Adresată:
Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, Ministerul Educației și Cercetării
De către: Deputat Alexandru BORDIAN
Circumscripția electorală: nr. 18 Galați
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 30.04.2025
Obiectul întrebării: Situația recunoașterii diplomelor și calificărilor obținute în Republica Moldova
Stimate domnule ministru,
În contextul parcursului european asumat de Republica Moldova și al relațiilor speciale dintre cele două state românești, consider deosebit de importantă asigurarea unui cadru clar, predictibil și echitabil pentru recunoașterea diplomelor și calificărilor obținute în Republica Moldova de către cetățeni care doresc să urmeze studii, să se angajeze sau să își continue activitatea profesională în România.
Cu toate că există acorduri bilaterale și angajamente europene în această direcție, în practică, numeroși cetățeni moldoveni (inclusiv cei cu cetățenie română) reclamă proceduri birocratice greoaie, lipsă de coerență între instituții, și termene neclare sau prelungite în procesul de recunoaștere a diplomelor și calificărilor.
În acest sens, vă adresez următoarele întrebări:
1. Care este situația actualizată privind recunoașterea automată a diplomelor și calificărilor obținute în Republica Moldova în sistemul de învățământ românesc, la toate nivelurile (preuniversitar, universitar, postuniversitar)?
2. Există o bază de date oficială publică, accesibilă, unde cetățenii pot verifica, în timp real, stadiul procesului de recunoaștere și documentele necesare?
3. Ce măsuri concrete ați luat sau aveți în vedere pentru simplificarea procedurii de recunoaștere, în special în cazurile în care România și Republica Moldova folosesc planuri de învățământ și standarde compatibile?
4. Cum evaluați colaborarea dintre CNRED (Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor) și autoritățile din Republica Moldova? Există un cadru de dialog permanent?
5. Aveți în vedere elaborarea unui acord bilateral actualizat, care să permită recunoașterea automată și integrală a diplomelor (în special în profesiile reglementate)? Dacă da, în ce stadiu se află acest demers?
6. Cum asigurați respectarea principiului nediscriminării în cazul cetățenilor moldoveni care dețin și cetățenie română, dar au urmat studiile integral în Republica Moldova?
Consider că România are datoria morală și strategică de a susține, prin politici concrete, integrarea cetățenilor Republicii Moldova în spațiul educațional și profesional românesc.
Aștept cu interes răspunsul dumneavoastră în scris, în termenul legal.
Comments are closed