Către: Domnul Nicolae Ionel Ciucă, Prim-ministrul Guvernului României
De la: Domnul Silviu-Titus PĂUNESCU, Deputat AUR, circumscripţia electorală nr.23 IALOMIŢA
Obiectul întrebării: „Beneficiile” pe care le primește compania maghiară Wizzair în detrimentul companiei naționale TAROM
Stimate domnule Prim-ministru,
Conform unui comunicat de presă al Curţii de Justiţie a UE, Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat o hotărâre precedentă a Comisiei Europene care a validat ajutoarele acordate de către aeroportul internaţional Timişoara în favoarea companiei aeriene Wizzair, încălcând, astfel, o serie de norme de drept intern și internațional.
Prin planul de restructurare realizat de PW&C, în anul 2021, și plătit de către statul român, Comisia a impus Taromului măsuri de salvare, măsuri care s-au dovedit nu numai ineficiente, dar care au favorizat chiar concurența și vă dau doar două exemple, domnule prim-ministru: închiderea a șapte rute tradiționale ale Tarom, în zone unde există un număr mare de români: Barcelona, Londra, Munchen, Nisa, Praga, Viena, Valencia și trecerea acestor rute către companii concurente, Wizzair fiind principalul beneficiar, precum și Interdicția deschiderii de noi rute regulate care obligă Tarom la imposibilitatea dezvoltării, limitarea profitului și creșterea pierderilor companiei, interdicție care s-a transformat într-o altă oportunitate pentru, coincidență, sau nu, aceeași Wizzair.
Întrucât Wizzair este înregistrată în Elveția, deci țară non-UE, vă rog să-mi clarificați cum a fost posibil ca această companie să primească ajutor de la entități juridice, precum consilii locale și județene, regii aeroportuare din UE, știut fiind că astfel de ajutoare pot fi destinate exclusiv companiilor din spațiul comunitar.
De asemenea, vă rog să îmi precizați dacă aveți în vedere să trimiteți Corpul de control pentru a efectua un control pe tema Wizzair și a ajutoarelor acordate de către aeroporturile din România prin prisma sentinței Tribunalului UE.
Nu există răspunsuri