Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Adresată:  Sorin GRINDEANU, ministrul Transporturilor

De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ

Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 20/02/2024

Obiectul interpelării: lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Stimate domnule ministru,

Ministerul Transporturilor a semnat, în ultimele șase luni din  2023 și în ianuarie 2024, contracte pentru livrarea unor trenuri în valoare de 9,9 miliarde de lei. 2 miliarde de euro pentru 119 rame electrice plus 16 locomotive electrice. Astfel, România va cumpăra, cu bani europeni, 82 de trenuri electrice de la firma poloneză PESA , 37 de trenuri electrice de la compania franceză ALSTOM și încă 16 locomotive electrice de la aceiași francezi. Vom avea ca niciodată, 119 trenuri electrice moderne de pasageri, care vor schimba în mod radical transportul feroviar de călători din această țară.

Apreciem intenția dumneavoastră, dar, românii trebuie să cunoască un mic amănunt care poată că ar trece neobservat: toate trenurile noi cumpărate de guvernul nostru vor fi produse în… Polonia.

Cu alte cuvinte, România a transferat două miliarde de euro de la UE Poloniei pentru trenuri pe care le puteam produce în țară. Industria noastră din domeniul transportului feroviar nu este de neglijat. Fabrica de la Craiova are contracte solide pentru a-și vinde locomotivele, din păcate numai la export, fabrica de vagoane de marfă de la Arad exportă masiv vagoane, cea de vagoane de călători, tot de la Arad, produce niște tramvaie ultra-moderne pe care le vinde (greu) în țară, iar la Iași, la Pașcani, la Electroputere VFU, s-a dezvoltat un model de ramă Diesel (DMU), proiectată pentru a circula pe secțiile neelectrificate.

Dacă vă voi întreba de ce din cele două miliarde de euro nu s-au achiziționat trenuri produse în țară, mi-ați răspunde că dumneavoastră ați cerut locomotive de tipul B0-B0, iar la Craiova se produc unele de tipul C0-C0. Tocmai lipsa de potrivire între cerința ministerului și producția națională din industria feroviară m-a făcut să pun întrebările de mai jos.

  1. Aveți scris sau în curs de implementare un program național de susținere financiară a companiilor din România producătoare de material feroviar (locomotive, ramuri electrice, vagoane etc.) astfel încât acestea să răspundă la cererile ministerului pe care îl conduceți? De exemplu, printr-un astfel de program la Craiova s-ar putea produce locomotivele cerute de minister.
  2. Dacă răspundeți negativ la întrebarea de mai sus, aveți în plan să întocmiți un astfel de plan pe viitor?
  3. Există vreo piedică legislativă care v-ar împiedica să întocmiți și să implementați programul menționat la prima întrebare?
  4. Considerați că prin achiziționarea ramelor și locomotivele electrice din Polonia serviți interesul național al României și, implicit, al românilor care vă plătesc salariile din taxele și impozitele pe care le achită?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Nu trădăm încrederea pe care ne-au acordat-o românii la alegerile europarlamentare! Astăzi, europarlamentarii AUR au votat împotriva realegerii Robertei Metsola în funcția de președinte al Parlamentului European! Nu putem să fim de acord cu politica dusă de doamna Metsola în ultimii ani, o politică ce a […]
Sute de români stabiliți în Spania s-au întâlnit luni, 15 iulie, cu președintele AUR, George Simion. Cu acest prilej, aceștia au semnat și contractele de înscriere în Planul SIMION, program ce are ca obiectiv înlesnirea întoarcerii acasă a românilor din diaspora. „Avem o țară atât de […]
„Guvernarea PSD-PNL a înregistrat o nouă „performanță” în materie economică. Datoria guvernamentală a urcat, în aprilie 2024, până la 852,816 miliarde lei. Ca procent din PIB, datoria guvernamentală a crescut la 52,1%. La această valoare a datoriei, conform legii, guvernul este obligat să ia măsuri urgente! […]
Claudiu Târziu, președintele Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor și liderul europarlamentarilor AUR, reacționează la afirmațiile făcute de ministrul energiei, Sebastian Burduja, care a declarat că vizează implementarea unui sistem de contorizare inteligent, care să-i taxeze mai mult pe cetățenii care folosesc energie […]
Pentru a-şi asigura poziția în fruntea Comisiei Europene, Ursula von der Leyen promite imposibilul: mai mult Green Deal pentru a obține voturi în Parlament şi mai puțin Green Deal pentru industrie şi noi toți, arată europarlamentarul AUR, Adrian Axinia. Acesta a subliniat că, în această săptămână, […]
Într-o Românie care târăște mii de tineri prin tribunale pentru consum de stupefiante, autoritățile au considerat că un cetățean american care avea asupra sa 18 grame de droguri și care face apologia consumului pe o scenă, în fața unui public larg, nu merită să fie nici […]