Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Adresată:  Sorin GRINDEANU, ministrul Transporturilor

De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ

Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 20/02/2024

Obiectul interpelării: lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Stimate domnule ministru,

Ministerul Transporturilor a semnat, în ultimele șase luni din  2023 și în ianuarie 2024, contracte pentru livrarea unor trenuri în valoare de 9,9 miliarde de lei. 2 miliarde de euro pentru 119 rame electrice plus 16 locomotive electrice. Astfel, România va cumpăra, cu bani europeni, 82 de trenuri electrice de la firma poloneză PESA , 37 de trenuri electrice de la compania franceză ALSTOM și încă 16 locomotive electrice de la aceiași francezi. Vom avea ca niciodată, 119 trenuri electrice moderne de pasageri, care vor schimba în mod radical transportul feroviar de călători din această țară.

Apreciem intenția dumneavoastră, dar, românii trebuie să cunoască un mic amănunt care poată că ar trece neobservat: toate trenurile noi cumpărate de guvernul nostru vor fi produse în… Polonia.

Cu alte cuvinte, România a transferat două miliarde de euro de la UE Poloniei pentru trenuri pe care le puteam produce în țară. Industria noastră din domeniul transportului feroviar nu este de neglijat. Fabrica de la Craiova are contracte solide pentru a-și vinde locomotivele, din păcate numai la export, fabrica de vagoane de marfă de la Arad exportă masiv vagoane, cea de vagoane de călători, tot de la Arad, produce niște tramvaie ultra-moderne pe care le vinde (greu) în țară, iar la Iași, la Pașcani, la Electroputere VFU, s-a dezvoltat un model de ramă Diesel (DMU), proiectată pentru a circula pe secțiile neelectrificate.

Dacă vă voi întreba de ce din cele două miliarde de euro nu s-au achiziționat trenuri produse în țară, mi-ați răspunde că dumneavoastră ați cerut locomotive de tipul B0-B0, iar la Craiova se produc unele de tipul C0-C0. Tocmai lipsa de potrivire între cerința ministerului și producția națională din industria feroviară m-a făcut să pun întrebările de mai jos.

  1. Aveți scris sau în curs de implementare un program național de susținere financiară a companiilor din România producătoare de material feroviar (locomotive, ramuri electrice, vagoane etc.) astfel încât acestea să răspundă la cererile ministerului pe care îl conduceți? De exemplu, printr-un astfel de program la Craiova s-ar putea produce locomotivele cerute de minister.
  2. Dacă răspundeți negativ la întrebarea de mai sus, aveți în plan să întocmiți un astfel de plan pe viitor?
  3. Există vreo piedică legislativă care v-ar împiedica să întocmiți și să implementați programul menționat la prima întrebare?
  4. Considerați că prin achiziționarea ramelor și locomotivele electrice din Polonia serviți interesul național al României și, implicit, al românilor care vă plătesc salariile din taxele și impozitele pe care le achită?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Mihai Enache, candidatul AUR la Primăria Capitalei, împreună cu o echipă de voluntari, au organizat o acțiune de curățenie în Delta Văcărești din București. Această zonă, situată la doar 5 km de centrul orașului, reprezintă cel mai mare spațiu verde compact din București, acoperind o suprafață […]
Specialiștii care au lucrat la programul de guvernare propus de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) au prezentat vineri, 12 aprilie, în cadrul unui eveniment organizat la Grand Hotel București, mai multe măsuri care apar în acesta. AUR a ales să prezinte măsuri ale programului de guvernare […]
Președintele Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor, Claudiu Târziu, a reacționat foarte dur față de votul din 11 aprilie din Parlamentul European, privind includerea, în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, a dreptului la avort. „O oroare fără margini a fost votată de […]
Revendicăm atenția asupra unui eveniment profund șocant, care a avut loc recent în cadrul sistemului medical românesc și care aruncă o umbră întunecată asupra integrității acestui malaxor condus de Ministrul Rafila. Un asistent medical din cadrul Spitalului Sf. Pantelimon din București aduce acuzații grave, sugerând că […]
În această săptămână, la Bruxelles, s-a votat dosarul privind gestionarea situațiilor legate de azil și migrație care prevede impunerea unor cote de refugiați pentru statele membre, un subiect fierbinte ce revine periodic în prim-plan și care a creat de-a lungul timpului controverse și tensiuni între reprezentanții […]
Mihai Enache, candidatul AUR la Primăria Municipiului București, solicită președinților PSD și PNL, Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, retragerea de urgență a candidaturii lui Cătălin Cîrstoiu la funcția de primar al Capitalei. Potrivit lui Mihai Enache, în ultimele zile au apărut mai multe informații care devoalează […]