Marian Vasile – Declarație politică – Dunărea – autostrada economică pe care Guvernul a uitat s-o deschidă pentru Dolj și pentru sudul României

Adresată de către domnul senator: Marian VASILE

Circumscripția electorală: Nr. 17 Dolj

Grupul Parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)


Titlul declaraţiei politice: Dunărea – autostrada economică pe care Guvernul a uitat s-o deschidă pentru Dolj și pentru sudul României

Stimați colegi,

Stimați locuitori ai județului Dolj,

De treizeci de ani, în Dolj și în tot sudul României, se vorbește despre potențialul Dunării.

Despre porturile noastre, despre legătura cu Europa, despre dezvoltare.

Dar între timp, fluviul a rămas același, iar promisiunile s-au scufundat.

În timp ce țările vecine — Ungaria, Serbia, Austria — își dezvoltă porturile și transportul fluvial, România continuă să privească Dunărea ca pe o limitare, nu ca pe o oportunitate.

Dunărea – bogăția ignorată a Doljului

Dunărea trece pe la Calafat, Bechet, Cetate și Rast.

Curge pe lângă sate și orașe pline de oameni harnici, dar și pe lângă porturi care sunt, în prezent, goale.

De ce?

Pentru că în fiecare vară, atunci când apele scad, șenalul navigabil dispare, iar navele rămân blocate.

Cerealele fermierilor nu pot fi exportate, materialele de construcții nu pot fi livrate, și niciun investitor serios nu mai are încredere într-un fluviu care, în România, nu este navigabil tot anul.

Din cauza acestor blocaje, județul Dolj pierde anual peste 15 milioane de euro, doar prin costurile suplimentare de transport.

Dar pierdem mult mai mult: pierdem locuri de muncă, oportunități și încrederea oamenilor că statul îi vede și pe ei, în sudul țării.

Cine e responsabil?

România are obligația de a menține o adâncime minimă de 2,5 metri pe Dunăre, conform acordurilor europene și internaționale.

Aceasta este sarcina Ministerului Transporturilor și a Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ Galați).

Totuși, proiectele europene destinate regularizării și dragajului — FAIRway Danube și FAST Danube — sunt blocate de ani de zile.

În tot acest timp, Bulgaria și Serbia și-au modernizat porturile, iar noi am rămas la stadiul de hărți și studii de fezabilitate.

Este o rușine națională ca un fluviu de importanță europeană să nu poată fi navigat 12 luni pe an, în timp ce în alte țări Dunărea funcționează ca o autostradă de apă.

Este un eșec administrativ și o dovadă de indiferență față de sudul României.

Ce propun

Doljul are nevoie de o strategie fluvială proprie, integrată în politica națională de transport:

            • lucrări anuale de dragaj și stabilizare a malurilor,

            • modernizarea porturilor Calafat, Bechet, Cetate și Rast,

            • crearea unui sistem digital de monitorizare a șenalului navigabil,

            • și o cooperare reală cu Bulgaria, nu doar semnături pe hârtie.

Dunărea trebuie să devină o prioritate de stat, nu să fie doar un subiect de campanie electorală.

Ca senator al Doljului, cred cu tărie că adevărata dezvoltare a Olteniei începe de pe malul Dunării.

Dacă fluviul ar fi navigabil tot anul, dacă porturile ar funcționa, dacă mărfurile noastre ar ajunge ieftin și rapid la Constanța, Doljul ar deveni un pol economic al României.

Dunărea ar trebui să lucreze pentru noi și împreună cu noi— nu să ne privească, an de an, cum sărăcim.

Sudul țării are nevoie de o autostradă economică.

Iar acea autostradă există deja — se numește Dunărea.

Domnule ministru al Transporturilor,

sudul României nu mai are răbdare.

Oltenia așteaptă lucrări concrete, nu mai avem timp pentru rapoarte.

Așteaptă porturi deschise, nu mai vrea promisiuni.

Dunărea este o șansă de dezvoltare a României, de mândrie și de viitor pentru țara noastră.

Iar eu, ca senator de Dolj, nu voi lăsa ca această șansă să fie ignorată încă o generație.

                              

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată de către domnul senator: Ștefan Geamănu Circumscripția electorală: Nr. […]