Adresată: Primului Ministru FLORIN CITU
De către: dl. Deputat Acatrinei Dorel Gheorghe
dl. Deputat Puscasu Lucian Florin
Circumscripția electorală nr.35, Suceava
Grup Parlamentar AUR
Obiectul întrebării: Impozitarea diurnelor, falimentul întreprinzătorului român pe piata europeană a serviciilor de transport și construcții.
Domnule Prim-ministru,
Întreprinzătorul român este dezavantajat pe piața europeană a serviciilor de transport internațional atât de Pachetele de Mobilitate 1 și 2 adoptate recent de organismele Uniunii Europene cât și de lipsa facilităților Spațiului Schengen pentru România care întârzie nejustificat să se concretizeze dar și de impozitarea diurnelor lucrătorilor detașați să presteze această muncă în spațiul UE.
Situația a mai fost în atenția Guvernului României, în anul 2014 când s-a pus problema menținerii pe piața europeană a firmelor ce își desfășoară activitatea în domeniul transportului internațional dar și din sectorul construcțiilor și s-a finalizat printr-o amnistie fiscală urmată de o modificare legislativă care a reglementat neimpozitarea diurnelor.
Astăzi suntem în aceeași situație ca în anul 2014 existînd numeroase discuții între reprezentanții transportatorilor, constructorilor și a celorlalte firme care deleagă muncitori în spațiul UE și autoritățile statului.
Astfel, în următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a personalului direct implicat si a familiilor acestora. De asemenea, în aria largă a serviciilor, transportul rutier de mărfuri nu are concurent, înregistrând în primele cinci luni ale anului 2020 exporturi de 2,2 miliarde euro și importuri de 0,56 milioane euro, rezultând un sold pozitiv de 1,7 miliarde euro. Alte servicii de transport, în aceeași perioadă, au o pondere nesemnificativă, respectiv transportul aerian cu un deficit de 66 milioane euro, transportul feroviar cu un deficit de 4 milioane euro, transportul pe canale navigabile interne cu un excedent de 14 milioane de euro. Totodată, ponderea la exporturi a transportului rutier de mărfuri în total transport rutier este de aproximativ 80%, de aceea orice măsură care nu ar sprijini acest trend ar afecta negativ economia României.
neinterpretabilă, atât pentru agenții de control, dar și pentru firmele controlate.
Industria de transport rutier de mărfuri din România este plătită sub media europeană, cu sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km. Mai mult, industria de transport rutier de mărfuri nu a inclus în costuri taxarea diurnei. O situație specială este și în cazul constructorilor și a altor intreprinzători.
Astăzi, după 6 ani constatăm că autoritățile statului au dezinformat organismele profesionale ale transportatorilor și constructorilor prin recalificarea diurnei ca venit salarial ceea ce este o situație unică în Uniunea Europeană și împotriva unei conduite normale a reprezentanților statului.
Pachetele de mobilitate adoptate recent la nivelul Uniunii Europeane au de asemenea un impact negativ asupra costurilor :
“Operatorii de transport români sunt obligați să parcurgă 1.300 km în plus pentru a se conforma noilor reguli, în timp ce polonezii, slovacii și ungurii ar trebui să parcurgă jumătate din distanță sau chiar mai puțin. Revenirea la țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nici o justificare economică. Aceasta ar putea duce la 1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 tone CO2/an”, scrie într-o analiză întocmită de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
În acest context, controalele realizate în ultimele luni la firme de transport rutier, care au avut ca și consecință reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială, produc o îngrijorare maximă în rândul firmelor de transport rutier din România, mai ales în lipsa unor informații publice transparente clare, care să constituie o referință neinterpretabilă, atât pentru agenții de control, dar și pentru firmele controlate.
Reîncadrarea diurnei ca venit salarial și taxarea retroactivă va închide firmele de transport rutier. Solicit să verificți dacă există vreun caz în care firmele sancționate au plătit și au continuat activitatea. De asemenea, faceți un calcul procentual: câte firme în această situație s-au închis și câte au continuat – fără cele care au beneficiat de amnistie fiscală.
În toate cazurile Statul Român are obligația să intervină și să rezolve această problemă. Solicit să elaborați norme juridice urgente care să rezolve această problemă și după caz, nouă o amnistie fiscală. În caz contrar încă un domeniu care aducea venituri Statului Român și firmelor românești va fi falimentar.
Față de această situație vă adresez următoarea înterpelare în două puncte:
(1) Autorităţile române au atacat Directiva Europeană la Curtea Europeană de Justiţie pentru apărarea intereselor întreprinzătorilor români?
(2)Cînd rezolvați problema industriei de transport și care sunt soluțiile pe care le aveți pentru a menține competitive firmele românești și pentru ca diurnele salariaților detașați în străinătate să nu fie impozitate?
Nu există răspunsuri