Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Adresată:  Sorin GRINDEANU, ministrul Transporturilor

De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ

Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 20/02/2024

Obiectul interpelării: lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Stimate domnule ministru,

Ministerul Transporturilor a semnat, în ultimele șase luni din  2023 și în ianuarie 2024, contracte pentru livrarea unor trenuri în valoare de 9,9 miliarde de lei. 2 miliarde de euro pentru 119 rame electrice plus 16 locomotive electrice. Astfel, România va cumpăra, cu bani europeni, 82 de trenuri electrice de la firma poloneză PESA , 37 de trenuri electrice de la compania franceză ALSTOM și încă 16 locomotive electrice de la aceiași francezi. Vom avea ca niciodată, 119 trenuri electrice moderne de pasageri, care vor schimba în mod radical transportul feroviar de călători din această țară.

Apreciem intenția dumneavoastră, dar, românii trebuie să cunoască un mic amănunt care poată că ar trece neobservat: toate trenurile noi cumpărate de guvernul nostru vor fi produse în… Polonia.

Cu alte cuvinte, România a transferat două miliarde de euro de la UE Poloniei pentru trenuri pe care le puteam produce în țară. Industria noastră din domeniul transportului feroviar nu este de neglijat. Fabrica de la Craiova are contracte solide pentru a-și vinde locomotivele, din păcate numai la export, fabrica de vagoane de marfă de la Arad exportă masiv vagoane, cea de vagoane de călători, tot de la Arad, produce niște tramvaie ultra-moderne pe care le vinde (greu) în țară, iar la Iași, la Pașcani, la Electroputere VFU, s-a dezvoltat un model de ramă Diesel (DMU), proiectată pentru a circula pe secțiile neelectrificate.

Dacă vă voi întreba de ce din cele două miliarde de euro nu s-au achiziționat trenuri produse în țară, mi-ați răspunde că dumneavoastră ați cerut locomotive de tipul B0-B0, iar la Craiova se produc unele de tipul C0-C0. Tocmai lipsa de potrivire între cerința ministerului și producția națională din industria feroviară m-a făcut să pun întrebările de mai jos.

  1. Aveți scris sau în curs de implementare un program național de susținere financiară a companiilor din România producătoare de material feroviar (locomotive, ramuri electrice, vagoane etc.) astfel încât acestea să răspundă la cererile ministerului pe care îl conduceți? De exemplu, printr-un astfel de program la Craiova s-ar putea produce locomotivele cerute de minister.
  2. Dacă răspundeți negativ la întrebarea de mai sus, aveți în plan să întocmiți un astfel de plan pe viitor?
  3. Există vreo piedică legislativă care v-ar împiedica să întocmiți și să implementați programul menționat la prima întrebare?
  4. Considerați că prin achiziționarea ramelor și locomotivele electrice din Polonia serviți interesul național al României și, implicit, al românilor care vă plătesc salariile din taxele și impozitele pe care le achită?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

”Ciolacu a atacat identitatea națională a românilor. În mesajul său de felicitare el și-a permis să se adreseze “poporului moldovean”. El și-a asumat astfel politica stalinistă de creare a unui așa-zis “popor moldovean”, diferit de poporul român. Ciolacu a încălcat prevederile Legii nr 299/2007, conform căreia […]
„PNL reușește din nou să se expună într-o lumină penibilă, prezentând un program de guvernare care sfidează orice logică economică și politică. De la discrepanțe flagrante în datele statistice și promisiuni deșarte, până la omisiuni grave și incoerențe fiscale, liberalii demonstrează o lipsă de coerență fără […]
Claudiu Târziu, președintele CNC AUR, atrage atenția asupra faptului că Guvernul planifică să împrumute 1,2 miliarde de euro în noiembrie, pentru plata dobânzilor la creditele externe și pentru acoperirea deficitului de la bugetul de stat. “Delirul electoral al lui Ciolacu a îngropat România de la începutul […]
Președintele AUR, George Simion, a mers în Spania, în Valencia, pentru a fi alături de românii sinistrați, care au fost victimele inundațiilor ce au avut loc în Peninsula Iberică. Liderul AUR a mers în mijlocul românilor rămași pe drumuri, oameni pe care statul român condus de […]
“Compania CFR Marfă va intra oficial în faliment, iar activitatea sa va fi oprită imediat după ce Carpatica Feroviar devine operațională. Această decizie semnalează un moment critic pentru economia și transportul românesc, un moment în care trebuie să ne punem întrebări serioase despre direcția în care […]
“Unul dintre proiectele mele de lege, care a trecut de Senat în unanimitate, vizează implementarea lanțului scurt alimentar. Acest proiect – susținut și votat în unanimitate, inclusiv de PNL, PSD, UDMR și alte partide – urmărește un obiectiv simplu, dar esențial: produsele alimentare necesare în cantinele […]