Ionuț Neagu – Întrebare parlamentară – Întârzierile înrealizarea proiectului național prioritar Autostrada Unirii, prevăzut de Legea nr. 291/2018.

Adresată:  Domnului Sorin Mihai GRINDEANU, ministru al Transporturilor și Infrastructurii

                   Domnului Ioan Marcel BOLOȘ, ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene

De către: Senator Ionuț NEAGU, membru al Comisiei pentru  drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi

Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 26/04/2023

Obiectul întrebării: Întârzierile în realizarea proiectului național prioritar Autostrada Unirii, prevăzut de Legea nr. 291/2018.

Stimați domnilor miniștri,

În anul Centenarului Marii Uniri, mai exact la 7 noiembrie 2018, a fost adoptată Legea nr. 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii (Monitorul Oficial al României nr. 1022 din 29 noiembrie 2018). Autostrada Unirii mai este cunoscută și ca Autostrada nr. 8 sau Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni.

Autostrada Unirii va avea o lungime de 320 de kilometri și va fi construită atât din fonduri de stat, cât și din fonduri nerambursabile acordate de Comisia Europeană în cadrul POIM (Programul Operaţional de Infrastructură Mare al Uniunii Europene), iar lucrările urmau să fie demarate în 30 de zile din momentul intrării în vigoare a legii.

Autostrada Unirii începe la granița României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut și se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Brașov-Borș, în apropierea orașului Târgu Mureș.

Ministerul Transporturilor este ministerul responsabil pentru coordonarea realizării obiectivului de investiții Autostrada Unirii.

În opinia noastră, este deosebit de important că Autostrada Unirii urmează să interconecteze Republica Moldova cu România, întrucât proiectul prevede construirea unui nou pod, de 260 de metri, peste râul Prut, în apropierea municipiului Ungheni, străpungând granița nedreaptă impusă de sovietici.

Foști parteneri de guvernare au acuzat recent faptul că în prezent nu s-ar lucra la niciun un kilometru din cei peste 300 ai Autostrăzii Unirii. Astfel, un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a anunțat public că ”Tronsoanele PNRR au licitații suspendate, sectorul greu care trece munții nu are acord de mediu și studiu de fezabilitate finalizat, tronsonul moldovean e într-o mare întârziere contractuală, iar podul peste Prut de la Ungheni nu e licitat nici până astăzi”. S-a mai susținut că în cazul celor 2 sectoare finanțate prin PNRR (Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț) licitațiile ar fi fost lansate cu un an întârziere și că din februarie 2023 aceste licitații sunt suspendate, deoarece CNAIR nu ar fi fost în stare să răspundă la neclaritățile constructorilor. ”Cu fiecare nouă zi de întârziere, cresc șansele de ratare a primului jalon PNRR pe autostrăzi, adică semnarea contractului până la finalul anului, și, automat, apar noi întârzieri în atragerea banilor europeni. Pe sectorul dificil de munte dintre Miercurea Nirajului și Leghin de un an și jumătate Sorin Grindeanu nu e în stare să obțină acordul de mediu, să finalizeze studiul de fezabilitate și să lanseze licitația de lucrări, pe un contract de proiectare semnat tocmai în 2019”, susține public același fost secretar de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rog respectuos să-mi transmiteți, fiecare în partea sa de competență:

  1. Care este gradul actual de realizare a proiectului național prioritar Autostrada Unirii, prevăzut de Legea nr. 291/2018. Vă rugăm de asemenea să specificați dacă lucrările la acest obiectiv prioritar sunt în termen, în avans sau în întârziere față de planurile aprobate. În cazul existenței unor întârzieri, vă rugăm să arătați cauzele care le-au determinat pe fiecare segment/tronson sau etapă și ce consecințe comportă aceste întârzieri.
  • Mărimea mijloacelor financiare de stat și a celor europene, defalcat pe fiecare an al perioadei 2018-2023, cheltuite efectiv pentru realizarea acestui proiect național prioritar. Vă rugăm să specificați dacă au fost întâmpinate dificultăți în interacțiunea dintre cele două Ministere pe durata realizării acestui proiect național prioritar.
  • Orizontul estimativ de timp pentru încheierea lucrărilor de realizare a proiectului și cuantumul sumelor necesare pentru finalizarea acestuia (în cifre absolute și procentual față de consturile totale preconizate).

Orice alte informații tangente cu acest subiect sunt binevenite.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Valeriu Munteanu, deputat și vicepreședinte AUR, îi răspunde lui Frank-Walter Steinmeier, președintele Germaniei, care a […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) anunță că a strâns peste 200.000 de semnături pentru Călin […]
“De ani de zile ați demonstrat o abilitate remarcabilă de a găsi pretexte și de […]
Petrișor Peiu, senator AUR, atrage atenția asupra unei realități economice care riscă să aibă efecte […]
Deputatul AUR Gianina Șerban, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, a avut vineri, 21 februarie 2025, o […]