Boris Volosatîi – declarație politică – Reformă și Antireformă în educația din România.

Reformă și Antireformă în educația din România.

Mâine, 5 octombrie, vom marca Ziua Mondială a Educației și Ziua Internațională a Profesorului. Reforma, anunțată cu surle și trâmbițe de guvernare, a devenit o adevărată Antireformă, iar țara noastră, în loc de a ajunge o Românie educată, este din zi în zi și din an în an tot mai deficitară la capitolul educație.

Sistemul de învățământ este în criză și tot mai slab sub aspectul eficienței. Eurostat, organismul Comisiei Europene cu atribuții în domeniul statisticii, ne arată că România se situează pe rușinosul loc 27 în Uniunea Europeană la capitolul persoane cu studii superioare la mia de locuitori.

Domeniul educației nu beneficiază de alocări bugegare în proporție de cel puțin 6% din Produsul Intern Brut, așa cum prevede legea educației.

Anul acesta am avut timp de 3 săptămâni (între 22 mai și 12 iunie) o Grevă generală a profesorilor din România pe motivul real al salariilor ridicol de mici, grevă la care au participat peste 150 de mii de profesori și peste 70 de mii de cadre didactice auxiliare. Un șir de examene, inclusiv cele de bacalaureat au fost amânate repetat până când, sub presiunea protestatarilor, Guvernul a emis o Ordonanța de urgență.

Situația învățământului din România a ajuns la un punct alarmant, iar deficitul de profesori este o problemă majoră care afectează în mod negativ calitatea educației și viitorul copiilor noștri. Acest deficit nu este doar o problemă conjuncturală, ci rezultatul politicilor proaste duse în ultimii 33 de ani de guvernările PSD și PNL.

În prezent, degradarea sistemului educațional este percepută de mulți părinți ca una dintre cele mai importante amenințări și se află între preocupările majore ale cetățenilor, după scumpiri, nivel de trai sau sistemul de sănătate.

Cum putem să ne așteptăm la performanță în învățământul românesc când profesorii nu sunt suficient de pregătiți pentru a le oferi elevilor cunoștințele și abilitățile de care au nevoie? „În acest an școlar, numărul de cadre didactice fără studii corespunzătoare postului, situația pe care o am, actualizată, este 3.440, față de 5.233, cât am avut în anul școlar 2022-2023”, a declarat recent ministrul Educației, Ligia Deca. Practic, în școlile din România nu mai sunt cadre didactice pentru discipline esențiale, cum sunt matematica, fizica și chimia. Acest lucru înseamnă că elevii noștri sunt privați de accesul la învățământ de calitate în aceste domenii fundamentale. Cum putem să ne așteptăm ca România să prospere și să se dezvolte într-o lume tot mai tehnologică și științifică atunci când nu avem profesori competenți în aceste discipline cruciale?

În calitate de parlamentar de diaspora și vicepreședinte al Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării trag un semnal de alarmă și aduc în atenție publică faptul că Ministerul Educației și Ministerul Afacerilor Externe sabotează înființarea unei rețele de școli românești consulare pentru copiii milioanelor de români din diaspora economică. Și asta în condițiile în care Legea educației naționale prevede, la articolul 11 că ” Ministerul Educaţiei Naţionale, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, prin Institutul Limbii Române, poate organiza unităţi de învăţământ cu predare în limba română pe lângă oficiile diplomatice şi instituţiile culturale ale României în străinătate”.

Având o diasporă de peste 7 milioane de persoane, risipită în lumea întreagă, România nu a înființat până în prezent nicio școală cu predare în limba română pe lângă ambasadele și consulatele noastre de peste hotare. Este normală această situație? Evident că nu. Îi îndemnăm pe guvernanți să ia exemplu de la alte state. Este simplu să observe dă avem în București și școală consulară germană, și școală consulară rusă și liceu consular francez, ca să invoc doar câteva exemple. Nicăieri în lume nu avem însă nicio școală consulară română. Alianța pentru Unirea Românilor a pledat și va pleda întotdeauna ca, împreună cu Biserica, guvernele României să înființeze și să susțină financiar o adevărată rețea de școli românești pentru copiii românilor din diaspora. Acest lucru constituie pentru noi o prioritate strategică, întrucât păstrarea limbii române de către copii reprezintă un factor în măsură să faciliteze în orice moment revenirea și reintegrarea lor în patrie.

