Către: Domnul Adrian CÂCIU, Ministrul Finanțelor
De la: Dan TANASĂ, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureş
Subiectul întrebării: Achitarea contribuțiilor către stat de compania WIZZ Air
Stimate domnule Ministru,
Wizz Air este o companie aeriană low-cost maghiară deținută de Wizz Air Holdings Plc (sediul în Insula Jersey) și axată pe zboruri în Europa. Principale baze sunt Aeroportul Luton, de departe cel mai important „hub” cu 7,4 milioane locuri/an în 2018, Aeroportul Internațional Ferihegy din Budapesta și numeroase alte aeroporturi din Europa. În martie 2018 Wizz Air era cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală și de Est, opera cu o flotă de aeronave 67 Airbus A320 si 26 Airbus A321 dela 27 baze, pe 525 de rute care asigurau legătura între 135 de destinații (ie. aeroporturi) din 44 de țări transportând 29,6 milioane pasageri.
Compania a fost înființată în anul 2003 și a început transportul pasagerilor la 19 mai 2004; 19 zile mai devreme Polonia și Ungaria aderau la Uniunea Europeană și astfel se aflau în piața aeriană comună. Wizz Air a transportat 250.000 de pasageri în primele trei luni și jumătate de la începerea activității și a reușit sa aibă 1,4 milioane de pasageri în primul an de activitate devenind a doua companie aeriană low-cost din Europa Centrală și de Est.
Compania a intrat pe piața din România în iulie 2006 și a stabilit prima bază operațională în București, în iunie 2007, pe Aeroportul Internațional Aurel Vlaicu, și a doua la Cluj, în mai 2008. Cea de-a treia bază a fost deschisă la Timișoara, în februarie 2009. Principalul concurent al Wizz Air pe piața din România este compania Blue Air, care estimează 1,7 milioane pasageri pentru anul 2009. În ianuarie 2010, Wizz Air opereaza 31 de rute din și către România, ajungând la 230 de zboruri săptămânale în septembrie 2009.
Compania a fost implicată într-o serie de controverse printre care se numără chestiunea drepturilor angajaților, Instanța supremă din România a decis că Wizz Air și-a discriminat angajații pe baza afilierii și activității lor sindicale.
De asemenea, putem aminti faptul că statul ungar a cumpărat un avion Airbus 330 cargo in timpul pandemiei și motivând după aceasta achizitie că nu are personal calificat, a predat nava spre folosință gratuită companiei Wizzair. Iar Wizzair a început să folosească avionul cu un profit uriaș încercând chiar să intre inclusiv pe piața USA unde a fost însă oprit accesul ei de către autoritățile americane care au și sesizat întreaga manevră.
Deși Wizzair a fost înregistrată in Elveția, deci țara non-UE nu se poate explica cum a primit această companie ajutor de la entități juridice (Consilii locale si județene, regii aeroportuare, etc) din UE astfel de ajutoare destinate exclusiv doar companiilor din UE.
Totodată, există problema plăților cu privire la obligațiile datorate către statul român pe care această companie le plătește sau nu, aspect extrem de important în condițiile în care se bucură de o cotă de piață considerabilă și totodată beneficiază de ajutor și finanțări din partea autorităților române sub diferite forme.
În acest context, domnule Ministru, vă rog să îmi răspundeți la următoarele întebări:
- Care este natura și cuantumul contribuțiilor, taxelor și impozitelor achitate de către compania WIZZ Air în România, defalcat în ultimii 5 ani?
2. Câte nave ale companiei WIZZ Air sunt înmatriculate în România fiind astfel plătite impozite către statul român pentru acestea?
3. Câți angajați români are compania WIZZ Air și unde sunt plătite asigurările sociale și restul contribuțiilor aferente veniturilor din salarii?
4. Dacă Tarom este obligată sa plătească salariile, contribuțiile, taxele, impozitele etc. statului roman, ce sumă a fost încasată pentru astfel de plăți din partea WIZZ Air în România în ultimii 5 ani?
5. Care este cuantumul ajutoarelor acordate de către administrația aeroporturilor din România către această companie în ultimii 5 ani? Amintim că recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a anulat decizia Comisiei Europene de validare a ajutoarelor românești către aeroportul internațional Timișoara în favoarea companiei maghiare WIZZ Air.
6. Conform acțiunilor si declarațiilor publice ale Wizzair si Jozsef Varadi CEO-ul companiei, scopul lor este de a elimina Tarom de pe piata si de a prelua acest segment cu toate că sesizările făcute de aceștia la adresa Tarom si BlueAir au fost respinse de către UE. Ce măsuri are în vedere Guvernul României și Ministerul Finanțelor pentru a proteja companiile românești și pentru a preveni un monopol în acest domeniu?
Nu există răspunsuri