Mitrea Dumitrina – întrebare către Ministrul Transporturilor și Infrastructurii – Clarificări asupra jalonului PNRR privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. (C.N.A.I.R.) și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere – S.A. (C.N.I.R.)

Adresată: Domnului  Ministru al Transporturilor și Infrastructurii,

               Sorin Mihai Grindeanu

De către:  Doamna Mitrea Dumitrina,

                Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț

Data: 25.01.2023

Obiectul întrebării: Clarificări asupra jalonului PNRR privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. (C.N.A.I.R.) și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere – S.A. (C.N.I.R.)

                                              Stimate Domnule Ministru,

 Acest jalon presupune prima etapă în operaționalizarea unei companii adevărate de proiecte de construcție infrastructură mare în România. O ordonanță de urgență de creare a fost dată în 2016, iar Legea de aprobare a fost adoptată abia în 2021. De cinci ani, compania CNIR există doar pe hârtie, abia în 2021 fiind numită o conducere.

           De construcția autostrăzilor se ocupă CNAIR. Acesta este un gigant care gestionează 16.000 de km de drumuri naționale și 1000 de km de autostrăzi aflate în operare. Fiind eminamente politizată atât la nivel central cât și la nivel județean,dezastrul CNAIR în a construi autostrăzi este lesne de observat.

         Când a fost  solicitat un buget mare pentru autostrăzi – finanțat din PNRR, respectiv 3,2 miliarde euro, Comisia Europeană a ridicat semne de întrebare legate de funcționarea CNAIR. Iar soluția avansată a fost CNIR, care era creată prin OUG, dar neoperaționalizată. Această companie ar trebui să preia proiecte importante de la CNAIR si ar trebui ca, cel puțin proiectele de autostrăzi finanțate din PNRR să fie trecute în răspunderea sa.

       CNIR a început a fi operaționalizată în 2021, dar lucrurile au fost oprite. Jalonul vorbește despre adoptarea OUG prin lege – ceea ce s-a îndeplinit și despre legislația secundară și actele de operaționalizare, dar nu definește și operaționalizarea ca fiind terminată la 31 decembrie 2021. Jalonul poate fi considerat formal îndeplinit, dar dacă CNIR nu va fi realmente operaționalizată, există un risc serios de întârziere a proiectelor.

         Ținând cont de cele mai sus menționate, de intrarea în vigoare a legislației privind reforma C.N.A.I.R și de crearea unei noi companii de management de proiect pentru investiții rutiere (C.N.I.R.), vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Ce indicatori-cheie de performanță aveți în vedere a fi implementați pentru a evalua performanța financiară (venituri, profitabilitate, implicarea bugetului de stat) și performanța serviciului furnizat?

2. Care sunt standardele de guvernanță corporativă (în conformitate cu cadrul O.E.C.D.) avute in vedere a fi implementate, mai exact cu referire concretă la consiliile de administrație (selecție – procedură)?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a prezentat sâmbătă, 12 octombrie, în cadrul evenimentului ”AUR pentru Oltenia”, candidații pentru alegerile parlamentare din judeţele Dolj, Mehedinţi, Gorj, Olt și Vâlcea. La eveniment au participat George Simion, președintele AUR, candidat la alegerile prezidenţiale, și Claudiu Târziu, europarlamentar AUR și […]
Nelu Tătaru, unul dintre cele mai toxice personaje din politica românească, vârful de lance al criminalilor care au dictat închiderea în case a românilor în timpul pandemiei, a ajuns pe mâna procurorilor DNA. Cum, la ordinul stăpânilor de la OMS, circul cu purtarea măștilor pe față […]
Petrișor Peiu, propunerea AUR pentru Ministerul Economiei Naționale, atrage atenția asupra faptului că săptămâna trecută guvernul PSD-PNL a anunțat o „mare victorie”: grupul energetic numărul 5 Rovinari, din cadrul Complexului Energetic Oltenia, este gata să fie pus în funcțiune şi să fie conectat la Sistemul Energetic […]
“În ultimele săptămâni, a apărut în spațiul public o posibilă tranzacție comercială cu implicații profunde asupra securității energetice a României. Este vorba despre vânzarea companiei de furnizare de gaze și energie electrică E.ON România către compania maghiară de stat MVM, controlată direct de guvernul Viktor Orban. […]
Delegația AUR în Parlamentul European a susținut în această săptămână o conferință de presă în cadrul căreia au fost abordate teme privind viitorul european al Republicii Moldova, întârzierea procesului de aderare a României la Spațiul Schengen și restricțiile vamale impuse de Germania, precum și dublul standard […]
După scandalul Nordis, care a lovit puternic în PSD, astăzi vedem că unul dintre liderii PNL este prins într-un scandal de corupție. Sinistrul pandemiei Nelu Tătaru, cel care a condus ministerul sănătății și care a introdus alături de prietenul său Arafat sacii negri de plastic pentru […]