Andrei Busuioc – Interpelare – Exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de  autovehicule care prestează servicii de curierat

Adresată: Prim-ministrului României, Ion-Marcel CIOLACU

De către: Senator Andrei BUSUIOC 

Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 27/09/2023

Obiectul interpelării: Exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de  autovehicule care prestează servicii de curierat

Stimate domnule Prim-ministru,

Virusul SARS-CoV-2 și pandemia COVID-19 au reprezentat, pentru o listă cuprinzătoare de întreprinzători, sfârșitul implicării lor în consolidarea unei afaceri. Însă, puțini au fost cei norocoși care au văzut și au profitat de oportunitățile date, oportunități care astăzi s-au transformat în întreprinderi înfloritoare, cu rezultate reprezentate de un portofoliu larg de clienți și cifre de afacere în creștere. Aceste întreprinderi înfloritoare au fost și sunt rezultatul dezvoltării anumitor industrii pe timpul pandemiei COVID-19, respectiv industria comerțului digital și industria serviciilor de curierat.

Autoizolarea la domiciliu și carantina au dus la o imposibilitate a cetățenilor de a-și duce la bun sfârșit sarcinile cotidiene uzuale. Întreprinzătorii au remarcat posibilitățile și avantajele oferite de către industria digitală și de către cea care privește serviciile de curierat, iar astfel, pe când anumite afaceri se prăbușeau, anumite întreprinderi prosperau. Numărul de companii de curierat a crescut, precum și cel al agenților livratori.

Supermarketurile, hipermarketurile și anumite afaceri locale au introdus opțiunea livrării la domiciliul clientului a produselor dorite de către acesta. Achizițiile realizate cu ajutorul platformelor digitale au luat amploare, crescând semnificativ procentul de consumatori „digitali” care își achiziționează produsele prin intermediul tehnologiei.

Acești întreprinzători au reușit să se adapteze unui context extrem de nefavorabil, axându-se pe avantajele și opțiunile rămase. O a doua categorie de oameni a remarcat o ocazie pentru a concepe aplicații de curierat și magazine digitale, ușurând astfel viața cetățenilor, inclusiv după sfârșitul pandemiei. Astfel, cetățenii își pot realiza toate cumpărăturile necesare, fără a mai fi nevoie să se deplaseze.

Cerere tot mai ridicată pentru produsele achiziționate online sau prin intermediul aplicațiilor digitale a însemnat și o necesitate mai pronunțată privind forța de muncă, angajați care să aducă la domiciliul clientului cele dorite. Așadar, companiile de curierat și de livrări s-au extins, numărul acestora a crescut, precum și numărul de agenți livratori. Însă, din cauza cererii mult prea ridicate, creșterea numărului de agenți livratori nu a impus și diminuarea numărului de livrări pe agent. Astfel, agenții livratori s-au aflat și se află adesea în ipostaza în care au de realizat opriri dese, chiar în cadrul aceleiași zone sau pe aceeași stradă.

Tendința achiziționării de produse cu ajutorul aplicațiilor digitale sau online, cu ajutorul platformelor concepute de către companii, se menține și odată cu sfârșitul pandemiei, cererea pentru serviciile de curierat fiind ridicată și astăzi. Durabilitatea și consolidarea acestei tendințe prezintă ca fundament avantajele pe care serviciul de curierat, împreună cu cel digital, ni-l oferă. Sarcinile cotidiene sunt rezolvate prompt, confortabil și convenabil, fără necesitate de deplasare personală, fără combustibil consumat.

Apreciem că serviciul de curierat va prezenta o continuitate privind traiectul său ascendent, deoarece avantajele oferite de către această industrie sunt inegalabile. Însă, continuitatea privind traiectul ascendent al serviciilor de curierat implică, pentru agenții livratori, un număr ridicat de colete și produse ce necesită a fi livrate într-un interval scurt și într-o manieră promptă.

Încurajând și susținând, concomitent, principiul siguranței rutiere, considerăm faptul că această categorie de persoane, respectiv conducătorii de autovehicule care prestează servicii de curierat, ar trebui exceptate de la obligația purtării centurii de siguranță, având ca fundament următoare motivare:

Exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de autovehicule care prestează servicii de curierat, urmând, simultan, principiul siguranței rutiere, s-ar dovedi utilă în rândul șoferilor, șoferii acționând cu o mai mare ușurință, prompt și diminuând timpii de așteptare a-i clientului. De asemenea, se necesită a fi avut în vedere faptul că agenții livratori trebuie, adesea, să realizeze multiple opriri pe aceeași stradă sau în cadrul aceleiași zone, iar traseul de livrare include locații consecutive. Datorită acestor circumstanțe, șoferul circulă cu viteză redusă, iar șansele privind posibilitatea implicării în cadrul unui accident rutier violent sunt minime.

