Către: Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu, Ministrul Educației
De la: Dan Tanasă, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureș
Subiectul întrebării: Asigurarea unui loc prioritar studiului istoriei în școlile din România
Stimate Domnule Ministru,
Disciplina Istorie face parte din cadrul disciplinelor obligatorii care definesc elementele centrale ale formării elevilor pe parcursul ciclului gimnazial.
Disciplina Istorie este gândită ca o disciplină care asigură un echilibru între aspecte legate de dezvoltarea dimensiunilor cognitive şi atitudinal-valorice ale elevilor de gimnaziu. Conform planului-cadru pentru învăţământul gimnazial, aprobat prin OMENCS nr. 3590/2016, Istoria se predă ca disciplină de trunchi comun, cu o alocare de o oră/săptămână (clasele a VI-a şi a VII-a) şi 2 ore/săptămână (clasele a V-a şi a VIII-a).
Studiul Istoriei în ciclul superior al liceului se focalizează pe înţelegerea specificului cunoaşterii de tip istoric şi pe funcţionalitatea acesteia pentru diferite domenii de activitate.
Programa de Istorie se adresează elevilor care studiază istoria în conformitate cu planurile-cadru de învăţământ pentru ciclul superior al liceului. Disciplina Istorie se studiază după cum urmează:
(a) 1 oră pe săptămână: la filiera teoretică, profil real;
(b) 2 ore pe săptămână: la filiera teoretică, profil umanist, specializarea filologie;
(c) 3 ore pe săptămână: la filiera teoretică, profil umanist, specializarea ştiinţe sociale;
(d) 4 ore pe săptămână: la filiera vocaţională, profil ordine și securitate publică.
Programa se doreşte un posibil răspuns la interesele de cunoaştere ale elevului, la evoluţiile domeniului academic, precum şi la viziunea societăţii contemporane asupra educaţiei aşa cum apare în diferite documente elaborate la nivel european: recomandările Consiliului Europei referitoare la studiul istoriei şi al educaţiei civice şi Memorandumul pentru educaţia permanentă, elaborat de Comisia Europeană
Mă alătur profesorilor care trag un semnal de alarmă asupra importanţei acestei discipline pentru generaţiile viitoare, pentru cultivarea spiritului civic, pentru istorie şi, nu în ultimul rând, pentru neamul românesc.
Comparând curricula din alte state europene, disciplina Istorie se studiază astfel în: Bulgaria – 3 ore pe săptămână, Belgia – 3 ore, Republica Cehă – 3 ore, Danemarca – 2 ore, Estonia – 3 ore, Germania – 3 ore, Franţa – 3 ore, Grecia – 3 ore, Letonia – 2 ore, Marea Britanie – 4 ore, Olanda – 3 ore, Rusia – 4 ore, Slovacia – 2 ore, Turcia – 3 ore, Ucraina – 3 ore, Ungaria – 4 ore.
Domnule ministru, vă solicit să comunicați de ce România este, în prezent, singurul stat european în care elevii învaţă în medie o oră de Istorie pe săptămână, la gimnaziu şi liceu, în timp ce în restul statelor europene, în planurile-cadru sunt prevăzute 2-4 ore pentru disciplina Istorie. Considerați că actualul număr de ore la această disciplină este suficient pentru educarea noilor generații de elevi din România?
Nu există răspunsuri