Această situație deplorabilă arată că România “Educată” este o glumă tristă. De-a lungul anilor guvernele au neglijat sistemul educațional și i-au tratat pe profesori cu indiferență. Politicienii au folosit educația ca instrument politic, fără a investi cu adevărat în viitorul țării.

Este timpul ca guvernanții noștri să conștientizeze că educația este cheia dezvoltării durabile a României și să înceapă să aloce resurse și să implementeze politici care să valorifice potențialul profesorilor și elevilor noștri. Este timpul să ne concentrăm pe calitatea educației, nu doar pe statisticile și discursurile politice. Educația nu este un moft, ci o necesitate vitală pentru viitorul nostru ca națiune.

Doresc să amintesc că, prin Programul său politic de bază, Alianța pentru Unirea Românilor consideră educația o prioritate națională, care este văzută  ca un sistem deschis, bazat pe valori ştiinţifice, culturale şi morale, informativ şi formativ, prin îmbinarea actorilor sociali cum sunt familia, şcoala, Biserica şi comunitatea locală. Considerăm că educația trebuie să fie bazată pe egalitatea şanselor la educaţie şi diferenţierea individuală a performanţelor.

Reformele care dau peste cap învățământul, meritându-și numele de Antireforme, trebuie oprite. Totodată trebuie inițiate programe de reconstituire a educației bazate pe valorile naționale.

Noi, AUR, vom reda demnitatea corpului profesorilor, învățătorilor și educatorilor, așa încât aceștia să se bucure de prestigiul pe care îl merită. Felicitări tuturor celor care muncesc cu onestiate și dăruire în acest domeniu și sistem strategic pentru țară și națiune: Școala românească!

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

”Astăzi, cadrele medicale au ieșit din nou în stradă. Cei care ar trebui să reprezinte o categorie prioritară pentru statul român se văd umiliți de către cei care administrează domeniul sănătății. Revendicările colegilor mei aflați în stradă sunt normale, acestea fiind lucruri de bun simț care […]
Propunerea europarlamentarului AUR Claudiu Târziu, președinte al Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor, vine la finalul unei săptămâni în care acesta a vizitat mai multe județe afectate de secetă în sudul României și a discutat cu agricultori, specialiști și reprezentanți ai comunităților devastate […]
Președintele AUR, George Simion, a prezentat joi, la Turceni, în județul Gorj, planul de măsuri pentru domeniul energetic. Liderul AUR a declarat că dacă vrem să avem industrie, atunci trebuie să ne gândim la acele industrii care funcționează cu resursele noastre. „Trebuie să exploatăm toate resursele […]
Aflat la Orodel, județul Dolj, în cea de-a treia zi a campaniei pe care o întreprinde în județele din sudul României afectate de secetă și de pesta micilor rumegătoare, președintele Consiliului Național de Conducere al AUR și liderul delegației partidului în Parlamentul European, Claudiu Târziu, a […]
Cum mai toate comentariile iscate de cartea senatorului Ciucă seamănă între ele, nu mă voi apuca acum să le repet. Mă voi mărgini să fac câteva considerații pe care genul acesta de carte le îndreptățește. Ce îi reproșez autorului Ciucă nu e lipsa de talent, pe […]
”Candidații pentru alegerile prezidențiale din acest an au o foarte mare problemă, din ceea ce văd, cu privire la școlile absolvite. Primul a fost Marcel Ciolacu, cel care fuge și nu își prezintă diploma de BAC. De ar fi fost singurul mai ziceam. Dar, ce am […]