a produselor dorite de către acesta. Achizițiile realizate cu ajutorul platformelor digitale au luat amploare, crescând semnificativ procentul de consumatori „digitali” care își achiziționează produsele prin intermediul tehnologiei.

Acești întreprinzători au reușit să se adapteze unui context extrem de nefavorabil, axându-se pe avantajele și opțiunile rămase. O a doua categorie de oameni a remarcat o ocazie pentru a concepe aplicații de curierat și magazine digitale, ușurând astfel viața cetățenilor, inclusiv după sfârșitul pandemiei. Astfel, cetățenii își pot realiza toate cumpărăturile necesare, fără a mai fi nevoie să se deplaseze.

Cerere tot mai ridicată pentru produsele achiziționate online sau prin intermediul aplicațiilor digitale a însemnat și o necesitate mai pronunțată privind forța de muncă, angajați care să aducă la domiciliul clientului cele dorite. Așadar, companiile de curierat și de livrări s-au extins, numărul acestora a crescut, precum și numărul de agenți livratori. Însă, din cauza cererii mult prea ridicate, creșterea numărului de agenți livratori nu a impus și diminuarea numărului de livrări pe agent. Astfel, agenții livratori s-au aflat și se află adesea în ipostaza în care au de realizat opriri dese, chiar în cadrul aceleiași zone sau pe aceeași stradă.

Tendința achiziționării de produse cu ajutorul aplicațiilor digitale sau online, cu ajutorul platformelor concepute de către companii, se menține și odată cu sfârșitul pandemiei, cererea pentru serviciile de curierat fiind ridicată și astăzi. Durabilitatea și consolidarea acestei tendințe prezintă ca fundament avantajele pe care serviciul de curierat, împreună cu cel digital, ni-l oferă. Sarcinile cotidiene sunt rezolvate prompt, confortabil și convenabil, fără necesitate de deplasare personală, fără combustibil consumat.

Apreciem că serviciul de curierat va prezenta o continuitate privind traiectul său ascendent, deoarece avantajele oferite de către această industrie sunt inegalabile. Însă, continuitatea privind traiectul ascendent al serviciilor de curierat implică, pentru agenții livratori, un număr ridicat de colete și produse ce necesită a fi livrate într-un interval scurt și într-o manieră promptă.

Încurajând și susținând, concomitent, principiul siguranței rutiere, considerăm faptul că această categorie de persoane, respectiv conducătorii de autovehicule care prestează servicii de curierat, ar trebui exceptate de la obligația purtării centurii de siguranță, având ca fundament următoare motivare:

Exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de autovehicule care prestează servicii de curierat, urmând, simultan, principiul siguranței rutiere, s-ar dovedi utilă în rândul șoferilor, șoferii acționând cu o mai mare ușurință, prompt și diminuând timpii de așteptare a-i clientului. De asemenea, se necesită a fi avut în vedere faptul că agenții livratori trebuie, adesea, să realizeze multiple opriri pe aceeași stradă sau în cadrul aceleiași zone, iar traseul de livrare include locații consecutive. Datorită acestor circumstanțe, șoferul circulă cu viteză redusă, iar șansele privind posibilitatea implicării în cadrul unui accident rutier violent sunt minime.

Totodată, oferind ca exemplu Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord[1] și Germania[2], conducătorii de autovehicule care prestează servicii de curierat  în cadrul acestor țări sunt exceptați de la obligația purtării centurii de siguranță în anumite condiții. Exemplele oferite prezintă un caracter informativ, practica exceptării de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de autovehicule care prestează servicii de curierat fiind extinsă la nivelul mai multor țări. Considerând faptul că siguranța lor rutieră ar fi fost pusă în primejdie pe durata programului de lucru, atunci exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță ar fi reprezentat o dispoziție abrogată.

Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice din 04.10.2006, prin intermediul Art. 97, Al. (4), din cadrul Capitolului V Reguli de circulaţie, Secțiunea 1 Reguli generale, prezintă categoriile de persoane care sunt exceptate de la obligația purtării centurii de siguranță, fiind incluse în cadrul acestui alineat:

„a) conducătorii de autoturisme pe timpul executării manevrei de mers înapoi sau care staţionează;

b) femeile în stare vizibilă de graviditate;

c) conducătorii de autoturisme care execută servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri;

d) persoanele care au certificat medical în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea centurii de siguranţă;

e) instructorii auto, pe timpul pregătirii practice a persoanelor care învaţă să conducă un autovehicul pe drumurile publice sau examinatorul din cadrul autorităţii competente în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere.”[3]

Având în vedere informațiile prezentate și cazurile semnalate anterior, vă rog să îmi răspundeți la următoarea întrebare:

Considerați faptul că este posibilă modificarea/completarea hotărârii Guvernului, astfel încât articolul 97, alin. (4), din cadrul Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice din 04.10.2006, să includă în cadrul categoriilor de persoane exceptate de la obligația purtării centurii de siguranță și conducătorii de autovehicule care prestează servicii de curierat?

Pentru a concluziona, dorim să reamintim faptul că agenții livratori sunt obligați de circumstanțe în a-și părăsi autovehiculele într-o manieră frecventă și repetitivă, în cadrul aceleiași străzi, porțiuni de drum sau zone, pentru a le oferi clienților produsele aflate în portbagajul autovehiculului. Obligativitatea utilizării centurii de siguranță, în contextul în care traseul cuprinde opriri realizate la distanțe scurte între acestea, iar viteza autovehiculului este minimă, reprezintă un factor consumator de timp pentru șofer și pentru clienți. Totodată, exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de autovehicule care prestează servicii de curierat reprezintă o dispoziție extinsă la nivelul diferitelor națiuni.


[1] http://couriernews.co.uk/blog/what-delivery-drivers-need-to-know-about-seatbelt-laws/

[2] https://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/germany/seat_belts_en.htm

[3] https://lege5.ro/App/Document/geydembrha/art-97-reguli-generale-regulament

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Între 27 mai și 1 iunie, la Geneva, va avea loc cea de-a 77-a adunare a Organizației Mondiale a Sănătății care, potrivit tuturor informațiilor disponibile până la acest moment, prin adoptarea Tratatului de Pandemie Globală, urmărește să instaureze o nouă formă de control la nivel global. […]
Caravana Patrioți în Europa, organizată de AUR pentru prezentarea candidaților la alegerile din 9 iunie, a ajuns, vineri, 17 mai, în județul Mureș, la Sighișoara și la Târgu Mureș. În urma unui flashmob organizat în centrul orașului Sighișoara, participanții au ajuns în Cetatea Medievală din Târgu […]
Cultura românească este plină de povestiri despre eroism, unitate și patriotism, povestiri care au fost redate de cinematografia națională. Prin intermediul filmelor istorice, publicul poate să cunoască mai bine figuri emblematice ale istoriei românești, care nu doar că au modelat națiunea, dar au și inspirat generații […]
Direcția Națională Anticorupție a început urmărirea penală în cazul lui Nicușor Dan, după sesizările făcute de Mihai Enache, candidatul AUR la Primăria Capitalei, cu privire la refuzul primarului general de a informa opinia publică despre banii pe care i-a cheltuit pentru campania publicitară. „Am fost chemați […]
“Antreprenorii români, care ar trebui să fie motorul economic al țării, nu sunt doar împovărați cu tot felul de taxe, impozite și alte biruri gândite de către guvernul PNL-PSD, ca să aibă bani pentru campania electorală și armatele de orci liberalo-pesediste care au sufocat administrația centrală, […]
Caravana Patrioți în Europa, organizată de AUR pentru prezentarea candidaților la alegerile din 9 iunie, a ajuns, joi, 16 mai, în Alba Iulia. În urma unui flashmob organizat în centrul orașului participanții au ajuns în Cetatea Alba Carolina, cea mai mare cetate din România, care stă […]