Totodată, oferind ca exemplu Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord[1] și Germania[2], conducătorii de autovehicule care prestează servicii de curierat  în cadrul acestor țări sunt exceptați de la obligația purtării centurii de siguranță în anumite condiții. Exemplele oferite prezintă un caracter informativ, practica exceptării de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de autovehicule care prestează servicii de curierat fiind extinsă la nivelul mai multor țări. Considerând faptul că siguranța lor rutieră ar fi fost pusă în primejdie pe durata programului de lucru, atunci exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță ar fi reprezentat o dispoziție abrogată.

Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice din 04.10.2006, prin intermediul Art. 97, Al. (4), din cadrul Capitolului V Reguli de circulaţie, Secțiunea 1 Reguli generale, prezintă categoriile de persoane care sunt exceptate de la obligația purtării centurii de siguranță, fiind incluse în cadrul acestui alineat:

„a) conducătorii de autoturisme pe timpul executării manevrei de mers înapoi sau care staţionează;

b) femeile în stare vizibilă de graviditate;

c) conducătorii de autoturisme care execută servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri;

d) persoanele care au certificat medical în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea centurii de siguranţă;

e) instructorii auto, pe timpul pregătirii practice a persoanelor care învaţă să conducă un autovehicul pe drumurile publice sau examinatorul din cadrul autorităţii competente în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere.”[3]

Având în vedere informațiile prezentate și cazurile semnalate anterior, vă rog să îmi răspundeți la următoarea întrebare:

Considerați faptul că este posibilă modificarea/completarea hotărârii Guvernului, astfel încât articolul 97, alin. (4), din cadrul Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice din 04.10.2006, să includă în cadrul categoriilor de persoane exceptate de la obligația purtării centurii de siguranță și conducătorii de autovehicule care prestează servicii de curierat?

Pentru a concluziona, dorim să reamintim faptul că agenții livratori sunt obligați de circumstanțe în a-și părăsi autovehiculele într-o manieră frecventă și repetitivă, în cadrul aceleiași străzi, porțiuni de drum sau zone, pentru a le oferi clienților produsele aflate în portbagajul autovehiculului. Obligativitatea utilizării centurii de siguranță, în contextul în care traseul cuprinde opriri realizate la distanțe scurte între acestea, iar viteza autovehiculului este minimă, reprezintă un factor consumator de timp pentru șofer și pentru clienți. Totodată, exceptarea de la obligația purtării centurii de siguranță a conducătorilor de autovehicule care prestează servicii de curierat reprezintă o dispoziție extinsă la nivelul diferitelor națiuni.


[1] http://couriernews.co.uk/blog/what-delivery-drivers-need-to-know-about-seatbelt-laws/

[2] https://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/germany/seat_belts_en.htm

[3] https://lege5.ro/App/Document/geydembrha/art-97-reguli-generale-regulament

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) s-a reunit miercuri, 22 ianuarie, în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Național de Conducere (CNC). În privința alegerilor prezidențiale, AUR a votat în unanimitate pentru reintrarea în cadrul constituțional prin reluarea turului 2 al alegerilor prezidențiale. Totodată, în perspectiva organizării unei […]
AUR condamnă ferm refuzul majorității parlamentare PSD-PNL-UDMR de a introduce pe ordinea de zi a plenului Senatului solicitarea noastră pentru convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, esențială pentru revenirea la un cadru constituțional legitim. Reprezentanții PSD, PNL și UDMR au votat împotriva solicitării AUR în Biroul […]
“Bazându-se pe cei 28 de miliarde de euro din PNRR, guvernul a încheiat contracte de 42 de miliarde de euro. Pentru a plăti cele 42 de miliarde de euro, Guvernul a reușit să încaseze de la Uniunea Europeană puțin peste 9 miliarde de euro, din care […]
Alianța pentru Unirea Românilor solicită Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la Ordonanța de Urgență pentru organizarea alegerilor prezidențiale, în contextul în care modificările aduse legislației electorale, adoptate în mod netransparent, afectează grav drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor români. Printr-o încercare disperată de […]
“Sâmbătă, în fața prefecturilor din întreaga țară, au avut loc manifestații impresionante organizate de Partidul AUR. Românii au ieșit să denunțe lovitura de stat din decembrie 2024, când primul tur al alegerilor prezidențiale a fost anulat, iar Klaus Iohannis și-a prelungit ilegitim mandatul după 21 decembrie. […]
Nu ne oprim! Democrația nu e de vânzare! Zeci de mii de români au ieșit astăzi în stradă, atât în țară, cât și în diaspora, pentru a cere alegeri libere și corecte, în contextul în care, de pe 22 decembrie, România are în fruntea țării un […]