Adrian Costea – declarație politică – Votul electronic și necesitatea digitalizării procesului electoral

Adresată de către domnul senator Adrian Costea în ședința Senatului din data de 17.03.2021.

Titlul declarației politice pe care o voi prezenta este ”Votul electronic și necesitatea digitalizării procesului electoral”.

Stimați colegi,

Mă adresez dumneavoastră din calitate de fervent susținător al democrației digitale, fiind autorul unor studii și cercetări pe tema racordării actualului model politic la realitățile și oportunitățile tehnologice pe care le oferă secolul XXI.

Este necesară o dezbatere serioasă privind reformarea procesului electoral, astfel încât cele patru rânduri de alegeri programate pentru anul 2024 să se desfășoare sub semnul corectitudinii. Soluția pe care o ofer, prin intermediul prezentei declarații politice, este digitalizarea procesului electoral, demers care ar îndepărta cea mai mică suspiciune de fraudă.

Știu că în legislaturile trecute au existat discuții privind reforma votului. Din nefericire, nu au avut un rezultat concret. Un mare succes a fost implementarea votului prin corespondență pentru cetățenii români din Diaspora. Este nevoie însă și de inițiative care să schimbe din temelii procesul electoral de pe plan intern, aflat într-un stadiu anacronic, consumator de resurse financiare, dar lipsit de eficiență.

Mai cunosc faptul că au existat inițiative legislative privind votul electronic exercitat la distanță, având drept reper modelul estonian. În iunie 2019, o propunere de modificare a Legii nr. 288/2015 era respinsă de Senat cu 63 de voturi împotrivă. Țin să vă aduc la cunoștință că exemplul oferit de statul baltic este, din păcate, dificil de urmat în România. În Estonia, digitalizarea procesului electoral este rezultatul a două decenii de informatizare și digitalizare a serviciilor publice, obiective care la noi au fost asumate de curând. De exemplu, un partid cu o platformă progresistă obișnuiește să facă paradă de beneficiile digitalizării, însă fără a acționa concret, deși acesta face parte din arcul guvernamental.

Prin urmare, propun un exemplu mult mai facil de urmat. Este vorba de experiența Venezuelei în materie de digitalizare a sistemului electoral, proces care a debutat încă din anul 1998. M-am documentat serios, pentru a avea o imagine de ansamblu asupra modului în care se votează în statul sud-american. În acest sens, am avut discuții cu domnul Răzvan Pantelimon, observator internațional la alegerile din 2020 pentru desemnarea reprezentanților din Adunarea Națională. De asemenea, am avut două întâlniri cu ambasadorul Venezuelei la București, Excelența Sa Alfredo Torrealba.

În Venezuela, există aproximativ 20 de milioane de cetățeni cu drept de vot. În acest sens, au fost achiziționate 35.000 de aparate care au fost instalate în cabinele de vot, dintre care 8000 sunt păstrate pentru înlocuirea celor care se defectează. Recent, a fost introdus un sistem de recunoaștere a amprentei digitale în scopul evitării votului multiplu. Avantajele votului electronic sunt rapiditatea, numărarea automată a voturilor și, nu în ultimul rând, corectitudinea. La momentul actual, observatorii independenți consideră că este cel mai evoluat sistem de votare din America Latină.

Las în seama celor responsabili misiunea de a estima costurile implementării unui asemenea sistem de votare. Un lucru este sigur, beneficiile aduse de votul electronic se constituie în argumente forte în favoarea renunțării la votul clasic. Iar unul dintre acestea ar putea fi creșterea încrederii cetățenilor în procesul electoral, ceea ce ar aduce o participare mult mai mare la urne.

Cu respect,

Senator Adrian Costea

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

AUR
Institutul de Studii Politice Conservatoare „Mihai Eminescu” organizează conferința „Femeia – între normalitate și ideologie” sâmbătă, 25 martie, la Palatul Parlamentului, începând cu ora 12.00. Tema centrală a dezbaterilor este legată de valorile principale care definesc femeia în lumea contemporană și rolul acesteia în societate. După […]
AUR propune măsuri de sprijin pentru antreprenorii Români Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a depus un proiect de lege care prevede că, în cazul construcțiilor cu destinație de producție sau depozitare, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare accelerată pentru o valoare maximă de 1.000.000 lei […]
Nici săptămâna aceasta persoanele chemate la audieri în cadrul Comisiei de anchetă privind achizițiile din timpul pandemiei nu au dat curs invitațiilor transmise. Primele 7 puncte de pe ordinea de zi a comisiei au fost:  1) audierea domnului Alexandru Rafila, ministrul sănătății, 2) audierea domnului Victor […]
Adresată:  Domnului Marian NEACȘU, Secretar General al Guvernului De către: Senator Claudiu TÂRZIU, președinte al Comisiei pentru românii de pretutindeni Circumscripția electorală: nr. 42 București Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor Data: 22/03/2023 Obiectul întrebării: Programul multianual de burse identitare pentru elevii români din Ucraina. Stimate […]
ÎNTREBARE PARLAMENTARĂ Adresată:  Domnului Attila-Zoltán CSEKE, ministrul al Dezvoltării, Lucrărilor publice și Administrației De către: Senator Ionuț NEAGU, membru al Comisiei pentru  drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor Data: 21/03/2023 Obiectul întrebării: Realizarea […]
AUR
Federația Maghiară de Fotbal a reușit să iasă din anonimat printr-o știre mincinoasă publicată pe siteul oficial al forului. Într-un articol infirmat chiar de UEFA, oficialii maghiari pretindeau că federația europeană și-ar fi dat acceptul pentru utilizarea materialelor cu harta Ungariei mari pe stadioane.    La mai […]