Adresată de către domnul senator Andrei Hangan în ședința Senatului din data de 14.04.2021.
Mulțumesc, domnule președinte.
Stimați colegi,
Declaraţia mea politică de astăzi se concentrează din nou asupra transporturilor ilegale de lemn şi evidențierea faptului că programul SUMAL 2.0, promovat de Ministerul Mediului, nu rezolvă problemă acestora, ci doar măreşte birocraţia.
Astfel, cu toate îmbunătăţirile aduse aplicaţiei SUMAL 2.0, problema tăierilor ilegale nu se rezolvă în totalitate, prin simplul fapt că există infringement legat de felul în care se prioritizează controalele la prima plasare pe piaţă.
Este extrem de important cum se fac controalele, dar şi cum se prioritizează. Din păcate, aceste controale se fac, de cele mai multe ori, la întâmplare şi reactiv, la sesizarea cetăţenilor, iar în anumite situaţii, chiar discreţionar.
Dacă într-adevăr dorim să rezolvăm această problemă, iar transporturile ilegale de lemn să devină urgent o prioritate, este nevoie de criterii obiective şi transparente după care se realizează aceste planuri de control.
Situaţia este cu mult mai alarmantă, deoarece nimeni nu ştie exact cât se taie ilegal în România, iar autorităţile declară o valoare de 200.000 de metri cubi, datorită acţiunilor de control. Însă, în realitate, este mult mai îngrijorător!
Şi totuşi, cum definim recoltarea ilegală? Care, nu este neapărat o tăiere fără drept. Conform Regulamentului European privind lemnul, este mai mult de atât. Este definită ca fiind recoltarea cu încălcarea tuturor legilor care ţin de exploatarea forestieră şi nu numai. Iar aici mă refer la regulamentul de exploatare, cadrul legal pentru protecţia biodiversităţii, legislaţia sănătăţii şi chiar securitatea în muncă.
Pe de altă parte, o problemă majoră o reprezintă regimul de sancţiuni, deoarece noul Cod Silvic tolerează, din păcate, furtul cu acte în regulă! Şi nu o spun eu, o spune pragul aberant în care doar dacă în cazul unui transport se află mai mult de zece metri cubi decât cei declaraţi se consideră infracţiune. În rest, doar o banală contravenţie cu mult mai mică decât valoare lemnului transportat.
Am spus-o şi o mai repet: felicit inițiativele cetățenilor, mă bucur că există implicare pentru acest domeniu, însă nu este întocmai suficient. Dacă nu se introduce o nouă funcţionalitate, precum un instrument bazat pe monitorizare video, pentru a observa exact factorii de risc şi cum ajunge lemnul nedeclarat pe piaţă, și, foarte important, majorarea drastică a sancţiunilor, consider că procesul de identificare a transporturilor ilegale prin intermediul aplicaţiei SUMAL 2.0 nu este eficientizat la maximum.
Similar declaraţiei politice anterioare, îi solicit domnului ministru al Mediului, Apelor şi Pădurilor să ia în calcul aceşti doi factori extrem de importanţi în lupta de identificare a transporturilor ilegale de lemn. Este nevoie de mai multă implicare.
Transporturile ilegale de lemn pot cunoaşte o scădere semnificativă doar prin implicare din partea autorităţilor, însă lipsa de interes nu face altceva decât să ţină lucrurile pe loc.
Domnule ministru al Mediului, Apelor şi Pădurilor, demonstraţi contrariul!
Vă mulțumesc,
Andrei Hangan, senator de Brăila
Nu există răspunsuri