Adresată: Domnului Ion-Marcel CIOLACU, prim-ministru al României
Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, ministru al Transporturilor și Infrastructurii
Domnului Tánczos BARNA, ministru al Finanțelor
De către: Senator Costache CHERTIF
Circumscripția: nr. 26, Maramureș
Obiectul întrebării: Fondurile bugetare și graficul de realizare a prevederilor din Programul de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Minorități 2024–2028 privind dublarea numărului de poduri rutiere peste râul Prut
Stimate domnule prim-ministru,
Stimați domnilor miniștri,
România și Republica Moldova cultivă relații speciale și privilegiate, întemeiate pe unitatea lingvistică, culturală, istorică și spirituală, precum și pe aspirațiile comune europene și euro-atlantice.
Conform Programului de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale 2024–2028 (pag. 35, secțiunea dedicată Ministerului Transporturilor), una dintre priorități este „Reconectarea Republicii Moldova: dublarea podurilor rutiere peste Prut până în 2028”.
În prezent, pe o frontieră de 684 km, există doar 9 puncte de trecere (o medie de 76 km între ele), față de 22 de poduri în perioada interbelică (medie: 31 km). În contrast, Republica Moldova are 58 de puncte de trecere cu Ucraina. Dintre podurile distruse de sovietici, 13 așteaptă reconstrucția – un pas esențial pentru desovietizare și reconectarea celor două maluri ale Prutului.
Contextul existent:
- 2 poduri feroviare au supraviețuit (Fălciu–Cantemir și Holboca–Ungheni).
- 4 poduri rutiere au fost reconstruite în perioada sovietică (Galați–Giurgiulești, Albița–Leușeni, Oancea–Cahul, Sculeni–Sculeni), completate ulterior de barajul Stânca–Costești (1978) și podul Rădăuți Prut–Lipcani (2005, finanțat de UE).
- Singurul pod nou din ultimii ani este Leova–Bumbăta (pontoane).
Costuri estimative: Reconstrucția unui pod necesită în medie 10 milioane EUR, iar pentru 7 poduri, suma totală se apropie de 70 milioane EUR – fonduri care ar putea fi acoperite prin programe de cooperare sau ajutoare nerambursabile.
În acest context, vă solicităm următoarele informații:
- Care sunt cele 7 poduri rutiere selectate pentru reconstrucție până în 2028?
- Care este graficul exact de implementare (studii de fezabilitate, proiectare, licitații, execuție)?
- Sursele de finanțare (buget național, fonduri UE, cooperare româno-moldovenească)?
- Estimările de cost pe pod și variațiile tehnice aferente.
- Alocările bugetare pentru 2025 specifice acestui obiectiv.
Comments are closed