Dumitrina Mitrea – întrebare către Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării – Clarificări asupra jalonului PNRR privind finalizarea analizei opțiunilor privind arhitectura cloud-ului guvernamental

Adresată: Domnului Ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării,

               Sebastian-Ioan BURDUJA

De către:  Dumitrina MITREA,

                Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț

Data: 25.01.2023

Obiectul întrebării: Clarificări asupra jalonului PNRR privind finalizarea analizei opțiunilor privind arhitectura cloud-ului guvernamental

                                           Stimate Domnule Ministru,    

        Cloud-ul guvernamental este unul dintre cele mai mari și complexe proiecte pentru administrația românească, fiind  un proiect de o anvergură fără precedent pentru statul român. Cloud-ul guvernamental era greu de acceptat la momentul negocierilor pe PNRR pentru că, deși absolut necesar, nu aveam niciun proiect tehnic pentru că nu se lucrase anterior pentru acest obiectiv la nivel guvernmental. S-a obținut acordul Comisiei pentru finanțare – peste 550 de milioane de euro si cu etapă de 6 luni pentru a fi pregătit proiectul, etapizarea fiind următoarea:

          a. formarea  și  punerea în funcțiune a echipei  care să facă proiectul (țintă- jalon 31 decembrie 2021)

         b. analiza de opțiuni care să clarifice proiectul – cum arată exact, ce încorporează din IT-ul existent la stat, cine îl face? (țință-jalon 31 martie 2022)

         c. contractarea proiectului de cloud (țintă -jalon trimestrul 2 2022)

          Pentru a pregăti proiectul, aveam însă nevoie de specialiști de top. Este aproape imposibil să îi găsim în administrația centrală, deoarece:

           1) nu avem cloud și, deci, nici experiență în domeniu

           2) salariile oferite în sistemul public sunt net necompetitive față de cele de pe piața privată, iar la finalul lunii martie, a anului trecut, din cele 17 posturi ale task force-ului doar 10 erau ocupate.

           Această echipă avea misiunea de a îndeplini cel de-al doilea jalon legat de Cloud-ul guvernamental, jalonul 144, care presupunea prezentarea unei analize a opțiunilor privind arhitectura cloud-ului guvernamental, mai pe scurt planul și opțiunile pentru conceperea-construirea cloud-ul guvernamental, pentru ca la finalul lunii iunie să fie adoptată de Parlament OUG-ul privind unele măsuri pentru sistemul de guvernanță al Cloud-ului Guvernamental, proiect normativ care se împarte practic între trei instituții – Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), aflată în subordinea MCID, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și Serviciul Român de Informații (SRI) – domeniile de dezvoltare și management al Cloud-ului guvernamental.

           Nu sunt clarificate aspecte esentiale asumate în jalonul 143, ceea ce pune sub semnul întrebării întreaga foaie de parcurs a acestui proiect: lipsesc normele de interconectare, lipsește modul de guvernanta al datelor guvernamentale, lipsește planul de migrare în cloud a aplicațiilor inventariate, iar în toamna anului trecut trebuia ca achiziția pentru cloud să fie finalizată

           Ținând cont de cele anterior menționate, vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări

  1. Care sunt opțiunile strategice și tehnologice și pachetul legislativ și de reglementare pentru stabilirea realizării cloud-ului guvernamental?
  2. Posibilitățile de construcție, livrare, instalare și funcționare a infrastructurilor civile și tehnologice sunt conform termenelor prevăzute în plan?
  3. Care sunt stadiile de implementare în ceea ce privește inventarierea aplicațiilor/serviciilor digitale publice oferite în prezent de autoritățile publice, designul proceselor și procedurilor?
  4. Care este planul de dezvoltare/migrare în cloud a aplicațiilor inventariate? 

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI           În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1)  și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă „Lege pentru modificarea și completarea Legii […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„LEGE pentru completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL CAMEREI DEPUTAȚILOR În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea art. 16 alin. (1) […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintămPropunerea legislativă ”Lege pentru aprobarea Programului național de conformare a fondului […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„Lege pentru modificarea Legii nr.126/1995 privind regimul materiilor […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„Lege pentru completarea art. 128 din Legea învățământului […]