Adresată: Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, SORIN MIHAI GRINDEANU, Directorului General al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CRISTIAN PISTOL, Ministrului Afacerilor Interne, MARIAN-CĂTĂLIN PREDOIU
De către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 1/11/2023
Obiectul întrebării: Lipsa trotuarelor contribuie la producerea de evenimente rutiere grave, amplificând nivelul de risc la care sunt expuși pietonii și șoferii
Stimați Domni,
Numărul accidentelor rutiere în care au fost accidentați grav pietoni, dar și cele care s-au soldat cu decesul pietonilor este alarmant..
Conform informațiilor publicate pe site-ul web al Poliției Române, „În anul 2022, la nivel național, au fost înregistrate 4.711 accidente, soldate cu decesul a 1.634 de persoane și rănirea gravă a altor 3.685.”[1] Comisia Europeană, prin intermediul articolului Road safety: 20,640 people died in a road crash last year – progress remains too slow din 19 octombrie 2023, evidențiază faptul că România (86/milion) și Bulgaria (78/milion) au raportat cele mai mari rate de decese cauzate de accidentele rutiere în 2022, media UE fiind de 46 de decese rutiere la un milion de locuitori în 2022.[2]
Analizând din perspectiva datelor furnizate pe anul 2021 și în concordanță cu cele precizate în cadrul documentului Buletinul siguranței rutiere Raport anual 2021, „În funcție de tipul impactului, aproximativ o treime (32,4%) dintre accidentele rutiere grave produse în anul 2021 reprezintă evenimente în care au fost accidentați grav pietoni (1.594 de accidente). (…) La fel ca în anul 2020, în 2021, pietonii au reprezentat cele mai numeroase victime. Astfel, pietonii reprezintă 32,8% din totalul celor decedaţi în urma accidentelor rutiere grave produse în anul 2021. (…)”[3] Totodată, „(…) cel mai mare număr de victime a rezultat în urma lovirii pietonilor, cele 1.594 de evenimente de această natură ducând la decesul a 576 de persoane şi rănirea gravă a altor 1.043.”[4]
În conformitate cu datele colectate de către Poliţia Română, o cauză a accidentelor rutiere grave produse în anul 2021 este prezența pietonilor pe partea carosabilă. Astfel, această cauză a stat la baza a 248 de accidente, 148 de decese, 101 de grav răniți și a unui indice de mortalitate de 59.7%.[5]
„În accidentele produse pe drumuri naționale sau pe străzi se înregistrează cel mai mare număr de pietoni accidentați letal. În cadrul categoriilor considerate, pietonii reprezintă 51,3% dintre persoanele decedate în accidentele produse pe stradă, 28,6% dintre victimele decedate în urma accidentelor petrecute pe drumurile naționale şi 30% dintre persoanele care și-au pierdut viața în evenimentele rutiere produse pe drumurile județene.”[6], se arată în cadrul documentului Buletinul siguranței rutiere Raport anual 2021. De asemenea, „(…) elementele de infrastructură, precum distanțele mari între trecerile de pietoni pe drumurile naționale, lipsa trotuarelor în unele zone și lipsa iluminării stradale pot conduce la producerea de evenimente rutiere grave în care pietonii sunt victimizați. (…)”[7]
Ordonanţa nr. 43/1997 privind regimul drumurilor la Art. 19, al. (2) prevede obligativitatea Consiliilor locale de a asigura amenajarea de trotuare, „(2) Consiliile locale vor asigura, în intravilan, condiţiile de deplasare a pietonilor şi cicliştilor, prin amenajări de trotuare şi piste.”[8].
Însă, deși Ordonanţa nr. 43/1997 privind regimul drumurilor prevede obligativitatea Consiliile locale de a asigura, în intravilan, condiţiile de deplasare a pietonilor şi cicliştilor, prin amenajări de trotuare şi piste, și informațiile prezentate prin Buletinul siguranței rutiere Raport anual 2021 susțin faptul că lipsa trotuarelor în unele zone pot conduce la producerea de evenimente rutiere grave în care sunt implicați pietoni, această lipsă a porțiunilor de drum special amenajate pentru protecția pietonilor în intravilan poate fi constatată, de câtre șoferi, cu o frecvență poate chiar mai ridicată decât prezența acestora pe teritoriul anumitor județe.
Conform celor menționate în cadrul Codului Rutier, „(1) Pietonii sunt obligați să se deplaseze numai pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcția lor de mers. Când și acostamentul lipsește, pietonii sunt obligați să circule cât mai aproape de marginea din partea stângă a părții carosabile, în direcția lor de mers.”[9]
Însă, în situația în care aceste elemente de infrastructură lipsesc, iar pietonii sunt obligați să circule cât mai aproape de marginea părții carosabile, șansele ca cetățenii să devină din pietoni victime ale accidentelor rutiere cresc semnficativ, cu precădere în proximitatea curbelor, pe timp de noapte și condiții meteorologice ce impun o vizibilitate redusă șoferilor. Lipsa trotuarelor amplifică considerabil nivelul de risc la care sunt expuși șoferii și pietonii, contribuind la producerea de evenimente rutiere grave, evenimente care, în frecvente situații, se soldează cu cel puțin un deces ce ar fi putut fi evitat. Ținând seama de cele prezentate precedent, vă rugăm să ne răspundeți la următoarele întrebări:
- Câte localități din România nu prezintă condiţiile de deplasare necesare pietonilor, respectiv trotuare?
- Care sunt localitățile din România ce nu prezintă condiţiile de deplasare necesare pietonilor, respectiv trotuare?
- Pe parcursul anului 2023 și 2022, câte accidente rutiere au avut loc din cauza deplasării pietonilor pe acostament și/sau în apropierea marginii părții carosabile, pe toate categoriile de drumuri?
- Câte dintre aceste accidente rutiere cauzate de deplasarea pietonilor pe acostament și/sau în apropierea marginii părții carosabile s-au soldat cu decese și câte dintre acestea au prezentat victime grav rănite?
[1] https://www.politiaromana.ro/ro/stiri-si-media/stiri/respectarea-legislatiei-rutiere-salveaza-vieti-cel-mai-sigur-an-din-punct-de-vedere-rutier
[2] https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/road-safety-20640-people-died-road-crash-last-year-progress-remains-too-slow-2023-10-19_en#:~:text=The%20overall%20ranking%20of%20countries,highest%20fatality%20rates%20in%202022.
[3] https://www.politiaromana.ro/files/pages_files/Buletinul_Sigurantei_Rutiere_2021.pdf
[4] https://www.politiaromana.ro/files/pages_files/Buletinul_Sigurantei_Rutiere_2021.pdf
[5] https://www.politiaromana.ro/files/pages_files/Buletinul_Sigurantei_Rutiere_2021.pdf
[6] https://www.politiaromana.ro/files/pages_files/Buletinul_Sigurantei_Rutiere_2021.pdf
[7] https://www.politiaromana.ro/files/pages_files/Buletinul_Sigurantei_Rutiere_2021.pdf
[8] https://lege5.ro/App/Document/geztaojw/ordonanta-nr-43-1997-privind-regimul-drumurilor
[9] https://www.codrutier.ro/codul-rutier/5-reguli-de-circulatie
Nu există răspunsuri