Mitrea Dumitrina – întrebare către Ministrul Transporturilor și Infrastructurii – Clarificări asupra jalonului PNRR privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. (C.N.A.I.R.) și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere – S.A. (C.N.I.R.)

Adresată: Domnului  Ministru al Transporturilor și Infrastructurii,

               Sorin Mihai Grindeanu

De către:  Doamna Mitrea Dumitrina,

                Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț

Data: 25.01.2023

Obiectul întrebării: Clarificări asupra jalonului PNRR privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. (C.N.A.I.R.) și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere – S.A. (C.N.I.R.)

                                              Stimate Domnule Ministru,

 Acest jalon presupune prima etapă în operaționalizarea unei companii adevărate de proiecte de construcție infrastructură mare în România. O ordonanță de urgență de creare a fost dată în 2016, iar Legea de aprobare a fost adoptată abia în 2021. De cinci ani, compania CNIR există doar pe hârtie, abia în 2021 fiind numită o conducere.

           De construcția autostrăzilor se ocupă CNAIR. Acesta este un gigant care gestionează 16.000 de km de drumuri naționale și 1000 de km de autostrăzi aflate în operare. Fiind eminamente politizată atât la nivel central cât și la nivel județean,dezastrul CNAIR în a construi autostrăzi este lesne de observat.

         Când a fost  solicitat un buget mare pentru autostrăzi – finanțat din PNRR, respectiv 3,2 miliarde euro, Comisia Europeană a ridicat semne de întrebare legate de funcționarea CNAIR. Iar soluția avansată a fost CNIR, care era creată prin OUG, dar neoperaționalizată. Această companie ar trebui să preia proiecte importante de la CNAIR si ar trebui ca, cel puțin proiectele de autostrăzi finanțate din PNRR să fie trecute în răspunderea sa.

       CNIR a început a fi operaționalizată în 2021, dar lucrurile au fost oprite. Jalonul vorbește despre adoptarea OUG prin lege – ceea ce s-a îndeplinit și despre legislația secundară și actele de operaționalizare, dar nu definește și operaționalizarea ca fiind terminată la 31 decembrie 2021. Jalonul poate fi considerat formal îndeplinit, dar dacă CNIR nu va fi realmente operaționalizată, există un risc serios de întârziere a proiectelor.

         Ținând cont de cele mai sus menționate, de intrarea în vigoare a legislației privind reforma C.N.A.I.R și de crearea unei noi companii de management de proiect pentru investiții rutiere (C.N.I.R.), vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Ce indicatori-cheie de performanță aveți în vedere a fi implementați pentru a evalua performanța financiară (venituri, profitabilitate, implicarea bugetului de stat) și performanța serviciului furnizat?

2. Care sunt standardele de guvernanță corporativă (în conformitate cu cadrul O.E.C.D.) avute in vedere a fi implementate, mai exact cu referire concretă la consiliile de administrație (selecție – procedură)?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Problema consumului de droguri este o criză națională, cu consecințe devastatoare pentru viitorul țării noastre. Impactul acestui fenomen asupra tinerelor generații este unul deosebit de grav și nu mai poate fi ignorat. Este o urgență națională! Iar fiecare zi de întârziere poate însemna o generație pierdută. […]
O delegație AUR condusă de președintele George Simion a discutat astăzi cu reprezentanții Comisiei de la Veneția, despre lovitura de stat din România, care a culminat cu anularea alegerilor prezidențiale. „Ne bucurăm că există instituții la nivel european preocupate de soarta democrației. Ceea ce s-a întâmplat […]
Senatorul AUR, Petrișor Peiu, trage un semnal de alarmă asupra uneia dintre cele mai suspecte afaceri făcute de guvernarea PSD-PNL, și anume sistemul de garanție-returnare (SGR), o schemă prin care românii sunt forțați să cotizeze miliarde de lei în conturile unei firme private, RetuRO, create și […]
Adresată: Domnului Marcel-Ioan BOLOȘ, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene De către: Deputat Dan TANASĂ Circumscripția electorală: nr. 8 Brașov Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor Ședința Camerei Deputaților din data de: 11.02.2025 Obiectul întrebării: Proiectele pentru județul Brașov incluse în PNRR și stadiul de realizare al […]
Adresată: Doamnei Simona BUCURA-OPRESCU, Ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale De către: Deputat Cristina-Emanuela DASCĂLU Circumscripția electorală: Nr. 24 Iași Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor Ședința Camerei Deputaților din data de: 11.02.2025 Obiectul întrebării: Clarificări privind pensiile, alocațiile și bugetul alocat pentru anul 2025 […]
Adresată: Domnul Tánczos BARNA, Viceprim-ministru, Ministrul Ministerul Finanțelor De către: Deputat Silviu-Titus PĂUNESCU Circumscripția electorală nr. 14 Constanța Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor Ședința Camerei Deputaților din data de: 11.02.2025 Obiectul întrebării: Fonduri UE nerambursabile încasate de România în anul 2024   Domnule ministru, În […]