Sorin-Cristian Mateescu – Interpelare – situația angajaților de la Șantierul Naval Damen – Mangalia

Adresată: Domnului Prim-ministru, Ion-Marcel Ciolacu

                 Domnului Ministru Ștefan Radu OPREA, Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului

De către: Domnul Senator Sorin Cristian MATEESCU

Circumscripţia electorală nr.14 Constanța,  Grupul  Parlamentar  AUR – Senat

şi prezentată în şedinţa Plenului din 07.11.2023      

Obiectul interpelării: situația angajaților de la Șantierul Naval Damen – Mangalia

Domnule prim-ministru și domnule ministru, vin în atenția dumneavoastră cu un apel disperat care în ultima perioadă a suscitat atenția opiniei publice românești. La începutul lunii august 2023, Damen Holding BV a notificat oficial statul român că nu va mai asigura niciun fel de finanțare la șantierul din Mangalia și va închide șantierul. Aceasta în condițiile în care la șantierul Damen Mangalia lucrează peste 1500 de oameni și au mai fost o serie de probleme pe care le-am sesizat Guvernului României încă din anul 2022. Atunci s-au primit doar promisiuni și nu s-a garantat nimic.

Anul acesta, legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată prin Legea 187/2023, aceasta fiind unul dintre jaloanele impuse de PNRR. Prin aceeași lege a fost înființată și Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice. Noua lege, inițiată de Guvern, nu a mai preluat și excepția unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, întrucât Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție.

 În timpul dezbaterii din Parlament, Ministerul Economiei a venit cu un amendament prin care avertiza că o plecare a Damen va duce la executarea statului român. Experții Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului au avertizat că există riscul ca statul să fie dat în judecată la instituțiile internaționale de arbitraj și să plătească penalități pentru încălcarea înțelegerii cu investitorul privat și, în plus, există riscul unor probleme sociale la nivelul județului Constanța: „Având în vedere faptul că Damen Shipyards Group a furnizat societăţii mixte know-how-ul necesar executării unor nave performante, asigurând piaţă de desfacere, susţinem ca situația de exceptare să fie menţinută în continuare, o modificare a condiţiilor legale afectând principiul fundamental care a stat la baza tranzacţiei din anul 2018 dintre Statul Roman, prin Şantierul Naval 2 Mai SA şi Damen Shipyards Group Olanda si a Memorandumului aprobat în şedinţa de Guvern din 21.06.2018 cu tema “Finalizarea negocierilor purtate între Societatea Şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia şi Damen Shipyards Group cu privire la contractul de societate mixtă” şi ar putea conduce la retragerea partenerului străin, riscul de executare a partenerului român, precum şi probleme sociale la nivelul judeţului Constanta”,

Amendamentul nu a fost votat însă de către majoritatea guvernamentală formată din PSD și PNL. Investitorul olandez a considerat că acest lucru încalcă memorandumul încheiat cu statul român în 2018 și a anunțat, în august, că se va retrage de tot din afacerea de la Mangalia, urmând să rămână, în România, doar la șantierul naval de la Galați.

Acum, statul român, fiind acționar majoritar, trebuie să asigure conducerea operațională și managerială a șantierului din Mangalia, să vină cu finanțare, să caute comenzi și să plătească salariile. Compania a convocat o adunare generală extraordinară a acționarilor pentru 14 noiembrie, în care cere statului „suplimentarea finanțării pentru anul 2023 și suport în finanțare”, după cum arată convocatorul AGEA, publicat în Monitorul Oficial. Potrivit informațiilor din presa națională, o convocare similară a acționarilor a avut loc pe 11 septembrie, iar atunci reprezentanții statului ar fi refuzat să acorde finanțarea cerută.

În această situație vă rog,  domnule prim-ministru, să vă implicați și să precizați următoarele :

  1. De ce reprezentanții Guvernului României în AGEA de la Damen Mangalia au refuzat finanțarea solicitată de companie ?
  2. Ce soluție aveți în vedere pentru evitarea unei catrastofe economico – sociale prin închiderea șantierului care afectează Mangalia, localitățile Limanu, Eforie și indirect populația zonei care depindea de puterea financiară a angajaților de la Damen Shipyards Mangalia-2 Mai ? Precizați în ce mod În ce mod se poate implica Guvernul României pentru a ajuta salariații afectați.

           Domnule ministru ale Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, ca reprezentant al ministerului cel mai implicat în rezolvarea acestei probleme, vă solicit să precizați:

1. Care este situația actuală a investițiilor întreprinse de către angajatorul de la Damen Shipyards Mangalia pentru anul 2023, precum și ce șanse există pentru salvarea acestui obiectiv economic ?

2. În condițiile în care legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată prin Legea 187/2023, prin aceeași lege a fost înființată și Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, de ce nu ați convins colegii din Guvern pentru a introduce prevederile din acordul cu Damen Holding BV din 2018 în noua lege și cu atribuții în agenția nou înființată?

3. Ați avut un amendament prin care ați solicitat o excepție unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, dar s-a justificat că Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție. Comisia a transmis ulterior că recomandările nu priveau situația de la șantierul de la Mangalia. Ce demersuri ați întreprins ulterior și, dacă nu ați demarat nimic, vă rog să precizați de ce fără feriți să găsiți soluții la această problemă ?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

“Marcel Ciolacu a discutat cu premierul francez Michel Barnier între altele despre “transferul de tehnologie militară pe zona de elicoptere și să dezvolte fabrica de la Ghimbav în baza unor comenzi ferme ale statului român”, după cum se afirmă în comunicatul oficial. În spatele acestor cuvinte […]
”Ciolacu a atacat identitatea națională a românilor. În mesajul său de felicitare el și-a permis să se adreseze “poporului moldovean”. El și-a asumat astfel politica stalinistă de creare a unui așa-zis “popor moldovean”, diferit de poporul român. Ciolacu a încălcat prevederile Legii nr 299/2007, conform căreia […]
„PNL reușește din nou să se expună într-o lumină penibilă, prezentând un program de guvernare care sfidează orice logică economică și politică. De la discrepanțe flagrante în datele statistice și promisiuni deșarte, până la omisiuni grave și incoerențe fiscale, liberalii demonstrează o lipsă de coerență fără […]
Claudiu Târziu, președintele CNC AUR, atrage atenția asupra faptului că Guvernul planifică să împrumute 1,2 miliarde de euro în noiembrie, pentru plata dobânzilor la creditele externe și pentru acoperirea deficitului de la bugetul de stat. “Delirul electoral al lui Ciolacu a îngropat România de la începutul […]
Președintele AUR, George Simion, a mers în Spania, în Valencia, pentru a fi alături de românii sinistrați, care au fost victimele inundațiilor ce au avut loc în Peninsula Iberică. Liderul AUR a mers în mijlocul românilor rămași pe drumuri, oameni pe care statul român condus de […]
“Compania CFR Marfă va intra oficial în faliment, iar activitatea sa va fi oprită imediat după ce Carpatica Feroviar devine operațională. Această decizie semnalează un moment critic pentru economia și transportul românesc, un moment în care trebuie să ne punem întrebări serioase despre direcția în care […]