Adresată: Prim-ministrului României, Ion-Marcel Ciolacu
De către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 13/02/2024
Obiectul întrebării: Etapizarea introducerii sistemului e-Factura
Stimate domnule Prim-ministru,
De la 1 ianuarie 2024, facturarea electronică prin e-Factura a devenit obligatorie pentru toate tranzacțiile între companii, fiind afirmat faptul că „Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. (…) Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise și verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit. Astfel, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. (…)”
În aparență, este introdus un sistem de facturare arhiplin de beneficii. În realitate, erorile continue și diverse cu care se confruntă utilizatorii sistemului de facturare ne îndeamnă să descoperim noi modalități pentru a facilita utilizarea acestui sistem și pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor.
Ceea ce ar fi trebuit să prezinte avantajul unei „înregistrări precise” și eliminarea riscului duplicării a reprezentat, mai degrabă, un test al răbdării ce le-a îngreunat semnificativ munca contribuabililor care, din cauza erorilor tehnice, au ajuns în ipostaza de a-și încărca facturile atunci când sistemul nu este suprasolicitat, respectiv în afara programului de muncă. Anumiți antreprenori au constatat că facturile lor au fost achitate în duplicat, iar alții se loghează cu datele proprii ce îi direcționează pe aceștia în conturile altor companii, vizualizând astfel date personale ce nu le aparțin. În anumite situații, sistemul a permis încărcarea unei facturi de zeci de ori fără a exista o soluție de anulare, iar în alte cazuri sistemul nu a permis încărcarea mai multor facturi, ceea ce a dus și la blocarea utilizatorului. În realitate, impunerea facturării electronice prin e-Factura a dus și la o creștere considerabilă a timpilor de muncă pentru contribuabili și pentru experții contabili, la îngrijorare privind securitatea cibernetică și privind divulgarea datelor personale, dar și la nemulțumire cu privire la amenințările continue privind sancțiunile neconformării la acest sistem.
Ministrul Finanțelor susține faptul că „Modulul eFactură nu are probleme de funcționalitate”, deficiențele fiind puse pe seama acțiunii utilizatorilor. Însă, deși acest fapt a fost contracarat de către utilizatorii sistemului, înaintându-se liste detaliate privind erorile tehnice întâmpinate, necesită a fi avut în vedere faptul că sistemul impune a fi conceput pentru a facilita navigarea și utilizarea celor ce sunt obligați în a-l folosi. Adițional, trebuie conceput pentru a suporta un volum imens de informație și utilizarea simultană de către un număr ridicat de contribuabili.
Mai mult decât atât, problemele tehnice de la nivelul sistemului de facturare electronic implică și o îngrijorare considerabilă a contribuabililor, care se întreabă ce măsură pot fi sancționați ca urmare a erorilor tehnice întâmpinate.
Ministrul Marcel Boloș a anunțat că are loc o evaluare zilnică a erorilor. Însă, luând în considerare instabilitatea acestui sistem și apariția permanentă de noi erori tehnice, tindem să chestionăm decizia de impunere a utilizării e-Factura pentru toate tranzacțiile între companii, până la remedierea completă a acestor deficiențe. Deficiențele tehnice neîntrerupte tind să denote o lipsă a testării prealabile amănunțite sistemului și, ca urmare, considerăm inechitabilă impunerea obligativității utilizării acestui sistem de către contribuabili și amenințarea acestora cu sancțiuni până la efectuarea testelor detaliate.
Nemulțumirile provin și ca urmare a faptului că Ministerul Finanțelor și ANAF au distribuit publicului, alături de ghidul specific, doar „informații generale, pași de utilizare a platformei în sens elementar și nicio clarificare cu privire la posibilele situații specifice care pot apărea în proces”, însă și ca urmare a faptului că nu a avut loc o „campanie corectă și completă de informare în sens practic”.
Lipsa unei informări detaliate în sens practic, numărul ridicat de întrebări cu privire la sistemul e-Factura, dar și probleme identificate ar fi impus prelungirea perioadei de adaptare a contribuabililor la sistem și la particularitățile acestuia și de învățare a modalității de funcționare a sistemului, timp în care totalitatea lacunelor tehnice ale platformei ar fi putut fi identificate și remediate, iar presiunea privind sancțiunile manifestată asupra cetățenilor ar fi fost diminuată.
Așadar, vă solicităm respectuos să ne comunicați răspunsul pentru următoarele întrebări:
- Considerăm faptul că perioada de adaptare a contribuabililor la funcționalitățile sistemului e-Factura trebuie prelungită, timp în care pot fi soluționate erorile tehnice existente, cât și cele ce pot surveni. Totodată, considerăm faptul că o etapizare a introducerii sistemului e-Factura poate oferi timp suficient contribuabililor mici și mijlocii pentru a se a se familiariza și pentru a-și însuși cunoștințele necesare utilizării corecte a sistemului. În ce măsură este posibilă introducerea etapizată a sistemului e-Factura, fiind introdusă într-o primă fază contribuabililor mari, în a doua fază contribuabililor mijlocii și într-un final pentru celelalte categorii de persoane juridice?
- Atacurile cibernetice reprezintă pericole reale, dificil de controlat ori de identificat, ce dețin capacitatea de a produce prejudicii considerabile victimelor atacului, hackerii obținând și deținând controlul asupra informațiilor confidențiale, datelor cu caracter personal ori cu caracter sensibil. Atacul cibernetic recent prin care au fost sparte baze de date și obținute informații confidențiale de la Camera Deputaților ilustrează necesitatea implementării unui nivel îmbunătățit și optimizat de securitate. De asemenea, eroarea tehnică de la nivelul sistemului e-Factura care a permis utilizatorilor să acceseze alte conturi utilizând datele proprii pentru logare generează o anumită îngrijorare și o serie întrebări cu privire la siguranța cibernetică a utilizatorilor. Ținând seama de faptul că facturarea electronică prin e-Factura a devenit obligatorie pentru toate tranzacțiile între companii, cum este garantată contribuabililor siguranța cibernetică și protecția datelor personale ori comerciale împotriva atacurilor cibernetice?
Nu există răspunsuri