Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a organizat joi, 07 decembrie 2023, dezbaterea cu tema „România – placă turnantă a transporturilor europene”. Perspectiva suveranistă asupra transporturilor din România pune accentul pe promovarea intereselor naționale și asigurarea suveranității și securității statului în domeniul transporturilor.
Alături de specialiști în domeniu, au fost discutate soluții pentru reconstrucția și dezvoltarea în mod armonios și eficient a tuturor modurilor de transport din țara noastră, precum și pentru crearea unei strategii naționale de lungă durată care să pună în valoare avantajul poziționării geo-strategice a României.
Marius Lulea, prim-vicepreședintele AUR, a arătat că „România are astăzi o datorie de 120 de miliarde de euro. Vorbim de statul român, de datoria publică, nu de datoria privată, această datorie fiind către diverși actori interni sau externi. Dacă împărțim această sumă și luăm un preț mediu de 15 milioane lei per kilometru de autostradă, sunt prețurile din Franța, o să obținem o cifră amețitoare: 8000 de kilometri”.
„Or să ne spună alții că s-au făcut alte lucruri în această perioadă. Care lucruri? Că statul român trebuia să facă educație, școli s-au construit foarte puține, abia dacă au reușit să mai pună un polistiren cu fonduri europene pe cele existente. Sănătatea este la pământ, spitale nu s-au făcut. Și întrebarea este: ce anume s-a făcut? Cu o asemenea sumă ar fi putut România să construiască suficientă autostradă cât să ajungă până în China. Constructori avem, însă la licitații se pun condiții foarte dure care nu pot fi îndeplinite de firmele din România, din moment ce autostrăzi nu prea s-au făcut. Și atunci apar tot felul de companii din afara țării care vin cu un laptop, cu declarații în fals de la o așa zisă firmă mamă și care ajung în cele din urmă să nu mai finalizeze proiectele pentru că primesc avansul, se prefac că muncesc ceva, dau țeapă și la subcontractorilor lăsând firmele românești să ajungă în faliment și dau țeapă și statului român”, a mai spus acesta.
Ciprian Dediu, coordonatorul Comisiei Naționale pentru Transporturi, Infrastructură, Comunicații din cadrul AUR, a afirmat că „transporturile reprezintă un indicator al stării economiei unei țări. Atâta timp cât a căzut masiv producția de produse de masă, transportul oamenilor de masă, implicit toate acestea s-au regăsit în formula aceasta de transport”. Acesta a punctat că „situația căilor ferate este cruntă. Noi avem în jur de 14.000 de cale ferată. Am reușit „perfomanța” să modernizăm numai 300 și vreo 20 de kilometri în cei 32 de ani. Dacă ne aud înaintașii noștri se cutremură de această nenorocire. Sunt multe linii care ar trebui modernizate, reconstruite”.
Deputatul AUR Antonio Andrușceac a precizat că „ideea pe care partidul nostru a avut-o atunci când a creat aceste comisii de specialiști este ca dumneavoastră să livrați oamenilor care vor face parte din viitorul guvern niște soluții. Discuțiile sunt bune, dar avem un obiectiv pe care trebuie să îl atingem. Și vreau să știu cum și care sunt propunerile pe care le fac specialiștii și pe ce teme”.
„Când vorbim de transporturi, majoritatea ne gândim la transportul rutier. Doar că, în momentul în care vorbim de soluții trebuie să ne gândim către alte zone. Și aici aș vrea să lansez o provocare celor din comisii: dacă vrem să refacem infrastructura rutieră trebuie să descongestionăm tot ceea ce înseamnă traseu rutier mutându-l pe feroviar sau pe maritim. Cred că prima dată o guvernare AUR ar trebui să refacă transportul feroviar, care nu necesită decât modernizare. Dar trebuie să avem o gândire strategică și trebuie să pornim de undeva”, a adăugat acesta.
Totodată, Adrian Cătană, senator AUR, a arătat că „din cauza guvernărilor PSD – PNL ratăm șanse de a transforma căile noastre feroviare într-un mijloc de unificare a regiunilor noastre despărțite de munți. Asemenea proiecte sunt cu atât mai mult necesare, cu cât cunoaștem tendințele transilvănene alimentate financiar de statul maghiar”.
„România este și a fost condusă vreme de mai bine de 33 de ani de o clasă politică ce nu a vrut să continue proiectele bune realizate în perioada anterioară. Pentru noi, AUR, dezvoltarea infrastructurii de orice fel depășește motivația economică. Pe noi ne preocupă întărirea legăturilor românilor din toate colțurile țării, nu doar de gestionarea fluxurilor financiare. Dacă vom ajunge la guvernare ne vom preocupa de aceste proiecte de infrastructură cu adevărat importante”, a subliniat acesta.
Analistul economic Petrișor Peiu a spus că „principala problemă a României de astăzi este faptul că a avut cea mai mare creștere din Uniunea Europeană în ultimii 16 ani și nu a reușit să transfere această creștere economică spre populație și economia noastră. Toată această creștere, pe hârtie, este impresionantă, de altfel e reală. Numai că tot ce s-a produs prin această creștere, toată suplimentarea de bogăție și de dezvoltare s-a dus către Guvern, un sac fără fund, și către actionarii străini ai companiilor multinaționale care reprezintă grosul celor 2000 de companii mari din România.
Toată dezvoltarea României din ultimii 16 – 17 ani s-a dus în aceste două direcții. Nimic sau aproape nimic către economie, populație, antreprenori. De aici avem o frustrare la nivelul societății extrem de mare. Situația transporturilor ilustrează foarte bine această lipsa de transfer. Toată lumea vorbește de faptul că avem cam 1000 de kilometri de autostradă, dar principalul lucru care face să avem situația asta proastă din domeniul transporturilor este ideea că la noi, spre deosebire de toate celelalte state europene, mai puțin Bulgaria și România, nu există o abordare unitară. Nimeni nu vorbește în programe de guvernare, planuri, discursuri de sistemul de transport. Nu vorbim de un sistem integrat de transport”.
Nu există răspunsuri