Necesitatea încheierii unor Acorduri în materie de educație între România și Ucraina, în beneficiul românilor din Ucraina și al ucrainenilor din România.
Domnule președinte, stimați colegi!
Zilele acestea i-am interpelat pe ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, și pe ministrul Educației, Ligia Deca, într-un subiect de actualitate și de interes special pentru românii din Ucraina și pentru România, ca stat înrudit.
Potrivit ultimelor relatări de presă de la Kiev și unor comunicate oficiale, Ucraina și Polonia vor lucra împreună pentru „îmbunătățirea manualelor” de istorie și geografie. Acest fapt a fost făcut public de Ministerul ucrainean al Educației și Științei pe site-ul său, după întâlnirea ministrului Oksen Lisoviy cu ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Poloniei la Kiev, Bartosz Cihotski, la 14 aprilie curent.
Ministerul ucrainean al Educației și Științei a mai raportat despre stadiul perfectării proiectelor a două acorduri internaționale de cooperare în domeniul a) învățământului superior și b) activității instituțiilor de învățământ preșcolar și secundar general. Conform acestor proiecte de Acorduri internaționale de cooperare, învățământul pentru minoritatea națională polonă din Ucraina se desfășoară în limba poloneză sau se studiază limba poloneză ca limbă a minorității naționale polone din Ucraina. De asemenea, proiectele de Acorduri prevăd că Polonia va încuraja înființarea în cuprinsul său de instituții de învățământ cu predarea în limba ucraineană și studiul culturii și limbii ucrainene. Părțile au anunțat că aceste două acorduri vor fi semnate într-un viitor apropiat.
În cadrul aceleiași întâlniri, părțile au convenit asupra interacțiunii în cadrul comisiei ucraineano-polone pentru îmbunătățirea manualelor școlare de istorie și geografie, astfel încât să fie eliminate orice interpretări divergente.
După cum bine se cunoaște, manualele de istorie din Ucraina perpetuează interpretările sovietice privind relațiile româno-ucrainene și româno-sovietice, inclusiv privind Pactul Ribbentrop-Molotov cu Protocolul adițional secret și consecințele acestora pentru România.
Având în vedere că România are în Ucraina o importantă minoritate înrudită confruntată cu dificultăți cultural-identitare tot mai mari și supusă riscurilor reale de aculturație, în special prin intermediul școlilor publice, le-am cerut miniștrilor Bogdan Aurescu și Ligia Deca să ne transmită dacă România a inițiat cu partea ucraineană consultări sau negocieri privind convenirea și semnarea unor Acorduri de cooperare în domeniul învățământului preșcolar, primar, secundar general, universitar și postuniversitar după modelul celor două Acorduri polono-ucrainene convenite deja și care urmează a fi semnate. Am cerut de asemenea să se indica la ce nive3l sunt purtate consultările sau negocierile româno-ucrainene în acest subiect: interministerial, interguvernamental, interstatal.
Totodată, le-am cerut celor doi miniștri interpelați să ne transmită dacă partea română a purtat consultări cu partea polonă în vederea preluării bunei practici în relația cu Ucraina pe domeniul educațional în limba maternă a minorității înrudite sau în domeniul predării limbii materne a acestei minorități.
În mod firesc, le-am cerut miniștrilor interpelați să ne transmită dacă partea română a propus înființarea unei comisii româno-ucrainene pentru îmbunătățirea manualelor școlare de istorie și geografie, astfel încât să fie eliminate orice interpretări divergente. În cazul în care o asemenea propunere nu a fost încă formulată, considerăm că partea română ar trebui să o lanseze cât mai curând posibil în dialogul său cu partea ucraineană.
România are multe lucruri de învățat de la Polonia în relația sa cu Ucraina postsovietică.
Nu există răspunsuri