Florin Popovici – Întrebare parlamentară – Solicitare valorificare date ANAF asupra medicilor

Adresată:

Domnului Alexandru NAZARE, Ministrul Finanțelor

Domnului Mihai BUSUIOC, Președintele Curții de Conturi a României

De către: Deputat Florin-Cornel POPOVICI

Circumscripția electorală nr. 37 Timiș

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 09.07.2025

Obiectul întrebării: Solicitare valorificare date ANAF asupra medicilor

 

Stimate domnule Ministru,

Domnule Președinte,

În aplicarea art. 64 din Constituția României, art. 34 lit. d) și i) din Legea nr. 96/21 aprilie 2006, privind statutul deputaților și al senatorilor, art. 202 și 203 din Regulamentul Camerei Deputaților aprobat prin Hotărârea nr. 8 din 24 februarie 1994, republicat și având în vedere atribuțiile ce îmi revin în exercitarea mandatului de deputat în Parlamentul României, vă solicit respectuos următoarele:

Prin adresa nr. 624A/25.03.2025, v-am solicitat să prezentați motivele care au stat la baza nevalorificării unor date și informații comunicate de către structurile Agenția Națională de Administrare Fiscală Timișoara (ANAF Timișoara) și Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili București (DGAMC București), în cadrul misiunii de audit de conformitate desfășurate în luna octombrie 2024 la nivelul Spitalului Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” din Timișoara.

Din păcate, răspunsul transmis nu reflectă fidel realitatea, întrucât invocă o concluzie extrasă din contextul actului de control întocmit de ANAF Timișoara și, în mod regretabil (sperăm fără intenție deliberată), omite anumite prevederi relevante ale propriului regulament privind activitatea de audit public extern, asupra căruia vă asumați autoritatea.

1. În ceea ce privește comunicările ANAF Timișoara:

a. Prin adresa nr. 6054/20.07.2023 și Procesul-verbal nr. 80/20.07.2023, întocmit în urma unui control inopinat la SC Ar Terra Health SRL, se menționează că doamna dr. Ionac Adina Tatiana, administrator al societății verificate, a declarat că domnul prof. dr. Ionac Mihai Edmond a prestat servicii medicale pentru Spitalul Premiere, aparținând SC Materna Care SRL Timișoara, în baza Contractului nr. 192/17.03.2020 și a actelor adiționale aferente.

Pacienții erau în relație contractuală cu SC Materna Care SRL, societate care achita contravaloarea serviciilor. Facturile emise de SC Ar Terra Health SRL se bazau pe rapoartele de activitate lunare întocmite de beneficiar (SC Materna Care SRL). De asemenea, prin nota explicativă din 21.06.2023, organele de inspecție fiscală au solicitat documentele indicate în adresa Camerei de Conturi Timiș, inclusiv fișele de observație clinică generală, protocoalele operatorii și registrul blocului operator. Se precizează, totodată, că datorită volumului mare de servicii medicale și faptului că SC Ar Terra Health SRL nu furnizează servicii de internare, nu sunt întocmite foi de observație clinică generală, documente specifice internărilor. Prin urmare, organele fiscale nu pot preciza ora sau identitatea pacienților consultați, iar bonurile fiscale conțin informații insuficiente pentru a răspunde solicitărilor Camerei de Conturi Timiș (adresa nr. 5085/19.06.2023):

b. Informațiile anterior menționate sunt confirmate și prin Procesul-verbal nr. 64/20.07.2023, unde se consemnează că, în data de 03.07.2023, au fost solicitate completări privind activitatea medicală a domnilor doctori Ionac Mihai Edmond și Nistor Sorin-Alexandru, pentru anul 2023. În acest sens, s-a transmis un tabel cu numele pacienților, numărul foii de observație clinică generală, zilele de spitalizare și data și ora intervenției. Organele de inspecție fiscală au concluzionat că nu au fost identificate relații de muncă sau comerciale directe între medicii menționați și SC Materna Care SRL, existând doar o relație indirectă, în cazul dr. Ionac Mihai Edmond, prin intermediul SC Ar Terra Health SRL.

Cu toate acestea, din răspunsul formulat de dumneavoastră rezultă o evitare a obiectului concret al interpelării, obiect ce coincide cu tematica exactă a controlului documentar solicitat ANAF Timișoara. Din tabelul anexat la Procesul-verbal nr. 64/20.07.2023, referitor la prestațiile medicale ale dr. Mihai Ionac, rezultă activități medicale desfășurate între orele 08:00–12:30, orar care se suprapune peste programul legal de lucru din sistemul public (08:00–15:00), în special pentru cadrele medicale universitare, încadrarea legală fiind de 7 ore (sau 8 ore pentru șefii de secție). Această suprapunere temporală a fost, de altfel, una dintre motivațiile principale ale solicitării controlului ANAF Timișoara și, implicit, ale includerii acestor date în auditul de conformitate desfășurat la instituția sanitară menționată.

