În declaraţia politică de miercuri, domnul deputat de Arad, Vasile Nagy, atrage atenţia asupra problemei cu care se confruntă românii în legătură cu facturile la energia electrică, dar şi a problemei furnizorilor, care a generat facturi de până la zece ori mai mari decât în mod obişnuit.
Liberalizarea pieţei a început de la 1 ianuarie 2021, iar clienţii casnici ar fi trebuit să caute oferte avantajoase de furnizare a energiei. ANRE nu va mai stabili preţurile pentru consumatorii casnici, acestea fiind calculate de furnizorul tradiţional şi se vor numi preţuri de serviciu universal.
„Există persoane care au primit facturi cu mult mai mari decât în mod normal, chiar şi după scumpirea energiei electrice. Asta se datorează faptului că furnizorul a estimat un consum cu mult peste cel adecvat. Mai exact, este vorba despre primirea unor facturi foarte mari, nereale, la energie electrică, cazuri de debranşări, pentru neplată a unor facturi greşite încă necorectate, precum şi situaţii urgente care pun în pericol sănătatea consumatorilor.”- a atenţionat domnul deputat Vasile Nagy.
La o lună jumătate de la liberalizarea pieţei de energie, întrebaţi dacă au suficiente informaţii despre posibilitatea şi procedurile pentru alegerea unui furnizor de energie electrică după data de 1 ianuarie 2021, doar 35,9% dintre cei intervievaţi au răspuns afirmativ, iar 59,9% negativ, 4,2% nu ştiu sau nu răspund.
„Dacă factura este mai mare ca urmare a scumpirii energiei electrice în baza unui contract pe care vi l-aţi asumat şi în baza unui consum real nu aveţi ce să faceţi, eventual puteţi cere plată eşalonată a acesteia.”– a adăgat Vasile Nagy.
Aproape 99% dintre cei 6 milioane de consumatori (majoritatea casnici) primeau energia de la şapte firme: CEZ Vânzare SA, Electrica Furnizare SA, E.ON Energie România SA, Enel Energie SA, Enel Energie Muntenia SA, Engie România SA şi Tinmar Energy SA.În România, prin ordine ANRE din 2004 şi 2005, s-a stabilit că subsidiarele de profil ale Enel, Electrica şi E.ON au dreptul exclusiv de a distribui energie. Altfel spus, s-o preia din reţelele de înaltă tensiune şi s-o transporte în sistemul de joasă tensiune, cele care alimentează zonele rezidenţiale.
„După scandalul legat de dubla facturare a certificatelor verzi de către companiile de distribuţie a energiei electrice, facturile consumatorilor români ar fi trebuit să suporte câteva modificări din care să reiasă, aşa cum s-a promis de către autorităţi, că banii încasaţi ilegal vor fi returnaţi consumatorilor. Iată însă că nu se întâmplă deloc aşa. Dimpotrivă, prin nişte artificii de calcul, pe care factura nu le arată evident, rezultă că plătim la fel, sau chiar mai mult raportat la numărul de kilowaţi consumaţi. Cu alte cuvinte, ENEL, compania care a fost direct implicată în scandalul dublei facturări, a calculat cât s-a furat pe parcursul anului trecut prin intermediul certificatelor verzi, dar a uitat să mai şi returneze ceva înapoi, cum s-a angajat de altfel.” – a punctat domnul deputat Vasile Nagy.
Prin Ordonanţa de Urgenţă care a intrat în vigoare de la data de 1 aprilie, există o serie de consumatori care vor plăti energia electrică la preţul pieţei, care este mai mare decât plafonările acordate firmelor pentru energie.
„Guvernul trebuia să plafoneze preţul la energie electrică la 1 leu pe kwh şi pentru consumatorii casnici, nu doar pentru firme. Astfel, românii care nu se încadrează în aceste limite de consum vor plăti pentru energie electrică mai mult decât firmele, pentru că vor plăti curentul la preţul pieţei.” – a adăugat domnul deputat Vasile Nagy în încheiere.
Nu există răspunsuri