EXPUNERE DE MOTIVE
Din dorința de a elimina riscurile apariției unor cazuri de corupție în privința finanțării partidelor politice, puterea executivă și puterea judecătorească au conlucrat și au implementat un cadru legislativ la care ne raportăm și în prezent. Parte a acestui cadru legislativ este și Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
Actul normativ în sine, care este departe de a fi unul perfect, reglementează inclusiv domeniile în care pot fi utilizați banii alocați ca finanțare de la Guvernul României. Aceste modalități în care pot fi folosiți banii sunt prevăzute limitativ prin articolul 25 al.1 din Lege, fiind vorba de cheltuieli cu plata chiriilor, salariilor, consumabilelor. Bineînțeles că scopul acestei prevederi legale a fost cel de a reduce riscul unei finanțări frauduloase a partidelor și campaniilor electorale, însă nu putem afirma fără putință de tăgadă că prin acest sprijin financiar al Guvernului s-a înlăturat orice finanțare ilegală. Realitatea este că nu ar trebui să existe finanțarea partidelor de la bugetul statului, dar dezbaterile pe acest subiect vor trena mult prea mult, iar la acest moment nu vedem, din păcate, o voință politică majoritară adoptării unei asemenea măsuri.
Pe de altă parte, dintr-o eroare sau lipsă de prevedere a unor evenimente viitoare, legiuitorul a scăpat din vedere ipoteza în care un partid politic sau chiar mai multe ar intenționa să redirecționeze în total sau într-o anumită măsură banii alocați de la buget pentru proiecte de interes general, cum ar fi așezăminte sociale, medicale sau culturale.
Există voință politică pentru a proceda la un asemenea pas, însă cadrul legislativ împiedică inițiativele de acest gen. Putem totuși accepta o asemenea inițiativă, indiferent dacă partidele politice se pot autogospodări sau nu din cotizații sau donații, căci responsabilitatea unei licite finanțări incumbă liderilor fiecărui partid, iar regulile din acest domeniu presupun o transparență totală a circuitului sumelor de bani.
Nu în ultimul rând, discutăm despre edificarea sau sprijinirea unor proiecte necesare cetățenilor, mai ales în condițiile în care populația României are atât de multă nevoie de așezăminte de interes general, iar guvernele din ultimii 31 de ani au neglijat investițiile în domeniul medical, cultural, social și altele.
În atare situație, apreciem că este necesară o completare a Legii în lit.i din al.1 al art.25, prin introducerea la final a următorului text: “(…) și/sau destinate interesului general, anume așezăminte culturale, medicale sau sociale ;”, motiv pentru care promovăm prezentul proiect, având convingerea că va fi în asentimentul tuturor partidelor din Parlamentul României.
Solicităm procedură de urgență.
Inițiatori,
Deputat AUR București, George-Nicolae Simion
Deputat AUR Vrancea, Georgel Badiu
LEGE
Propunere legislativă pentru modificarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale
Parlamentul României adoptă prezenta lege:
Art.1.- Legea nr.334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
Se modifică Art. 25. – (1) prin completarea lit.i), forma finală fiind:
“i) investiții în bunuri mobile și imobile, necesare activității partidelor respective și/sau destinate interesului general, anume așezăminte culturale, medicale sau sociale;”
Nu există răspunsuri