2. Cu privire la răspunsul DGAMC București:

Apreciez că răspunsul acestei structuri nu reflectă realitatea factuală, având în vedere următoarele aspecte: solicitarea privind efectuarea controlului documentar a fost inițiată de Camera de Conturi Timiș prin adresa nr. CCTM/2024- 63462/24.09.2024, adresată DGAMC București. Răspunsul a fost transmis către Curtea de Conturi a României – Camera de Conturi Timiș, în atenția domnului consilier de conturi Aurelian Bădulescu și a fost redirecționat către structura centrală prin adresa nr. CCTM/2024-75115/12.11.2024.

Această comunicare duală (către structura centrală și cea județeană) a fost impusă de ultima solicitare din adresa CCTM/2024-63462/24.09.2024, prin care DGAMC București era rugată să transmită întreg materialul și către Departamentul V, în atenția domnului consilier de conturi. Lipsa unei respectări integrale a acestei cerințe a necesitat redirecționarea ulterioară a răspunsului, evidențiind o neglijență procedurală.

Motivul solicitării extinse a fost anticiparea refuzului de valorificare a acestor date esențiale, care scot la iveală aspecte de o gravitate majoră privind utilizarea fondurilor publice. Prin urmare, consider că s-a produs o încălcare gravă a atribuțiilor constituționale și legale ale Curții de Conturi, în calitatea sa de instituție supremă de audit public.

Aceste omisiuni sunt susținute și de extrasele din sistemul informatic puse la dispoziția DGAMC București de către Centrul Medical Unirea (Regina Maria), care relevă numeroase cazuri în care medici angajați la Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” din Timișoara desfășurau activități medicale în timpul programului de lucru în unități private.

Argumentul potrivit căruia răspunsul DGAMC București ar fi sosit după încheierea misiunii de audit – la data de 11 noiembrie 2024 – și deci nu ar fi putut constitui probă de audit în termenul planificat, este infirmat de data întocmirii raportului de audit, respectiv 28 ianuarie 2025 (Raportul nr. 6641/28.01.2025), adică ulterior datei comunicării.

Această situație indică nu doar o omisiune, ci o încercare de disimulare a faptului că ați neglijat să valorificați date relevante și să respectați prevederile legale și regulamentare, inclusiv propriul regulament de audit public extern, potrivit căruia echipa de audit are obligația de a reveni la entitatea auditată pentru a valorifica probele suplimentare în procedură de revizuire, până la aprobarea raportului de audit prin hotărâre a Plenului Curții de Conturi (art. 30 alin. 5 și art. 31 alin. 1 din Regulamentul publicat în M.O. nr. 12/05.01.2023), în contextul în care acest lucru a avut loc prin Hotărârea PCCR nr. 10/09.01.2025.

Totodată, Constituția României (art. 140 alin. 1) și Legea nr. 94/1992 (art. 21, art. 22 lit. a) și art. 29 alin. 1) prevăd expres rolul de control și obligația Curții de Conturi de a verifica legalitatea, eficiența și regularitatea utilizării fondurilor publice, obligații care, în acest caz, au fost neglijate.

În ceea ce privește aplicarea Standardului Internațional de Audit al Conformității – ISSAI 4000, menționat corect în răspunsul transmis, se constată că exigențele prevăzute la punctele 7 și 8 ale acestuia au fost ignorate, prin refuzul de a valorifica confirmările externe ca probe de audit, ceea ce conduce la formularea unor concluzii eronate.

Având în vedere cele expuse, vă solicit să procedați de îndată la valorificarea integrală a informațiilor comunicate de structurile ANAF, conform conținutului transmis, să luați toate măsurile legale necesare pentru înlăturarea abaterilor constatate, precum și să elaborați propuneri de lege ferenda menite să reducă riscurile privind utilizarea ilegală a fondurilor publice.

Solicit răspuns în scris.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

„Astăzi, la Strasbourg, în plenara Parlamentului European, s-a votat moțiunea […]
Adresată: Domnului Alexandru-Florin ROGOBETE, Ministrul Sănătății De către: Deputat Dumitrina […]
Moțiunea de cenzură inițiată de europarlamentarul AUR, Gheorghe Piperea, împotriva […]
Adresată: Domnului Radu MARINESCU, Ministrul Justiției Domnului Geo Bogdan BURCU, […]