EXPUNERE DE MOTIVE
Începând cu 2008, partidele politice primesc subvenţie lunară de la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
Scopul legitim inițial al legii a fost deturnat și compromis grav. Clasa politică a înțeles subvenționarea de la bugetul de stat ca pe o formă de parazitare pe seama finanțelor publice. Partidele politice au văzut în stat, de fapt, în vechiul sistem nereformat, un nou sponsor generos în locul vechilor sponsori privați, interesați și adesea corupți. Ca dovadă, subvențiile de la bugetul țării nu au fost niciodată plafonate și nici acordate conform unor criterii rezonabile. Au existat și există în continuare cazuri când partide politice care nu au participat la alegeri au beneficiat de subvenții de la bugetul de stat, precum și cazuri în care partide politice care nu mai aveau niciun parlamentar au continuat și continuă să primească în mod absurd subvenții generoase de la buget.
Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă, în 2008, subvențiile plătite partidelor politice au fost în valoare de 8,1 milioane de lei. Acestea au crescut exponențial și au ajuns, în 2019, la suma totală de 253 milioane lei, în timp ce cheltuielile în termeni nominali, înregistrate în baza Legii nr. 334/2006, au depășit 700 de milioane de lei.
Se impune, în acest sens, o comparație relevantă pentru demersul legislativ care urmărește eliminarea subvențiilor alocate partidelor politice. Conform Legii nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii, aceștia primesc alocație lunară de la bugetul de stat. Astfel, în 2008, sumele alocate copiilor pentru plata alocaţiei de stat au fost în valoare de 2 milioane 586 de mii de lei. Chiar dacă și acestea au crescut exponențial, totuși, în 2019, acestea au fost doar în valoare de doar 6 milioane 320 de mii de lei.
Astfel, între anii 2008-2019, dacă subvențiile plătite partidelor politice au crescut de 31 de ori, în schimb, în aceeași perioadă, sumele alocate pentru plata alocaţiei de stat pentru copii au crescut numai de 2 ori. Deci, 31 de ori versus 2 ori.
Prin urmare, observăm o discrepanță majoră între politicile statului care favorizează partidele politice în detrimentul copiilor. Această gândire greșită duce și la exodul masiv al populației, și la declinul demografic – potrivit Institutului Național de Statistică, la 1 ianuarie 2019, numărul copiilor cu vârsta cuprinsă între 0-18 ani, care aveau domiciliul în România, a fost de 4143,8 mii, în scădere cu 53,1 mii comparativ cu anul anterior.
Mai mult, în 2020, bugetul alocat subvențiilor partidelor politice a fost de 181,4 milioane lei. Dacă e să facem un calcul elementar pe un singur an, 2020, conchidem că aceste fonduri ar fi putut fi utilizate pentru a contribui la dublarea alocației de stat pentru copii.
În primele două luni ale lui 2021, în plină criză economică, peste care se suprapune criza declanșată de situația epidemiologică gravă, partidele politice au primit 39,687,269 de lei, adică peste 8 milioane de euro. Prin umare, la sfârșitul anului curent, partidele să rupă din bugetul statului aproape 240 de milioane de lei, adică circa 50 de milioane de euro.
Într-o Românie în care în trei luni iau foc șapte spitale, semn clar al unui climat social inacceptabil și al unei iresponsabilități profunde a autorităților, într-o Românie în care austeritatea devine principala caracteristică a bugetului nedezbătut și neaprobat încă, deși suntem deja în februarie, într-o Românie în care lovești în CFR prin subvenții acordate entităților private concurente și pui la pământ industria HORECA, este cu adevărat strigător la cer să primeze interesele financiare ale partidelor și ale politicienilor.
Alianța pentru Unirea Românilor a demonstrat în campania din 2020 pentru parlamentare că se poate face politică strict din donații și cotizații. Este inacceptabil să vedem cum impozitele și taxele românilor sunt utilizate pentru întreținerea clientelei politice ale partidelor.
Prin urmare, inițiativa de față abrogă prevederile legale prin care statul subvenționează partidele politice, urmând ca sumele economisite să fie utilizate în scop social, ca primă destinație fiind recomandată infrastructura din domeniul sănătății, acolo unde românii mor în spitale care duc lipsă de investiții.
Inițiator,
Deputat George-Nicolae SIMION
LEGE
Propunere legislativă pentru modificarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. — Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 23 iunie 2015, cu modificările și completările ulteritiare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (1), litera d) se abrogă.
2. Capitolul III – „Finanțarea publică. Subvenții de la bugetul de stat”, cuprinzând articolele 18-27, se abrogă.
3. Alineatul (2) al articolului 42 se abrogă.
4. Articolul 45 se abrogă.
5. Articolul 62 va avea următorul cuprins: Prin hotărâre a birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului se aprobă noua structură organizatorică a Autorității Electorale Permanente, în vederea asigurării funcționării Departamentului de control al finanțării partidelor politice si a campaniilor electorale”.
6. La articolul 62, alineatul (2), litera b) se abrogă.
Nu există răspunsuri