Adresată: Domnului Sorin-Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De către Doamna senator: Dorina BARCARI
Circumscripția electorală: Nr.08 Brașov
Grupul Parlamentar: A.U.R.
Ședința Senatului din data de: 19.03.2025
Obiectul Interpelării – Precizări referitoare la aspecte legate de privatizarea/externalizarera unor activități și unități ale căilor ferate române.
Stimate Domnule Ministru,
Vă adresez prezenta interpelare pentru a semnala, la cel mai înalt nivel, o problemă de o deosebită gravitate și importanță națională. Mă refer, în special, la nevoile stringente ale cetățenilor din România de a beneficia de un acces liber și necondiționat la transport feroviar în condiții optime de confort.
Stimate domnule ministru, vă rog să precizați în cei mai exacți termeni, datele referitoare la așa zisă privatizare a unor unități și servicii din cadrul Societăţii Naţionale de Transport Feroviar “C.F.R. Călători” – S.A și Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă “CFR Marfă” S.A.
Având în vedere cele expuse, vă adresez rugămintea de a-mi răspunde la următoarele întrebări:
1. Care sunt avantajele externalizării si privatizării unor activități și servicii feroviare pentru călători, având în vedere avantajele și dezavantajele pentru statul român?
2. Vă rugăm să motivați/justificați numeroaselor restricții de viteză pe anumite tronsoane, precum și media vitezelor maxime din ultimul deceniu?
3. Câte rute din România sunt competitive și câte dintre rute sunt electrificate?
4. Care este motivul pentru care de foarte mulți ani se produc deraieri și evenimente/incidente grave pe toate liniile din țară, iar vinovații nu răspund pentru aceste evenimente?
5. Enumerați tipurile de achiziții necesare și procesele de reparații planificate atât pentru infrastructura căilor ferate, cât și pentru materialul rulant (locomotive, vagoane, utilaje grele de cale ferată).
- Ce categorii de achiziții sunt prioritare pentru modernizarea infrastructurii și materialului rulant?
- Care sunt etapele și termenele limită pentru finalizarea acestor achiziții și reparații?
- Cum sunt alocate resursele financiare pentru aceste proiecte?
6. Cum justificați lipsa achizițiilor de utilaje necesare întreținerii și reparării căilor ferate, în condițiile în care acestea sunt esențiale pentru aducerea infrastructurii la parametrii nominali?
- Ce măsuri concrete au fost luate pentru a rezolva această deficiență?
- Există un plan de achiziții pentru utilaje, și dacă da, care sunt termenele de implementare?
- Cum afectează această lipsă siguranța și eficiența transportului feroviar?
7. Vă rugăm să precizați măsurile concrete și graficul de lucrări pentru amenajarea peroanelor de stații care nu îndeplinesc condițiile necesare accesului confortabil în vagoanele de călători.
- Care sunt stațiile prioritare pentru intervenții și care sunt criteriile de selecție?
- Ce buget a fost alocat pentru aceste lucrări și care sunt termenele de finalizare?
- Cum se asigură conformitatea cu standardele de accesibilitate și confort pentru persoanele cu mobilitate redusă?
8. Vă rugăm să explicați în detaliu cauzele lipsei personalului de întreținere manuală a căilor ferate și măsurile pe care intenționați să le luați pentru remedierea acestei situații.
- Care sunt principalele motive pentru care nu s-a asigurat un număr suficient de personal de întreținere?
- Există un plan de recrutare și formare a personalului, și dacă da, care sunt etapele și termenele acestuia?
- Cum afectează această lipsă siguranța și funcționalitatea rețelei feroviare?
Stimate domnule ministru al transporturilor și infrastucturii, vă rugăm să vă imaginați că sunt oameni (concetățenii noștri), persoane învârstă sau copii care suferă cumplit de lipsa standardelor de confort, cât și personalul din cadrul celor două servicii de transport național. De asemenea, transporturile de mărfuri sunt grav afectate, ceea ce va duce la diverse probleme pe plan economic.
În acest sens, vă solicit să luați act de prezenta interpelare și, pe cale de consecință, să luați atitudine în legătură cu problemele expuse. Vă rugăm să ne comunicați concret ce soluții pot fi implementate pentru:
- Îmbunătățirea rezilienței căilor ferate din România;
- Refacerea infrastructurii feroviare, astfel încât aceasta să revină la un nivel care să aducă profit substanțial bugetului de stat;
- Restabilirea și menținerea unui sistem propriu de sănătate și asigurări sociale, care în prezent nu mai există.
Este esențial să luăm în considerare dezastrele create și menținute în ultimii 35 de ani, care au dus la această situație critică.
Comments are closed