Adresată: | Domnului Florin-Vasile CÎȚU, prim-ministru al României |
De către: | Deputat Ciprian-Titi STOICA, ales în circumscripția nr. 37, Timiș |
Obiectul întrebării: | Casa de Cultură a Sindicatelor din municipiul Sfântu Gheorghe. Abuzul în serviciu împământenit în județele Covasna și Harghita în special de autoritățile locale din municipiul Sfântu Gheorghe |
Stimate domnule Prim-ministru,
Prin prezenta vă fac cunoscut faptul că, în data de 29 iulie 2021, Consiliul Local Sfântu Gheorghe a aprobat solicitarea transferării, prin Hotărâre de Guvern, a Casei de Cultură a Sindicatelor din folosința Asociației Naționale a Caselor de Cultură a Sindicatelor din România (ANCCSR – continuatoarea legală a Uniunii Generale a Sindicatelor din România) în domeniul public al municipiului. Considerăm că acesta este un act discreționar ce constituie atât un abuz în serviciu, cât și o încălcare flagrantă a principiului separației puterilor în stat, în condițiile în care există, la acest moment, un dosar pe rolul Tribunalului Covasna care privește același litigiu.
Primăria pretextează cu seninătate că imobilul Casei de Cultură se află într-o stare de abandon și degradare (după 50 de ani în care a fost administrat de sindicate), însă uită să explice și de ce. Este general cunoscut faptul că, în 2015, activitatea Casei de Cultură a Sindicatelor a fost încetată, când primăria a blocat conturile instituției pentru o presupusă datorie de 500.000 de lei în urma unei taxe pe clădire neplătită, taxă care a fost stabilită arbitrar și abuziv.
O scurtă retrospectivă relevă un modus operandi clar al acestui abuz comis cu bună știință și rea credință de către autoritățile locale. Prin Decizia de impunere nr. 77238, din 29.11.2019 privind creanțele datorate bugetului local, Primăria Sfântu Gheorghe a stabilit în mod absolut discreționar că ANCCSR – ca administrator al imobilului – ar avea de plătit o creanță aferentă anilor 2014 și 2015 care reprezintă un procent scandalos: 48% din valoarea clădirii. Brusc pentru anii următori, creanța a fost stabilită la 1,82%. În motivarea deciziei, primăria susține că ANCCSR ar deține doar dreptul de administrare asupra Casei de Cultură și a terenului aferent, contestându-se astfel calitatea Casei de Cultură a Sindicatelor din Sfântu Gheorghe de proprietar asupra construcției.
Ca urmare, ANCCSR a contestat Decizia. În 27 ianuarie 2020, primăria a formulat un răspuns, susținând, încă o dată, fără temei real, cum că imobilul unde se află Casa de Cultură a Sindicatelor nu s-ar afla în patrimoniul ANCCSR, ci aceasta ar avea doar drept de folosință asupra clădirii, iar proprietarul înscris în Cartea Funciară ar fi statul român. Pentru a păstra o aparență subțire de legalitate, primăria a anulat prima decizie de impunere, însă numai pentru a da o alta, rectificativă, identică, prin care sunt lăsate aceleași valori aberante ale taxei pe clădire.
În consecință, ANCCSR a dat în judecată Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe și statul român, în 21 august 2020, pentru a i se recunoaște calitatea de proprietar, ținând cont de o serie de factori esențiali:
- ANCCSR este continuatoarea UGSR;
- UGSR a primit autorizație de construire a clădirii în baza Avizului tehnic nr. 18/03.05.1970. Însăși autorizația de construire atestă faptul că sindicatele dețin proprietatea asupra clădirii, deoarece UGSR a transferat dreptul de proprietate asupra întregului patrimoniu sindical către continuatoarea CNSLR, care a format mai apoi ANCCSR;
- Terenul i-a fost atribuit de statul român pe perioadă nedeterminată, iar clădirea a fost construită exclusiv din banii sindicatelor.
De fapt, printr-o acțiune aflată în desfășurare în instanțele judecătorești naționale privind plata impozitului, primăria însăși recunoaște că ANCCSR este proprietara imobilului. În plus, la solicitarea ANCCSR către Consiliul Județean Covasna de a le pune la dispoziție copii certificate după adeverința de intabulare a imobilului și după autorizația de construire, Consiliul Județean a răspuns, sec, că nu are documentele.
Având la cunoștință toate aceste aspecte esențiale, primăria comite un abuz în serviciu. Practic, autoritățile locale au inventat o problemă, iar acum vin și cu soluția: trecerea în proprietate a unui bun privat prin inducerea în eroare a guvernului. Acest tipar de acțiune nu este, din păcate, singular.
La Miercurea Ciuc, clădirea Casei de Cultură a Sindicatelor a intrat în patrimoniul primăriei prin același mecanism ilegal și abuziv. DNA a demarat o anchetă, primarul Robert Raduly fiind interceptat cum se înțelegea cu un evaluator pentru a subevalua valoarea clădirii, iar primăria să o poată cumpăra la un preț subevaluat. Dosarul cu nr. 8823/3/2019 a fost judecat de Tribunalul București, care a stabilit că primarul Robert Raduly este vinovat de instigare la abuz în serviciu. Primarului i s-a pus sechestru pe avere, iar decizia a fost trimisă la DNA pentru a fi pusă în aplicare, însă implementarea ei este blocată până în ziua de azi.
Reiterăm faptul că, la 29 iulie 2021, primăria Sfântu Gheorghe i-a solicitat Guvernului României, să i se transfere clădirea, deși dosarul cu nr. 907/119/2020 este încă pe rolul Tribunalului Covasna. În această situație, avertizăm, oficial, și pe această cale, că până la soluționarea dosarului, nici primăria Sfântu Gheorghe și nici Guvernul României nu pot interveni asupra speței, altfel creându-se o încălcare evidentă a principiului constituțional al separației puterilor în stat.
Vom folosi de toate pârghiile legale pentru a împiedica fenomenul înstrăinării de imobile prin abuz în serviciu și vom depune plângeri penale în acest sens.
Având în vedere cele expuse mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți, în termenul prescris de lege, dacă guvernul României are în lucru o posibilă hotărâre de guvern sau orice act administrativ pentru a transfera titlul de proprietate asupra clădirii Casei de Cultură a ANCCSR din municipiul Sfântu Gheorghe către autoritațile locale din Sfântu Gheorghe.
Nu există răspunsuri