Adresată: dlui. ministru Lucian-Nicolae Bode – Ministrul Afacerilor Interne
De către senator: Claudiu-Richard Târziu
Ședința Senatului din data de: 22.09.2021
Obiectul întrebării: Vulnerabilități ale Ministerului Afacerilor Interne
Stimate domnule ministru,
M.A.I. nu a publicat ,,Strategia națională de ordine și siguranță publică” (documentul vechi este din anul 2015!), iar recent ați anunțat încadrarea din sursă externă a unui număr de 412 agenți de poliție, care vor îndeplini funcția de ajutor șef de post. Această funcție necesită o foarte bună pregătire teoretică și practică, inclusiv fizică, întrucât șefii de post (de la care ar trebui să învețe) în majoritate nu au experiență suficientă, iar cazuistica dintr-o comună presupune cercetarea tuturor genurilor de infracțiuni, șeful de post fiind numit în rândul specialiștilor ,,ministrul de interne al comunei”. Cum socotiți dumneavoastră că-și vor îndeplini misiunile acești începători?
Încadrarea directă se face în condițiile existenței bazei materiale. Pentru Poliția Română, M.A.I. are personal și logistică suficiente pentru pregătire inițială și continuă. Astfel, Academia de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” poate pregăti simultan aprox. 2000 de studenți, iar școlile de agenți ,,Septimiu Mureșan” din Cluj-Napoca și ,,Vasile Lascăr” din Câmpina pot pregăti simultan peste 1500 de elevi. La acestea se adaugă Centrul de Formare și Perfecționare a Polițiștilor ,,Nicolae Golescu” Slatina și Institutul de Studii pentru Ordine Publică din București.
În condițiile deficitului de personal, funcționarii cu experiență sunt marginalizați. De aproape un an, mass-media relatează cazul ajuns în justiție al agentului de poliție Paul-Nicolae Feroiu, multiplu campion la sporturi de contact al M.A.I., luptător SAS la IPJ Gorj, care, după ce a reliefat ilegalități din Inspectorat, inclusiv slaba pregătire a personalului, a fost trimis la psihiatrie, în deplină înțelegere a conducerii cu psihologii și medicii, realitate care a pus semne de întrebare cu privire la obiectivitate. Situația a creat deja un veritabil conflict agent-ofițer, manager-executant și a alimentat suspiciunile de nepotism, amatorism și corupție.
O situație similară este la I.G.S.U., unde ați anunțat încadrarea a peste 8000 de militari.
În ultimii ani, inclusiv în mandatul dumneavoastră și al predecesorului, corpul profesional al M.A.I. a fost slăbit prin: corupție, mutări nefundamentate, împuterniciri dubioase, slaba pregătire profesională, obediență față de politicieni, inacțiune în cazurile grave, creșterea numărului de ultraje, lipsa de viziune și predictibilitate ș.a.
La nivelul M.A.I. aveți o întreagă Direcție Generală de Management Resurse Umane, aveți Unitatea de Politici Publice și Direcția de Pregătire Profesională, iar la IGPR aveți la dispoziție DMRU. Care a fost activitatea de planificare a resurselor, ce sinteze documentare ați avut la dispoziție, pentru a vă fundamenta deciziile? În condițiile trecerilor în rezervă, dar și al ieșirii din sistem din alte cauze, deficitul de personal nu s-a produs ,,peste noapte”, ci el s-a accentuat, devenind o problemă cronică a Ministerului.
De Ziua Pompierilor, anul școlar a început cu polițiști de la Siguranța Școlară, cu părinți obligați să poarte mască în aer liber, la gardul școlii, cu copiii la fel, în vreme ce participanții de Untold (unde ați fost prezent și dumneavoastră) au intrat „la liber”. Dublul-standard a fost evident, iar aici coeziunea socială și prestigiul actului de decizie au avut de suferit.
Având în vedere cele expuse, vă rog să-mi răspundeți:
Ce viziune strategică, pe termen mediu și lung, cu privire la managementul resurselor umane în Poliția Română și ce măsuri ați întreprins sau aveți în plan, pentru eliminarea riscurilor și vulnerabilităților tot mai evidente din M.A.I.?
Nu există răspunsuri