Adresată de către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data:13/02/2024
Titlul declarației politice: Combaterea evaziunii fiscale cu ajutorul unui sistem de facturare electronică încărcat de erori tehnice
Stimați colegi și cetățeni,
De la 1 ianuarie 2024, facturarea electronică prin e-Factura a devenit obligatorie pentru toate tranzacțiile între companii, anunță Ministerul Finanțelor. Ministrul Marcel Boloș a explicat faptul că „Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. (…) Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise și verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit. Astfel, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. (…)”
În aparență, este impusă utilizarea unui sistem de facturare arhiplin de beneficii. În realitate, erorile continue și diverse cu care se confruntă utilizatorii sistemului de facturare ne îndeamnă să întrebăm cum și dacă au fost efectuate totalitatea testelor necesare operării sistemului e-Factura, înainte de impunerea obligativității de a-l utiliza pe acesta?
Ceea ce ar fi trebuit să prezinte avantajul unei „înregistrări precise” și eliminarea riscului duplicării, a reprezentat, mai degrabă, un test al răbdării ce le-a îngreunat semnificativ munca contribuabililor care, din cauza erorilor tehnice, au ajuns în ipostaza de a-și încărca facturile atunci când sistemul nu este suprasolicitat, respectiv în afara programului de muncă. Anumiți antreprenori au constatat faptul că facturile lor au fost achitate în duplicat, iar alții se loghează cu datele proprii ce îi direcționează pe aceștia în conturile altor companii, vizualizând astfel date personale ce nu le aparțin. În anumite situații, sistemul a permis încărcarea unei facturi de zeci de ori fără a exista o soluție de anulare, iar în alte cazuri, sistemul nu a permis încărcarea a mai multor facturi, ceea ce a dus și la blocarea utilizatorului. În realitate, impunerea facturării electronice prin e-Factura a dus și la o creștere considerabilă a timpilor de muncă pentru contribuabili și pentru experții contabili, la îngrijorare privind securitatea cibernetică și privind divulgarea datelor personale, dar și la nemulțumire cu privire la amenințările continue privind sancțiunile neconformării la acest sistem, ce pare că se află încă în faza de testare.
Ministrul Finanțelor consideră faptul că „Modulul eFactură nu are probleme de funcționalitate”, deficiențele fiind puse pe seama acțiunii utilizatorilor. Însă, deși acest fapt a fost contracarat de către utilizatorii sistemului, înaintându-se liste detaliate privind erorile tehnice întâmpinate, necesită a fi avut în vedere faptul că sistemul impune a fi conceput pentru a facilita navigarea și utilizarea celor ce sunt obligați în a-l folosi. Adițional, trebuie conceput pentru a suporta un volum imens de informație și utilizarea simultană de către un număr ridicat de contribuabili.
Mai mult decât atât, problemele tehnice ale sistemului de facturare electronic implică un nivel considerabil de îngrijorare al contribuabililor, care chestionează în ce măsură pot fi sancționați ca urmare a erorilor tehnice întâmpinate.
Ministrul Marcel Boloș a anunțat faptul că are loc o evaluare zilnică a erorilor. Însă, luând în considerare instabilitatea acestui sistem și apariția permanentă de noi erori tehnice, tindem să chestionăm decizia de impunere a facturării electronice prin e-Factura până la remedierea completă a acestor deficiențe. Deficiențele tehnice neîntrerupte tind să denote o lipsă a testării prealabile amănunțite sistemului și, ca urmare, considerăm inechitabilă impunerea obligativității utilizării acestui sistem de către contribuabili și amenințarea acestora cu sancțiuni până la efectuarea testelor detaliate. De asemenea, tindem să chestionăm dacă s-a dorit, mai degrabă, o testare hiperrealistă a sistemului, în care nici utilizatorii, respectiv contribuabilii, nu sunt anunțați de demararea acțiunilor de testare.
Nemulțumirile provin și ca urmare a faptului că Ministerul Finanțelor și ANAF au distribuit publicului, alături de ghidul specific, doar „informații generale, pași de utilizare a platformei în sens elementar și nicio clarificare cu privire la posibilele situații specifice care pot apărea în proces”, însă și ca urmare a faptului că nu a avut loc o „campanie corectă și completă de informare în sens practic”.
Lipsa unei informări detaliate în sens practic, numărul ridicat de întrebări cu privire la sistemul e-Factura, însă și probleme identificate, ar fi impus prelungirea perioadei de adaptare a contribuabililor la sistem și la particularitățile acestuia, timp în care totalitatea lacunelor tehnice ale platformei ar fi putut fi identificate și remediate, iar presiunea privind sancțiunile manifestată asupra cetățenilor ar fi fost diminuată.
Considerăm faptul că perioada de adaptare a contribuabililor la funcționalitățile sistemului e-Factura trebuie prelungită, fiind necesară introducerea etapizată a acestui sistem. Introducerea etapizată poate oferi timp suficient contribuabililor mici și mijlocii pentru a se familiariza și pentru a-și însuși cunoștințele necesare utilizării corecte a sistemului, fără a depune un efort suplimentar în afara programului de muncă. Așadar, considerăm faptul că obligativitatea utilizării sistemului e-Factura trebuie introdusă inițial contribuabililor mari, urmând a fi introdusă ulterior contribuabililor mijlocii și pentru celelalte categorii de persoane juridice.
Dorința de a combate evaziunea fiscală pe calea digitalizării forțate și de a obține rezultate mărețe într-un timp limitat, cu date fixe stabilite și sub amenințarea sancțiunilor, fără a pune la punct sistemele specifice, fără a elimina obstacolele tehnologice, fără a susține o campanie de informare în sens practic și punând deficiențele sistemului pe seama utilizatorilor tinde, mai degrabă, să demonstreze lipsa unei dorințe de a proteja antreprenoriatul și lipsa manifestării unui interes față de dorințele și nevoile exprimate de către contribuabili, decât soluția eliminării evaziunii fiscale.
Nu există răspunsuri