Adrian Costea – Interpelare – Eliminareadreptului de veto al Statelor Membre UE în domeniul politicii externe și de securitate

Adresată: Domnului Bogdan Aurescu, Ministrul Afacerilor Externe

De către: Senator Adrian Costea

Grupul Parlamentar: AUR

Şedinţa Senatului din: 6 iunie 2023

Subiect: Eliminarea dreptului de veto al Statelor Membre UE în domeniul politicii externe și de securitate

România s-a alăturat celor 9 țări care au cerut eliminarea dreptului de veto al statelor membre UE în două domenii cruciale – politica externă și de securitate. Nu a existat nici o dezbatere internă pe acest subiect, autoritățile din România au evitat să discute public, în Parlament sau alte foruri, poziția pe această temă.

Statele inițiatoare (Belgia, Finlanda, Franţa, Germania, Italia, Luxemburg, Slovenia, Spania, Olanda) au lansat pe 4 mai 2023 pledoaria pentru această schimbare majoră, cerând introducerea votului cu majoritate calificată în cele două domenii în locul votului în unanimitate în vigoare în prezent.

Pe 22 mai România a participat ca membru la reuniunea Grupului, după anterior participase ca observator. Nu s-a explicat public ce a determinat transformarea României din observator în susținător al inițiativei, care diminuează drastic valoarea votului unui stat membru.

Vă cunoaștem declarațiile, ați spus:

„Am avut inițial poziția de susținere a unanimității, pentru că totdeauna am considerat că statele mici trebuie să aibă această pârghie la îndemână într-o situație în care interesele lor cer să poată bloca o anume decizie. Am constatat că România a acționat totdeauna în spirit european, încercând să găsească formule altfel decât prin veto.”

„Ultimul an a fost marcat de decizii europene fără precedent, în termeni de rapiditate și impact, privind sprijinul dat Ucrainei de UE în fața agresiunii Rusiei. Rezultatele au demonstrat capacitatea de acțiune a UE în plan extern, când cele 27 state membre mențin unitatea în jurul unor obiective și valori comune… pentru menținerea eficienței UE pe termen lung într-un context global în rapidă schimbare și cu provocări ce se multiplică constant. Pentru aceasta un proces decizional cu majoritate calificată ar oferi UE capacitatea de a se pronunța rapid și a avea o acțiune de impact. România dorește să se implice din fazele timpurii ale discuțiilor ce vor urma pe acest subiect de interes european pentru a participa la definirea unor abordări constructive.”

Ați susținut că această decizie se va limita la politica externă și de securitate și nu va urmări modificarea Tratatelor de funcționare UE.

Totuși, considerăm neconvingătoare argumentele în favoarea renunțării la dreptul de veto.

Este evident că primele argumente, de susținere a unanimității, sunt mult mai convingătoare.

Într-adevăr, este evident că statele mici trebuie să aibă la îndemână această pârghie, în situații în care interesele lor cer să poată bloca o anume decizie, chiar a majorității.

Ne opunem înlocuirii procesului decizional prin consens, în politica externă a UE, cu cel prin vot cu majoritate calificată (centralist în esență). Unanimitatea e singurul mecanism ce garantează egalitatea statelor mai mici și apărarea intereselor lor.

Suntem în favoarea unităţii UE, România n-a blocat niciodată vreo decizie, a fost întotdeauna un colaborator constructiv, dar credem că, deși consensul e dificil de atins, e singurul care asigură democraţia şi diversitatea.

Solicit răspuns oral în Plenul Senatului, precum și în scris, la următoarele întrebări, vitale pentru România:

  1. În baza cărui mandat ați luat decizia de alăturare la grupul celor 9 – decizie cu implicații prea ample ca să fie luată fără consultare publică și a Parlamentului?
  2. Ce pârghie eficace mai rămâne la îndemâna României și altor state mai puțin influente, în situații în care interesele noastre ar cere să putem bloca o anume decizie, chiar luată de majoritatea membrilor?
  3. Cum am putea bloca traseul spre federalizarea Uniunii Europene – tendință tot mai evidentă – dacă renunțăm la dreptul de veto?

Vă rog să primiți, Domnule Ministru, expresia desăvârșitei mele considerații,

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Petrișor Peiu, propunerea AUR pentru Ministerul Economiei Naționale, atrage atenția asupra faptului că România a înregistrat în trimestrul al treilea 2024 cel mai ridicat preț la energia spot din Uniunea Europeană (UE), pe care se tranzacționează o cantitate echivalentă cu 40% din consumul curent. Petrișor Peiu precizează […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a prezentat sâmbătă, 12 octombrie, în cadrul evenimentului ”AUR pentru Oltenia”, candidații pentru alegerile parlamentare din judeţele Dolj, Mehedinţi, Gorj, Olt și Vâlcea. La eveniment au participat George Simion, președintele AUR, candidat la alegerile prezidenţiale, și Claudiu Târziu, europarlamentar AUR și […]
Nelu Tătaru, unul dintre cele mai toxice personaje din politica românească, vârful de lance al criminalilor care au dictat închiderea în case a românilor în timpul pandemiei, a ajuns pe mâna procurorilor DNA. Cum, la ordinul stăpânilor de la OMS, circul cu purtarea măștilor pe față […]
Petrișor Peiu, propunerea AUR pentru Ministerul Economiei Naționale, atrage atenția asupra faptului că săptămâna trecută guvernul PSD-PNL a anunțat o „mare victorie”: grupul energetic numărul 5 Rovinari, din cadrul Complexului Energetic Oltenia, este gata să fie pus în funcțiune şi să fie conectat la Sistemul Energetic […]
“În ultimele săptămâni, a apărut în spațiul public o posibilă tranzacție comercială cu implicații profunde asupra securității energetice a României. Este vorba despre vânzarea companiei de furnizare de gaze și energie electrică E.ON România către compania maghiară de stat MVM, controlată direct de guvernul Viktor Orban. […]
Delegația AUR în Parlamentul European a susținut în această săptămână o conferință de presă în cadrul căreia au fost abordate teme privind viitorul european al Republicii Moldova, întârzierea procesului de aderare a României la Spațiul Schengen și restricțiile vamale impuse de Germania, precum și dublul standard […]