Adrian Costea – Întrebare parlamentară – Adevărata situație a educației românești conform raportului PISA al OECD / 2022 și strategiile Ministerului pentru următoarea perioadă

Adresată: Doamnei Ligia Deca, Ministrul Educației

De către Domnul senator: Costea Adrian

Circumscripţia electorală: 23, Ialomița

Grupul Parlamentar: AUR

Şedinţa Senatului din data de: 12.12.2023

Obiectul întrebării: Adevărata situație a educației românești conform raportului PISA al OECD / 2022 și strategiile Ministerului pentru următoarea perioadă

Stimată Doamnă Ministru,

Am obvservat că strategia de comunicare a ministerului pe care îl conduceți este axată pe arătarea „părții pline a paharului”, în detrimentul unei analize reale a stării educației românești, mai ales după tele-învățământul practicat în pandemie. Un ministru curajos este cel ce prezintă situația reală și propune soluții adecvate pe termen lung. Se pare că acel ministru curajos nu sunteți dumneavoastră.

Raportul PISA al OECD, generat în urma testărilor din 2022, conține – și vă dau dreptate – și o concluzie care ne este favorabilă: reziliența sistemului de educație din România în fața pandemiei, evidențiind eforturile întregului sistem pentru limitarea impactului. Dacă documentarea noastră privind starea educației românești s-ar face dintr-o singură sursă, aceea fiind comunicatul Ministerului din data de 8 decembrie 2023, educația din România n-ar avea nevoie de niciun fel de măsuri de îmbunătățire, totul fiind sub control. De altfel, pe site-ul  Ministerului sunt cele mai favorabile concluzii, traduse din Raportul de pe site-ul OECD.

Numai că Raportul relevă și alt fapt, extrem de important, care ar trebui să fie punctul de pornire pentru viitoarea reformă a educației din România: nivelul de competențe și performanțe al elevilor români este în stagnare din anul 2018, iar rezultatele lor sunt în mare parte mediocre, submediocre și îngrijorător de slabe[1]. Deși predarea matematicii, mai ales la gimnaziu, se bucură de un număr de ore suficient pentru aprofundarea acestei discipline, competențele și rezultatele elevilor români sunt sub nivelul mediei statelor membre OECD[2].

Cea mai stringentă problemă, prezentată în mass-media, inexistentă în comunicarea Ministerului Educației, este analfabetismul funcțional. 42 la sută din elevii românii nu reușesc să atingă un nivel optim al competenței de înțelegere a unui text scris[3].

Să fie raportul OCDE o operă de artă apreciată în mod diferit de privitori, în funcție de perspectivă?

Acestea fiind prezentate, solicit următoarele:

  1. Prezentarea unei definiții clare și a unor date exacte și complete privind fenomenul analfabetismului funcțional din ultimul deceniu; analiza cauzelor și contextului, precum și soluții pentru reducerea lui drastică.
  2. Cum veți aplica concret standardele OECD privind educația (domeniu vital pentru dezvoltarea economică a unei națiuni)?
  3. Aveți o strategie proprie de soluționare a problemelor sistemului de educație din România, în afară de citarea de articole din noua Lege a Educației, prezentată ca o „Biblie” a reformei educației?
  4. Cum evaluați capacitatea sistemului de educație de a se reforma „de la firul ierbiiʺ?


  • [1] A smaller proportion of students in Romania, than on average across OECD countries, were top performers (Level 5 or 6) in at least one subject. At the same time a smaller proportion of students than on average across OECD countries achieved a minimum level of proficiency (Level 2 or higher) in all three subjects.
  • In Romania, 51% of students attained at least Level 2 proficiency in mathematics, significantly less than on average across OECD countries (OECD average: 69%). At a minimum, these students can interpret and recognize, without direct instructions, how a simple situation can be represented mathematically (e.g. comparing the total distance across two alternative routes, or converting prices into a different currency). Over 85% of students in Singapore, Macao (China), Japan, Hong Kong (China)*, Chinese Taipei and Estonia (in descending order of that share) performed at this level or above.
  • Some 58% of students in Romania attained Level 2 or higher in reading (OECD average: 74%). At a minimum, these students can identify the main idea in a text of moderate length, find information based on explicit, though sometimes complex criteria, and can reflect on the purpose and form of texts when explicitly directed to do so. The share of 15-year-old students who attained minimum levels of proficiency in reading (Level 2 or higher) varied from 89% in Singapore to 8% in Cambodia.
  • In Romania, 2% of students scored at Level 5 or higher in reading (OECD average: 7%). These students can comprehend lengthy texts, deal with concepts that are abstract or counterintuitive, and establish distinctions between fact and opinion, based on implicit cues pertaining to the content or source of the information.

 

 

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

De ani de zile ascultăm un refren diabolic: boala vacii nebune, gripa aviară,  pesta porcină, aberația covid. În urmă cu un an eram amenințați cu septicemia hemoragică la păstrăvi, o altă balivernă născocită de niște minți diabolice, a căror intenție este să ne lipsească complet de […]
Europarlamentarul Claudiu Târziu, liderul grupului AUR din Parlamentul European și Președintele Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor vizitează în cursul acestei săptămâni mai multe județe din sudul țării afectate de seceta severă din acest an și de pesta micilor rumegătoare. Scopul turneului este […]
Claudiu Târziu, liderul europarlamentarilor AUR și președintele Consiliului Național de Conducere al partidului, a lansat un manifest pentru salvarea sistemului de educație din România. În prima zi a noului an școlar, eurodeputatul Claudiu Târziu solicită Ministerului Educației elaborarea unei strategii de combatere a analfabetismului la nivel […]
”Economia României, sub conducerea tandemului format din Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani. Datele economice recente reflectă o serie de provocări majore, cu perspective îngrijorătoare pentru evoluția viitoare. În al doilea trimestru al anului 2024, economia românească […]
Astăzi, în jur de 3 milioane de elevi au început școala, dintre care 180.000 de elevi au început clasa Pregătitoare, fiecare dintre aceștia având propriile vise și aspirații privind viitorul lor de oameni mari, năzuințe pe care statul român ar fi trebuit să le susțină cu […]
În calitate de europarlamentar român și de membru al Comisiei pentru agricultură și dezvoltare rurală din Parlamentul European, merg pe teren să discut cu agricultorii despre seceta catastrofală de anul acesta și dezastrul provocat de pesta oilor. Trebuie să identificăm și să aplicăm rapid soluțiile de […]