Adresată: Domnului Nicolae-Ionel CIUCĂ, prim-ministru al României
Domnului Bogdan Lucian AURESCU, ministru al Afacerilor Externe
De către: Senator Ionuț NEAGU, membru al Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi
Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 12/10/2022
Obiectul întrebării: Consulatele itinerante ale României în Asia versus completarea personalului consular românesc în Europa, strămutarea de populații străine în România, în scop de muncă, versus absorbția forței de muncă din comunitățile istorice românești.
Stimate domnule prim-ministru,
Stimate domnule ministru,
Potrivit declarațiilor publice ale reprezentanților Guvernului, acesta are în vedere înființarea unui număr important de consulate mobile, mai ales în țările de unde se poate ”importa” forță de muncă, cu precădere din state asiatice.
Astfel, prim-ministrul României, Nicolae-Ionel Ciucă, a declarat la 01 august 2022 următoarele: ”Avem nevoie să intensificăm această activitate, pentru că solicitarea de la mediul de afaceri este de aproximativ 100.000 de oameni pentru a putea să asigurăm funcționalitatea afacerilor”.
În aceeași zi, ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Lucian Aurescu a declarat public : ”Am luat măsuri pentru organizarea mai bună a acelor consulate mobile, itinerante, în acest an am prevăzut în planul nostru de acțiune 161 de astfel de misiuni, din care deja s-au efectuat 87, care au prestat deja 21.502 de servicii consulare. Pentru că înainte problemele principale se referă la acordarea vizelor de muncă, așa cum bine știm, a fost organizată deja în perioada aprilie-iulie o misiune consulară itinerantă în Bangladesh, la Dhaka, care a reușit deja să acorde peste 5.400 de vize de muncă. Și avem în pregătire o misiune similară în Nepal, pentru că Bangladesh, Nepal, India sunt sursele de forță de muncă străine cele mai importante”.
Observăm în acest context că articolul 3, alineatul (4) din Constituția României prevede că ”Pe teritoriul statului român nu pot fi strămutate sau colonizate populaţii străine”.
Observăm de asemenea faptul că în diverse state occidentale, membre sau nemembre ale Uniunii Europene, există milioane de cetățeni români (între 5 și 7 milioane, potrivit mai multor informații oficiale sau estimări), nevoiți să se expatrieze din cauza lipsei acute de locuri de muncă bine plătite. Exilul economic românesc cuprinde comunități numeroase (între 0,5 și 1 milion) în state ca Marea Britanie, Italia, Spania, Franța sau Germania. Acești cetățeni români au acuzat în repetate rânduri insuficiența personalului consular românesc care să răspundă prompt și eficient necesităților acestora pe plan consular.
Potrivit informațiilor făcute publice în ultimul an, în Corpul diplomatic și consular al României există, deja de un timp apreciabil, circa 60 de posturi vacante de funcționari cu atribuții consulare, inclusiv consuli generali, consuli, viceconsuli și agenți consulari. Faptul în sine constituie, în opinia noastră, o problemă și comportă urmări negative asupra modului de funcționare a acestor Consulate ale țării noastre în relația cu milioanele de cetățeni români expatriați pe motive economice.
Mai observăm că, în ceea ce privește importul forței de muncă în România, actuala guvernare nu ia în calcul luarea tuturor măsurilor legislative și administrative necesare pentru absorbția în câmpul muncii a românilor din comunitățile istorice românești, majoritare sau minoritare în statele lor de reședință, ceea ce vădește lipsa unor strategii și politici clare și coerente în domeniu, conforme interesului național.
Pe de o parte, românii sunt alungați economic din țară (rata anuală a expatrierii ridicându-se la 7,5% din ansamblul corpului social), românii din comunitățile românești nu sunt tratați de statul înrudit ca sursă importantă de forță de muncă, iar, pe de altă parte, străinii din state ca Nepal, India, Bangladesh sunt invitați să se strămute, cu sprijinul statului român, în țara noastră, în scop de muncă.
Ținând cont de amploarea planurilor Ministerului Afacerilor Externe de organizare a unui număr impresionant de consulate mobile și itinerante românești în India, Nepal și Bangladesh, care să desfășoare 161 de misiuni țintite, există temeiuri să considerăm că actuala guvernare recurge la strămutarea și colonizarea camuflată și dirijată în România a unor populații străine, în răspăr cu prevederile constituționale.
Având în vedere cele expuse mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:
- O informație completă privind numărul de consulate mobile și itinerante al României din statele asiatice, numărul de misiuni ale acestor consulate, numărul de servicii consulare prestate în scopul strămutării în România a cetățenilor străini în vederea angajării lor pe piața muncii din țara noastră.
- O informație completă privind numărul de consulate mobile și itinerante ale României din statele în care există comunități românești (majoritare sau minoritare), numărul de misiuni ale acestor consulate, numărul de servicii consulare prestate în scopul strămutării în România a românilor din aceste comunități în vederea angajării lor pe piața muncii din țara noastră. Vă rugăm să specificați ce măsuri de natură politică, legislativă și administrativă a luat sau prevede actuala guvernare în vederea facilitării angajării românilor din comunitățile istorice (majoritare sau minoritare) în câmpul muncii din România.
- Numărul de posturi de funcționari români cu atribuții consulare, inclusiv consuli generali, consuli, viceconsuli și agenți consulari vacante în prezent în Consulatele României, defalcat pe fiecare stat de acreditare și circumscripție consulară.
- Termenul în care Guvernul României, respectiv, Ministerul Afacerilor Externe va soluționa problema completării posturilor vacante de funcționari români cu atribuții consulare, astfel încât Consulatele României de peste hotare să poată funcționa la capacitate normală.
Nu există răspunsuri