Adresată: Sorin Mihai GRINDEANU, ministrul TRANSPOTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ
Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 19/03/2024
Obiectul interpelării: Tranzitul a cel puţin 4 milioane tone de cereale lunar dinspre Ucraina
Stimate domnule ministru,
Cu puțin timp în urmă ați declarat că peste 90% din gările şi haltele din România „arată aproape ca și gara din Mariupol”, semn că practicați o politică de subfinanțare a companiei CFR care conduce la distrugerea ireversibilă a unui pilon al sistemul feroviar din țară.
Înstrăinarea spitalelor CFR, demolarea unor poduri feroviare – de exemplu cel de la Câmpina -, tăierea a 200 de milioane de euro de la lucrările de infrastructură feroviară ne fac să afirmăm că doriți nici mai mult, nici mai puțin decât falimentarea CFR!
Constatăm că Ministerul Transporturilor a semnat, în ultimele șase luni din 2023 și la începutul anului 2024, contracte pentru livrarea unor trenuri în valoare de 9,9 miliarde de lei., 119 rame electrice plus 16 locomotive electrice pentru suma de 2 miliarde de euro.
Practic, România va cumpăra, cu bani europeni, 82 de trenuri electrice de la firma poloneză PESA , 37 de trenuri electrice de la compania franceză ALSTOM și încă 16 locomotive electrice de la aceiași francezi.
La organizarea licitațiilor, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a impus prin condițiile de achiziție ca mentenanța trenurilor electrice să fie asigurată timp de 15 ani cu posibilitate de prelungire încă 15 ani …Discutând cu reprezentanții PESA, am constatat că nu au intenția de a angaja pentru activitatea de mentenanță nici un muncitor român, bazându-se exclusiv pe cei polonezi, pe motiv că „românii nu au cultura de a face mentenanță”!
Totodată, locațiile în care se vor construi depourile noi nu coincid cu actualele locații ale depourilor pe care CFR la deține în prezent.
Având în vedere cele de mai sus, vă solicit să-mi răspundeți în scris la următoarele întrebări:
- De ce depourile deținute de CFR nu au primit buget pe anul 2023?
- Sunteți conștient că din cauza lipsei fondurilor ați perturbat desfășurarea unor activități de pază, ecologizare, reparații planificate, în lipsa cărora depourile au intrat într-un proces ireversibil de distrugere?
- Pe ce motive ați permis companiei poloneze să construiască depouri noi în loc să le reamenajăm și să le modernizăm pe cele deținute de CFR?
- Ați informat sindicatele că, prin aceste politici dispare activitatea în actualele depouri, mulți specialiști din puținii rămași vor rămâne pe drumuri, clădirile, în mare parte de patrimoniu, vor ajunge mormane de moloz, situri contaminate oferite hoților?
- În gara Mediaș se află garată o ramă electrică ALSTOM. Întrebând care este destinația, am fost informat că se dorește a se face un soi de laborator de cale. Considerați că se justifică economic pentru compania CFR Infrastructură achiziția unei rame de câteva zei de milioane de euro?
Nu există răspunsuri