Adresată: Domnului SORIN GRINDEANU, ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De către: Senator Ionuț NEAGU, membru al Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi
Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 12/03/2024
Obiectul întrebării: De ce este numărul de osii al locomotivelor criteriu tehnic de departajare a competitorilor în cadrul licitațiilor de achiziție organizate de CFR? Câți bani pierde statul din cauza acestui fapt?
Stimate domnule ministru,
În ianuarie 2024, CFR a semnat un contract cu concernul francez Alstom, pentru cumpărarea a 16 locomotive contra a 150 de milioane de Euro (sau 9, 375 milioane de Euro bucata), în condițiile în care Softronic Craiova produce locomotive electrice la fel de bune, achiziționate în Germnaia și Suedia la prețuri de trei ori mai mici.
Contractul semnat de CFR (în speță, de Autoritatea Feroviară Română) include și mentenanța timp de 20 de ani pentru cele 16 locomotive achiziționate la preț triplu față de locomotivele produse în România de către Softronic Craiova și preferate de companii străine ca Deutsche Bahn Cargo (Germania) sau Green Cargo (Suedia).
Producătorul român de locomotive nu a putut participa la licitația câștigată de compania franceză Alstom, întrucât caietul de sarcini prevedea ca locomotivele să aibă doar 4 osii, în timp ce locomotivele Softronic Craiova au 6 osii.
Specialiști în domeniu au opinat că numărul de osii nu ar fi trebuit să fie condiție tehnică de departajare a competitorilor. Printre condiiile de departajare ar fi trebuit să fie: fiabilitatea, disponibilitatea, mentenabilitatea, siguranța, energia regenerată, prețul, costul mentenanței, garanția oferită etc.
Administatotorul firmei Softronic Craiova, Ionel Ghiță, a declarat pentru presă că ”pentru România, având în vedere relieful divers, pentru trenurile de călători cu mai mult de 10 vagoane se recomandă o locomotivă cu 6 osii pentru că în tracțiune nu contează numai puterea locomotivei ci si aderența ei, care este direct proporțională cu greutatea”.
Specialiști din domeniu au precizat că diferenţa între o locomotivă cu 4 osii şi una cu 6 este că cele cu 6 osii pot trage garnituri mai grele, urcă mai bine, se comportă mai bine iarna, când e gheaţă pe şine, având o aderenţă mai bună. De altfel, majoritatea locomotivele CFR sunt cu 6 osii.
Există suspiciunea rezonabilă, bazată pe evidențe, că strecurarea în caietul de sarcini a prevederii ca locomotiva să aibă doar 4 osii a fost făcută pentru a restrânge serios cercul potenţialilor furnizori, ca să nu spunem direct că s-a făcut pentru a elimina din cursă firma românească Softronic Craiova.
Rezultatul la care s-a ajuns este că au fost achiziționate 16 locomotive cu prețul de 150 de milioane de Euro care au plecat peste hotare, când ar fi putut fi achiziționate cu 50 de milioane de Euro care să fi rămas în România. Efectul real a produs inutil o breșă de 100 de milioane de Euro în finanțele publice ale românilor, pe motivul sau pretextul banal al celor 4 osii.
Exprimăm opinia că ceastă situație vine în răspăr cu linia patriotismului economic anunțat de actualul guvern, în condiții de austeritate bugetară, și contravine criteriilor legale privind eficiența, economicitatea și eficacitatea folosirii fondurilor publice.
Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:
- Dacă Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a fost și este la curent cu modul în care a fost organizată de către CFR licitația de achiziție a celor 16 locomotive contra sumei de 150 000 000 de Euro, inclusiv cu faptul că în caietul de sarcini a fost strcurată condiția tehnică de departajare a competitorilor privind cele 4 osii.
- Care este poziția oficială a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în legătură cu strecurarea în caietul de sarcini a condiției tehnice de departajare a competitorilor pe criteriul numărului de osii și care au fost acțiunile și atitudinea ministerului în cazul acestei licitații de achiziție a 16 locomotive din străinătate, prin care finanțele publice au fost grav prejudiciate.
- Dacă Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a sesizat sau nu autoritățile competente ale statului român asupra acestui caz susceptibil de corupție, prin care prejudițicul adus finanțelor publice ale românilor se ridică la cel puțin 100 de milioane de Euro (circa jumătate de miliard de RON).
Nu există răspunsuri