Adresată: Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, ministru al Transporturilor și Infrastructurii
De către: Deputat Boris VOLOSATÎI, vicepreședinte al Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării
Circumscripția: nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara graniţelor ţării
Obiectul întrebării: Montarea de indicatoare rutiere de indicare/conformare a direcției de mers și dinstanței până în localități importante din Republica Moldova și Ucraina, altele decât Chișinău și Cernăuți.
Stimate domnule ministru,
Republica Moldova este singurul stat din lume cu care România dezvoltă relații speciale și privilegiate, superioare celor de parteneriat, fapt explicabil printr-o multitudine de cauze și factori asupra cătora nu vom insista aici.
De asemenea, România are cea mai întinsă frontieră cu Ucraina, în care locuiește, în special în zona frontalieră, o importantă comunitate românească. România, Republica Moldova și Ucraina dezvoltă parteneriate europene, sens în care au fost constituire și funcționează mai multe cadre de cooperare: Euroregiunea Dunărea de Jos, Euroregiunea Siret-Prut-Nistru, Euroregiunea Prutul de Sus. Într-un cadru mai larg funcționează Euroregiunea Carpatică.
Intensificarea în ultimii ani a circulației dintre România și Republica Moldova și Ucraina impune adaptarea la acest fenomen a semnalizărilor rutiere pe drumurile publice din țara noastră. Ne referim în special la indicatoarele de presemnalizare a direcției de circulație și la cele de confirmare a direcției de mers pe autorstradă spre localități mai importante și distanțele până la acestea.
Observăm că în Republica Moldova, precum și în regiunile Odesa, Cernăuți și Transcarpatică din Ucraina, există pe drumurile publice foarte multe indicatoare de indicare a direcției și distanței spre localități din România.
Observăm că și în România există indicatoare rutiere cuprinzând denumiri de localități din Republica Moldova și regiunile Odesa, Cernăuți și Transcarpatică din Ucraina, aceste indicatoare fiind însă, în mod evident, cu mult mai puține decât cele din Republica Moldova și Ucraina la care ne referim mai sus.
Întrucât călătoresc săptămânal între România și Republica Moldova, constat că doar o singură denumire de localitate din Republica Moldova, anume Chișinău, figurează pe indicatoarele rutiere din România, iar singura denumire de localitate din Ucraina care figurează pe indicatoare este Cernăuți.
Nu am observat pânâ în prezent niciun indicator rutier care, bunăoară, în județul Galați, să indice/confirme direcția de mers și distanța până în municipiul Cahul din Republica Moldova, sau până în orașe importante ca Reni, Ismail și Cetatea Albă din Ucraina, sau care, în alte județe, să indice/confirme direcția de mers și distanța până în municipiile Leova, Ungheni, Bălți, Soroca, Orhei, Tighina din Republica Moldova, sau orașele Hotin, Noua Suliță, Storojineț, Herța ori Slatina din Ucraina, toate aceste localități importante făcând parte din diversele euroregiuni la care România este parte.
Drumurile de interes național aparțin proprietății publice a statului și cuprind drumurile naționale care asigură legătura capitalei țării cu orașele reședințe ale județelor, legăturile între acestea, precum și cu țările vecine, și pot fi: autostrăzi, drumuri expres, drumuri naționale europene (E), drumuri naționale principale și drumuri naționale secundare.
Autostrăzi și drumurile naționale în România sunt administrate de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), companie de interes strategic național care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Având în vedere cele expuse mai sus, vă rog respectuos să ne transmiteți:
1.Dacă Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, implicit Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, intenționează să revină asupra situației indicatoarelor rutiere din țara noastră, în special din zonele frontaliere cu Republica Moldova și Ucraina, mai cu seamă a celor de presemnalizare sau de confirmare a direcţiei de mers pe autostradă spre localităţi mai importante (Cahul, Reni, Ismail, Cetatea Albă, Leova, Ungheni, Bălți, Soroca, Orhei, Tighina, Hotin, Noua Suliță, Storojineț, Herța, Slatina) şi distanţele până la acestea.
2.În cazul unui răspuns afirmativ la punctul precedent al întrebării parlamentare, în ce orizont de timp vor fi montate pe drumurile din România indicatoare rutiere de indicare/conformare a direcției de mers și a distanței până în localități transfrontaliere importante cum sunt Cahul, Reni, Ismail, Cetatea Albă, Leova, Ungheni, Bălți, Soroca, Orhei, Tighina, Hotin, Noua Suliță, Storojineț, Herța, Slatina, în afară de Chișinău și Cernăuți.
Nu există răspunsuri